Ervaringsdeskundige gezocht. Voor een SCM2250

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met het afstellen van de aanvoertafel van een scm2250 vlak vandikte bank? Er zitten maar heel weinig bouten en moeren ( in vergelijking met bijv een robland lx31 combi) dus afstellen zou een makkie moeten zijn.

Na veel uitzoeken op internet en inmiddels een prachtige handleiding van scm uit 1982 gevonden te hebben wordt hier wel gesproken over 'levelling' maar hier wordt het omhoog en laag bedoeld en niet het afstellen.

scm.jpg Dit is een voorbeeld foto van het type
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
De aanvoertafel is tov de uitvoertafel een +- 1,5 lager. Maar op het punt bij het messenblok is deze goed. Gevolg is het rond schaven omdat je eerst overdreven gezien naar boven gaat en daarna weer recht volgens uitvoertafel.
 
P

Pel

Guest
Kun je er niet een revet onder leggen, ik roep maar wat, er moet toch een oorzaak zijn dat hij niet recht ligt t.o.v afvoertafel? Op de foto is inderdaad duidelijk te zien dat de aanvoertafel schuin staat, is het 1,5 cm aan de aanslag, dan is het misschien wel 3 cm aan het begin? Uit elkaar halen, dan kom je het euvel meestal wel tegen.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Hopelijk is de afwijking 1,5mm, is het verschil 15mm dan is het hele ding rijp voor de schroot:p

Ik ken dit type van SCM niet, maar heb al meermaals met schaafmachines van het merk gewerkt en die zijn gewoon goed. Ik zou alle opleg- en scharnierpunten van beide tafels eens grondig reinigen, vermoedelijk is er ergens stof tussen geraakt bij het neerklappen van de bladen. Als dan toch de bladen worden vastgeklemd kan dat wel eens een minimale afwijking geven.

Post anders eens een paar foto's met opengeklapte bladen, dan is er wat meer te zien dan nu.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
De foto is een voorbeeld foto, de afwijking is 1 tot 1,5 mm. voor kozijnenwerk ed niet echt een euvel en voor mijn hydraulische lijmpers zeker niet maar hij heeft het altijd goed gedaan en is een fijne machine welke 870 kg weegt dus de tafels zelf demonteren zie ik ook niet snel zitten en het zou makkelijk bij te stellen moeten zijn dmv een moer-bout. Hierbij de foto's van mijn machine.

IMG_7720.JPGIMG_7718.jpgIMG_7722.jpg Bij de laatste foto kan je zien hoe de gehele tafel aan de as vast zit. deze gaat vanzelf spreken naar boven en naar beneden voor hoogte vertelling van spaanafname.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De (scharnier)as zit vast aan de body en de tafels schuiven erover bij het verstellen. De zadels (=zwarte schelpen) zitten vastgebout aan de tafelbladen, daar is niks aan af te stellen, de hellingshoek ligt vast hier. Onderaan bij beide zadels zit zo te zien een grote inbusbout? Waar dienen die voor?? Heeft de as iet of wat speling in de zadels? die er met de bouten kan uitgeregeld worden?

Anders moet de bevestiging van de assen aan de body eens naderbij bekeken worden of daar iets te regelen valt. Is hier ergens een minimale speling waarneembaar? Of zit één van bouten iets te los? Kan je aan de boutkoppen op er even een sleutel op te zetten?

In elk geval lost het demonteren van de bladen niks op, de afwijking is zeer klein, de aanpassing zal dus ook in die orde van grootte liggen, ergens 1/10mm verplaatsing geeft bij de gegeven tafellengte al een snel afwijking van 1mm.

Blijft lastig zo een diagnose stellen op afstand:p
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zo te zien zitten er in de 2 gaten van die as de bevestigingsbouten om de as op zijn plek te houden? Als 1 daarvan niet meer helemaal goed vastzit (de linker) zal de tafel bij de bijtelas iets omhoog komen.
Ik zou dat even nalopen en eventueel kijken over vuil tussen geslopen is?

Je kan dit probleem ook omdraaien het zijn de 2 tafels die ten opzichte van elkaar niet meer vlak staan, heb je ook de uitvoertafel verder bekeken?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen allemaal, Ik heb jullie antwoorden gelezen. @ tuoh; Achter die grote inbus zit een messing glij stift die wat los zat, na dit bijgesteld te hebben voelt het allemaal iets fijner aan met inklappen en uitklappen. ( Ik weet dat 'voelt het fijner aan' niet duidelijk is maar mensen veel met machines werken weten denk ik wel wat ik bedoel).

@ fantic; Je kan niet bij die 2 gaten komen omdat er het gebogen rondstaal doorheen loopt welke er voor zorgt dat je niet het volledige gewicht hoeft te tillen bij omklappen.

Ik heb na de boekjes mee naar huis te hebben genomen alle info tot me laten komen en er een nachtje over na gedacht. conclusie is dat de aanslag ( waar het blad op komt te rusten) een 0,5 mm te laag zit waardoor bij belasten het blad lager staat.

Conclusie; ik ben de machine weer iets beter leren kennen en heb meteen de gehele machine schoongemaakt, gevet, motor schoongeblazen, riemen vernieuwd beitels vervangen. nu alleen nog tijd maken om de stofafzuiger minder bochten te geven.

bedankt!
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met het afstellen van de aanvoertafel van een scm2250 vlak vandikte bank? Er zitten maar heel weinig bouten en moeren ( in vergelijking met bijv een robland lx31 combi) dus afstellen zou een makkie moeten zijn.

Na veel uitzoeken op internet en inmiddels een prachtige handleiding van scm uit 1982 gevonden te hebben wordt hier wel gesproken over 'levelling' maar hier wordt het omhoog en laag bedoeld en niet het afstellen.

Bekijk bijlage 43890 Dit is een voorbeeld foto van het type

Ik heb ook onlangs een SCM 2250 gekocht en ben ook op zoek naar da handleiding. IK zie dat jij die gevonden hebt. Zou je mij een kopietje willen sturen? Mijn Email is: rutgerabroekman@gmail.com.

Alvast bedankt...
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Rutger,
mij heb de handleiding destijds online gekocht bij “scott+Sargeant” in Engeland. Ik heb de machine na het afstellen verkocht en toen de uitgeprinte handleiding meegegeven. Ik heb net gezocht in de mail maar ik kan niets terugvinden. Dus ik weet niet of ik deze via een pdf heb ontvangen of een link die weer verloop. Mvg wilco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.