beste lintzaag

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
We zijn aan het denken over de aanschaf van een lintzaag voor onze werkplaars ivm steeds vaker voorkomend herzaagwerk. Is er een merk wat kwalitatief boven de rest uitstijgt?
Ik heb zelf een Meber staan in privé, maar die is niet feilloos gebleken, ik mag nu waarschijnlijk weer een lager gaan vervangen, vandaar de vraag of er beter te koop is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Centauro.
En Brenta natuurlijk, maar dat is een echte herzaag.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat ligt ook een beetje aan de frequentie dat hij gebruikt wordt. Zaag je dan lang achter elkaar ? Welke houtsoorten ? Welke afmetingen ?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
De frequentie hangt af van de opdrachten die we binnen krijgen, ik verwacht echter niet dagelijks uren achter elkaar aan het herzagen te zijn. Het gaat daarbij vnl. Om europees hardhout, maar er zal incidenteel ook wel iets tropisch tussen zitten.
Max. zaaghoogte ca 400mm, maar meestal niet meer dan 300mm.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Voor de duidelijk; we zoeken een machine die ondermeer geschikt os voor herzagen, maar geen pure herzaagmachine. Hij moet breder inzetbaar zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
De Felder FB510 zaagt tot 40cm, dacht ik.
Ronny

Zover mij bekend wordt er meestal van uitgegaan dat de normale zaaghoogte ca 2/3 van de max. doorlaat is.
Dus voor deze Felder zou dat ca 27 cm zijn.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je incidenteel niet de max. doorlaat van 40cm kunt zagen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben je mal, als je dan toch met Hema bezig bent, dan neem je er in de ene hand een rookworst en in de andere het stukkie hout
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Die Brenta is best verleidelijk, alleen is het volgens mij een pure herzaagmachine. Of zou die doorvoerunit makkelijk afneembaar zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Als je een karretje maakt dat net zo hoog is als de tafel van de zaagmachine, draai je de aandrijfunit los en schuif je hem op het karretje. Zo kan je de aandrijfunit even wegzetten zonder dat je spinazie moet eten. Verder is het gewoon een grote lintzaag.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Het karretje of een andere oplossing zie ik niet als een probleem, dat is zo gemaakt. Wat ik me afvraag is of de tafel van de zaag na demontage gewoon netjes bruikbaar is en of het een simpele operatie is. Als het teveel werk is dan is het veel geld voor een mechanisch bootanker en dat is zonde..
 

tuoh

Oud hout
Een echte herzaagmachine is alles behalve een gewone lintzaag, met gedemonteerde aanvoer of niet, het ding is echt voor niks anders bruikbaar. Niet vergeten dat er zaaglinten op moeten van 80 à 100mm breed, en er zit meestal een motor onder van een 20 à 30pk of meer! De zaaggeleiding is in veel gevallen ook totaal anders dan bij de klassieke lintzaag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Volgens het typeplaatje is hij 15 pk. Als je interesse in iets hebt, pak je de telefoon en stel je je vragen aan de verkoper. Lijkt het je dan nog steeds iets dan ga je kijken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Heeft iemand een mening waar Felder staat tov bijv. Centauro?
Ik denk daar zaterdag maar even op de open dag te gaan kijken en ben graag een beetje voorbereid.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.