Schuurmachine

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb momenteel een vlakschuurmachine die ik voor al mijn werkjes gebruik. Voor kleinere projecten voldoet die perfect maar voor grotere vlakken zoals massieve tafelbaden, kastdeuren, werkbladen, ... komt die toch ferm tekort.
Nu denk ik er aan om een excenter bij te kopen maar ik zie een beetje het bos door de bomen niet meer. Ik heb ook geen ervaring met zo'n schuurmachines, dus heb geen idee waar op te letten.
Ik wil er zowel grof als fijn mee kunnen werken, er moet een goede afzuiging zijn, makkelijk handelbaar en mijn budget is rond de 300€

Hebben jullie tips waar ik moet op letten of ervaring met toestellen die ideaal zouden zijn?

Ik was zelf de Bosch Blauw GEX 125-150 AVE reeds tegengekomen maar wilde eerst eens luisteren naar de kenners.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Bjorn,
ik heb die bosch GEX 125-150 AVE en ben daar zeer zeer tevreden over! Wordt geleverd met meerdere zolen en de afzuiging voldoet voor mij ook prima!
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb onlangs de ets 150/5 van festool aangeschaft. Zeer stabiele machine welke met 1 hand te bedienen is. Stofafzuiging is subliem en afname ook. Heb zelf geen ervaring met andere merken in deze prijsklasse.

Prijs start afhankelijk vd site zo ongeveer bij 320EUR.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
En hier een Festool Rotex RO150 E en een RO90 FEQ, beide zeer fijne apparaten. Maar de Bosch had iemand hier laatst ook gekocht, die was daar ook erg tevreden over. Zelf ben ik fan van de lange machines die je ook fijn met 2 handen kan bedienen (zoals een decoupeerzaag), dat geeft mij meer gevoel van controle. :)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zag ook nog de Bosch GEX 150 Turbo staan, waar zit het verschil met de GEX 125-150 AVE?

Festool had ik tot nu toe achterwege gelaten omdat er zoveel verschillende zijn en ik geen idee heb welke voor wat dient. Ik zoek eerder een zo universeel mogelijke machine.

Net ook nog de
Makita BO6050J tegenkomen, iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zag ook nog de Bosch GEX 150 Turbo staan, waar zit het verschil met de GEX 125-150 AVE?

Festool had ik tot nu toe achterwege gelaten omdat er zoveel verschillende zijn en ik geen idee heb welke voor wat dient. Ik zoek eerder een zo universeel mogelijke machine.

Net ook nog de
Makita BO6050J tegenkomen, iemand hier ervaring mee?

Er zijn idd veel soorten, maar met een Rotex sla je nooit de plank mis. De Rotex RO 125/150 zijn denk ik het meest universeel met de plintenkap en de snelwisselzool, waarmee je allerlei soorten ondergronden kan schuren. De Rotex RO 90 is meer voor het kleinere werk, het grote werk kan ook maar duurt gewoon wat langer door de kleinere zool.
De ETS modellen zijn excentrisch en de RTS/DTS zijn net als de RO 90 voor het kleinere/fijnere werk. En een stuk goedkoper.

Dus lang verhaal kort, ik zou de Rotex serie gewoon in de vergelijking meenemen. De keuze zou dan af moeten hangen van het formaat zool dat je wilt.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zag ook nog de Bosch GEX 150 Turbo staan, waar zit het verschil met de GEX 125-150 AVE?

Festool had ik tot nu toe achterwege gelaten omdat er zoveel verschillende zijn en ik geen idee heb welke voor wat dient. Ik zoek eerder een zo universeel mogelijke machine.

Net ook nog de
Makita BO6050J tegenkomen, iemand hier ervaring mee?


Hallo Bjorn,

Heb de Makita BO6050 nu 3 maanden en ben er erg over te spreken. Heeft ook de "rotex" stand en met afzuigslang erg goed stofvrij. Ik hoef geen duurdere!

Rob
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ik heb net de Bosch Gex 125-150ave binnen, eerste indruk is echt super! De machine voelt solide, is erg stil en de set welke ik gekocht heb is zeer compleet uitgerust.
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Ik heb ook de bosch ave, ik heb hem uit duitsland( werkzeugalarm) laten komen ,helemaal compleet voor 254 euro.
zoek even op dit forum ,er is de laatste tijd al meer over de bosch gezegd.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het is met gereedschap toch wel zo je krijgt wat je ervoor betaald. Bij Bosch is de Trillingsemissiewaarde best heel hoog en hoe goed de stopafzuiging is moet je toch ook maar even zien. Ik vind zulke belangrijk maar ik kan niet zeggen of dit stukgereedschap voor iemand anders wel of niet geschikt is.

Wat ik nog wel even wil vertellen is dat de Bosch garantie service niet zo best is.
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Ik heb meerdere machines van bosch, nog nooit iets mee gehad.
En de stofafzuiging van de schuurmachine is erg goed.
Ik ben timmerman,al 46 jaar, en ik heb machines van bosch, festool makita,en van hitachi,en ze zijn allemaal wel goed.
Maar ik heb een decoupeerzaag van bosch en van festool, en dan kan ik wel zeggen dat de bosch minder trilt ,dus mooier zaagt ,dan de festool,
Ik heb 3 handcirkelzagen,een de walt,makita,en een bosch. Zijn ook in deze volgorde verschillend van grootte,bevallen prima.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tsja, het is ook een beetje geluk hebben met je machines.
Beetje offtopic misschien maar service is toch ook een belangrijk onderdeel van een machine.
Mijn ervaring (kwaliteit) met Bosch is ook niet zo goed en over het service gedeelte; da's echt te slecht voor woorden.
Er is pas geleden nog wat over gepost waar ik ook al uitgebreid m'n verhaal over Bosch heb gedaan.
Aan de andere kant; er is ook iemand met een Festool bovenfrees slecht behandeld door Festool (1/2 jaar gelden op het forum) dus qua service is het maar afwachten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.