Rondstaal voor voor leunspaan

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste draaiers,

Ik heb bij mijn Drechselmeister slechts één leunspaan, en wel eentje van een volle 150mm. Nu wil de metaalwerker op mijn werk in ruil voor een paar kaasbroodjes wel een paar leunspanen in verschillende breedtes maken. Ik dacht dan 200-250-300-350 mm (als ik dan toch bezig ben ;)). Hij heeft alleen geen rondstaal van 1" doorsnede, de rest is geen probleem. Nu hoeven de stukjes rondstaal maar 10cm te zijn, dus een kleine 50cm totaal.

Weet iemand waar ik dit in de buurt van Alkmaar in deze minieme hoeveelheid zou kunnen krijgen? Overdie Staal heb ik al een mailtje gestuurd, dus dat even afwachten. Maar als er mensen suggesties hebben, heel graag.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Neem even contact op met Boudewijn Rossy. Ik ben de naam even kwijt maar bij hem in de buurt is een metaalbedrijf waar hij vaak komt en koopt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Rondstaal is geen goede keus voor een leunspaan - daarmee komt het steunpunt van je beitel al snel te ver van je werkstuk. Een goede leunspaan heeft een steunpunt dat zo dicht mogelijk op je werkstuk staat.

Overigens kun je leunspanen voor langsdraaiwerk ook uit hardhout maken.

Voor meer achtergrondinformatie kan ik het oude, maar zeker nog steeds niet achterhaalde 'The Practical Wood Turner' van Frank Pain (alleen antiquarisch verkrijgbaar) van harte aanbevelen.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
De bedoeling van het rondstaal is ook dat daarop een stalen hoeklijn gelast wordt. De beitel steunt dus op de hoeklijn, niet op het rondstaal.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Eens met Jan Pranger.

Zo heb ik ook mijn leunspanen aangepast. Na het frezen van de gepaste groef wordt een gehard en geslepen asje van 10 mm in gelijmd. Door de hardheid en de zuiverheid van de asjes ondervinden de beitels bijna geen weerstand op de leunspaan.

Op het Drechsler-Forum werd en wordt nogal geheimzinnig gedaan over welke lijm te gebruiken maar deze (met een treksterkte van 300kg/cm²) doet het uitstekend. Uitharding na 12 uur op kamertemperatuur, maar 15 minuten in een voorverwarmde oven van 180° werkt vlugger :).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je het liever zelf doet, en toch een fijne leunspaan wil hebben: er bestaan profielen van Hardox, extra gehard en sterk staal, die gebruikt worden aan de onderkant van graafbakken.

Ik kocht het hier: http://www.hekamp.nl/nl/onderdelen/slijtmessen-hardox

Dit is hard, sterk en toch nog lasbaar. Wel duurt het lang en kost het veel slijpschijven om de correcte vorm er in te krijgen (de profielen zijn te hoog, en gehard staal slijpen gaat prima maar duurt lang en vreet slijpschijven).
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wel wat laat in de discussie, hier wat foto’s en mijn ideen voor een goede toolrest (leunspaan) en hoe je die wel zelf kunt maken.

Ik heb zelf enkele leunspanen gefabriceerd, maar heb altijd plat staal gebruikt voor de rest die Ik op rond staal gelast heb.
home made tool rest.jpg

Een betere vorm is de 1/4 part van een 10 cm pijp met een stuk gereedschap staal er op gelijmd met J-B Weld Epoxy.

Even met een haakse slijpschijf een ondiepe groef er in de bovenkant slijpen, helpt met het vastzetten van het staal, niet per se nodig maar maakt het wel makkelijker en steviger.

Lassen is een slecht idee, eerst all omdat het stalen staafje krom zal trekken op elke hechting en hard staal lassen kan wat lastig zijn en makkelijk scheuren en of breken.

http://www.jbweld.com/products/j-b-weld-twin-tube

Gehard staal dat gebruikt word is water olie en lucht gehard staal, so called drill rod.

Drill rod info.jpg

Enkele foto’s van deze soort leunspaan, gemaakt van stukken 10 cm doorsnee stalen pijp die in de lengte door gesneden of gezaagd worden en dan het harde stalen staafje er op gelijmd.

toolrest top.jpg toolrest body.jpg toolresst profile.jpg
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Bedankt voor de tips Leo. Ik ga het niet zelf in elkaar zetten, dat doet de metaalwerker op mijn werk voor me. Ik kan wel een beetje lassen, maar om zoiets perfect haaks te maken.... Dat kan hij veel beter. En dat voor een paar kaasbroodjes :D

Ik heb in Ali's grot wat 6mm HSS rondstaal besteld wat ik inderdaad op de leunspaan wil bevestigen. Dit wilde ik doen met de door jou genoemde JB cold weld. Geweldig spul! Goed om te horen dat die methode inderdaad werkt.

Ik heb gedacht aan plat staal in plaats van een hoeklijn. Mijn mentor vanuit Radius heeft beide soorten leunspanen, dus die kon ik mooi uitproberen. Zijn advies was ook om voor de hoeklijn te gaan. Bij deze heb je een "geul" waar je je vingers in kunt laten rusten waardoor het makkelijker is werken. Dit was mijn ervaring ook.

Anyway, het rondstaal heb ik kunnen bemachtigen voor een zeer competitieve prijs dankzij een collega uit Radius Noord-Holland. Deze ligt inmiddels, samen met wat tekeningen, bij de voornoemde metaalwerker. Zodra hij tussendoor tijd had ging hij aan de gang. To be continued....
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Rondstaal in geharde en geslepen kwaliteit kun je ook hier verkrijgen:
http://www.damencnc.com/nl/componenten/mechanische-onderdelen/lineaire-rondgeleidingen/144

Voor de lijm volstaat een twee componenten epoxy zoals deze:
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/2284-kombi-metaal/

Araldite 2014-1 kan ook, maar die is voor particulieren slecht verkrijgbaar.

Ook dit is een twee componenten epoxy en goedkoop en goed verkrijgbaar:
http://www.toolstation.nl/shop/Lijm...men/sd2703/Tweecomponenten+lijm+metaal/p29905

Dat die Duitser zo geheimzinnig doet over de lijm slaat nergens op, alle bovenstaande lijmen ga je niet snel los krijgen, mits goed verwerkt. Voor het ontvetten van metaal, altijd eerst water en zeep, en als het goed droog is met aceton ontvetten.

80% van de sterkte van de lijmverbinding wordt bepaald door de voorbereiding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.