De eerste freestafel! Met een vraagje betreffende elektronica..

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Het stond al lang op de planning, oorspronkelijk was het de bedoeling om ze vanaf 0 uit plaat- en massief materiaal op te bouwen..

Uiteindelijk heb ik via de eindejaarsales bij Rutlands toch maar een kant en klare set gekocht





Ook maar meteen een set featherboards mee laten komen en een Incra original jig gekocht bij Dieter Schmidt





Ik was van plan om mijn ELU MOF 177E eronder te monteren, tot ik op Marktplaats op een slechts 1x gebruikte Wurth OF1850-E stootte.. Ding is niet van nieuw te onderscheiden, voor een enorm goede prijs! Heel erg blij mee





Eveneens via Marktplaats gevonden, een lot nieuwe KWO frezen... Ik hoef voor de rest van mijn leven geen freesjes meer te kopen denk ik





Tijdens het monteren heb ik besloten om toch maar een onderstel van een defecte 2-Force tafelzaag te gaan gebruiken, soms komt oude rommel van je vader nog wel eens van pas :) Dit onderstel is beter afgewerkt, voorzien van wielen en handvaten, bestaat uit dikker plaatmateriaal, etc.. Het meegeleverde onderstel van de freestafel is gewoon stevig zoals het hoort, en doet nu dienst als onderstel voor een kleine kolomboor en een bankschroef. Hoef ik daar ook meteen niets meer voor te fabriceren..





Eveneens bij mijn vader zijn spullen getraceerd: een oude maar ongebruikte krik. Deze werkt preciezer dan een schaarlift omdat daar toch wel wat speling op zit bij het wisselen van draairichting. Bijkomend voordeel is dat het "zadel" uit kunststof bestaat ipv uit metaal. Misschien dat er nog ooit een ander systeem of een Router Raizer op komt, maar voorlopig voldoet dit meer dan goed genoeg.




Voor de Incra jig heb ik dan een stuk multiplex op een balkje meranti bevestigd, zo kon ik de originele vierkante gaten gebruiken die al voorzien waren in het onderstel. Vervolgens schroefdraad getapt in het L-profiel en zo de jig met brackets eraan verbonden. Vrij dikke brackets, want met dunnere exemplaren zat er teveel speling op de brackets. Als laatste een onderdeel van de zaagtafel gerecycleerd tot steun:







Als ik de jig en fence los maak, het geheel verschuif door enkel de jig vast te nemen en het geheel terug vastschroef.. Kom ik telkens op een verschil van max 0,25 mm op 60 cm, zonder ook maar 1 correctie te doen. Dikwijls scheelt het zelfs helemaal niets! Ben ik best tevreden over want dat is heel simpel te corrigeren, of is die 0,25 mm zelfs te verwaarlozen?






Meteen ook een right angle fixture gemaakt en getest, net als de featerboards..




En zo ziet het geheel er dan uit, met een stuk underlayment eronder gemonteerd.





Niet moeders mooiste, maar het doet zijn ding meer dan goed genoeg! Rest mij alleen nog om afzuiging te voorzien langs onder, voor de fence heb ik al twee adaptors verzameld.

En dan als laatste, mijn vraag (dit is veel langer geworden dan ik voor ogen had...) Een mooie extra aan het onderstel is dat er ook nog ergens een bedieningsknop van rondslingerde. Ik ben helaas helemaal niet thuis in dat wereldje, dus ik heb geen idee of het in dit geval gewoon een kwestie is van de juiste kleuren met elkaar verbinden, of komt er meer bij kijken bij het aansluiten van zo'n schakelaar op de bovenfrees?




 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Nice ! Ik ben ook bezig met de bouw van een freestafeltje en als ik goed kijk stel ik vast dat die Wurth frees van jou op het kleur na zo goed als 100% identiek is aan de dewalt machine die ik heb aangeschaft voor m'n tafel ?

Wat betreft je vraag ivm de schakelaar , die condensator zul je er in elk geval moeten van tussen gooien , het is me aan de hand van de foto's niet direct duidelijk welke schakelaar daar nu inzit maar in principe moet je gewoon een dubbelpolige schakeling hebben waarbij je simpelweg de 2 fasedraden onderbreekt.
 
