wie weet hoe dit ontstaat

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Wie kan mij vertellen hoe deze wonderlijke bast vorming ontstaat? ik loop af en toe langs deze boom in het Oosterpark in Amsterdam en vraag het met telkens af.
IMG_2812.jpg

Alvast bedankt!

Gr
Rik
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
wat voor een blad zit er aan, lijkt een beuk geënt op een eik
 
P

Pel

Guest
Foto gedraaid kreeg pijn in mijn nek. Bovenaan is het beuken onder eik, inderdaad waarschijnlijk geënt?

IMG_281235.jpg
Groet Pel
 

Bijlagen

  • IMG_2812.jpg
    IMG_2812.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 423
Laatst bewerkt door een moderator:

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Boom lijkt idd op 2 meter hoog geënt. De bovenkant is wsl. ook een eik, bijv Quercus imbricaria, die net als beuk gaafrandig is.
de onderstam is zwaar aangetast door tonderzwam, een parasitaire zwam die bruinrot veroorzaat. De binnenkant is al rot, de zwam komt tussen de wortelaanzetten naar buiten. Het komt er op neer dat doordat de boom uitholt, de windbelasting op het resterende hout hoger wordt. De boom wordt daardoor geprikkeld om op de zwakke plek meer hout te gaan maken, waardoor de stam opzwelt/ gaat uitbuiken. Uiteindelijk zullen de wortelaanzetten ook aangestast raken en valt de boom om. De reactie extra hout als gevolg van spanning zie je ook vaak bij plakoksels/ kleeftakken, om te voorkomen dat een stam/tak afscheurt maakt de boom vaak een flinke rand steunweefsel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.