Laatst bewerkt:

cco

Nieuw lid
25 nov 2014
14
0
Zillebeke (Ieper)
Wat die schakelaar betreft, heeft die condensator mss iets te maken met het feit dat het een nullastschakelaar is? Een nullastschakelaar schakelt het circuit altijd uit zodat de bovenfrees niet plots aanslaat na een stroomonderbreking.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Watvoor motor heeft er eerst aan gezeten? dat was waarschijnlijk een motor waar een startcondensator voor vodig was, want die heb je normaal niet nodig en zou ik weglaten. Die frees heeft eventuele ontstorings condensatoren al in zich.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Volgens mij zien we maar de helft van de schakelaar. Heb je ook een foto van de achterkant van het plaatje waar de knoppen op zitten. Wat we nu op foto zien is denk ik alleen de afdekplaat.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
RDE: Dewalt, ELU, Trend, Würth,.. Hebben idd al geruime tijd een model dat identiek is aan mekaar. In feite zijn het meerdere merken die de productie van de MOF177E hebben overgenomen van ELU. In 1999 zijn er wel een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het model, waaronder de voet en het toegevoegde blokkeermechanisme. Het model wordt alom geprezen dus je hebt met de DW62x sowieso een goede keuze gemaakt! Het enige nadeel wat regelmatig terugkomt is dat de freesjes soms niet hoog genoeg komen bij het monteren onder een tafel. Wanneer dat al eens het geval zou zijn heb ik een verloopstuk/adaptor van 12 naar een spantang van 8 mm waarmee pakweg 30mm gewonnen wordt in de hoogte, problem solved :)

Bijtel: hoezo kan je de foto's niet zien, dat hoor ik voor het eerst.. Ze staan alleszins gewoon publiek, zie je ze vandaag nog steeds niet?

Hier alvast wat meer foto's van de schakelaar:

DSCF0125.jpg

DSCF0128.jpg

DSCF0140.jpg

DSCF0127.jpg



En nog eentje van het tweede blokje:

DSCF0138.jpg


Is het gewoon een kwestie van de zwarte kabel te verbinden met de voedingskabel en de gele met de massakabel van de bovenfrees? Dan kan ik er in principe ook een vrouwelijke stekker aan maken en zo aansluiten op de frees? Zou mooi zijn om zo het snoer van de frees intact te houden en in zijn geheel onder de tafel binden. Dan kan ik hem nog ooit zorgeloos uit de hand gebruiken ook.. Ik ben zo'n enorme leek op vlak van elektronica :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb in de laatste post de foto's hier geplaatst, nu zien jullie ze dus wel? Dit heb ik op nog geen enkel forum aan de hand gehad, echt vreemd.. Zal in de loop van de dag de rest vd foto's ook even aanpassen
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
De schakelaar kan je inderdaad gewoon aansluiten door alles achter de kroonsteen weg te halen en gewoon blauw bruin en aarde verder te verbinden
Of, nog beter, je maakt er een contactdoos aan vast
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De schakelaar kan je inderdaad gewoon aansluiten door alles achter de kroonsteen weg te halen en gewoon blauw bruin en aarde verder te verbinden
Of, nog beter, je maakt er een contactdoos aan vast

En de zwarte kabel?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb in de laatste post de foto's hier geplaatst, nu zien jullie ze dus wel? Dit heb ik op nog geen enkel forum aan de hand gehad, echt vreemd.. Zal in de loop van de dag de rest vd foto's ook even aanpassen

Yes, top. Nu zie ik ze iig wel. Het zou kunnen dat de URL's hier (op 't werk) geblokkeerd worden.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik de tekening zie op de zijkant is dit wat je moet doen, de condensator haal je helemaal weg, die is idd voor een motor die een start condensator nodig heeft, daarna sluit je hem op de volgende manier aan:
DSCF0125.jpg
ik zie dat het onderste lijntje wat dunnetjes is geworden, maar de GeelGroene draad gaat aan aarde van de vrouwtjes plug.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
We hebben hier overijverig systeembeheer, die allerlei normale sites geblokkeerd hebben :mad:

Maar het is voor het forum belangrijk dat de foto's hier staan, dan ben je niet afhankelijk van als ze op de externe sites verwijderd worden. Het topic kan dan ook door anderen dan de vragensteller gebruikt worden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Daarnet eindelijk de kans gehad om de knop aan te sluiten en te testen, zoals fantic hierboven aangaf.. De frees krijgt nu enkel voeding wanneer ik de aan-knop ingedrukt hou, maar blijft niet werken als ik de aanknop eenmalig indruk.

Ik neem aan dat ik toch iets ga moeten doen met de blauwe kabel? Aansluiten samen met de bruine of de zwarte kabel?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik snap m, dan zul je pin 4 en pin 8 met elkaar moeten verbinden, daarmee zal de spoel spanning krijgen en en aan stand vasthouden. Ik had verkeerd gekkenen en dacht dat dat blokje eronder de condensator was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.