Zonnewering terras - Vakwerk ophangen aan staalkabels (of niet?)

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Aan ons terras zouden we een zonnewering willen voorzien, zodat:
1. De woning minder opgewarmd wordt via het schuifraam.
2. We in de schaduw op het terras kunnen zitten.

terras.jpg

Het schuifraam is 5,5m breed, dus we zouden graag een overkapping van ongeveer 6m x 3m hebben. Dat is ongeveer de grootte van het tijdelijke terras dat we nu met steentjes voorzien hebben.

De bedoeling is een vakwerk te voorzien waarover we een doek kunnen spannen. Dit wordt dus niet toegelegd met pannen, glasplaten, etc., er hoeft ook niet over gelopen te worden. De constructie dient ook demonteerbaar te zijn, deze zou slechts van (ongeveer) Mei tot September opgesteld worden. Met een sneeuwlast dient dus ook geen rekening gehouden te worden.

In eerste instantie dacht ik aan een klassieke opstelling met palen, zoals er hier al een heel deel topics lopen voor terrasoverkappingen en carports.

Nu had ik het volgende idee: Eenzelfde vakwerk, maar aan de muur bevestigd met 'balkendragers', en van bovenaf opgespannen met staalkabels (en draadspanners). Zoiets:

Zonnewering terras - 1.jpg
Zonnewering terras - 2.jpg
Zonnewering terras - bovenaanzicht.jpg

Ik heb nu balken van 50x100mm getekend, om een doek te dragen overkill natuurlijk, maar het lijkt me visueel 'mooi'. Bevestiging van de balken aan de muur zou ik met balkendragers doen:
balkendrager.jpg
Die schilder ik dan in de RAL kleur van men ramen, zo vallen ze niet zo hard op in de periodes dat de constructie niet is opgesteld. Bevestiging in de gevelsteen waarschijnlijk best met een chemisch anker.

De staalkabels bevestig ik ook met een oogbout met chemisch anker ongeveer 1m hoger. Staalkabels voorzien van een draadspanner (tondeur) om mooi te kunnen opspannen.
draadspanner-rvs-m6.jpg

In het vakwerk kan ik in principe ook gewoon een oogbout draaien, maar ik heb wat reservaties over de degelijkheid daarvan. Misschien bestaat er ook een metalen hulp bevestigingsstuk dat hier wat meer bedijfszekerheid geeft.

Het vakwerk heb ik nu getekend met telkens een kruis per vak, niet perse nodig, maar wel mooier en waarschijnlijk makkelijker om mijn doek te bevestigen/ondersteunen.

Waar ik nog aan denk is het eventueel 'pakken' van de wind onder de constructie. De staalkabels fungeren enkel voor een kracht naar beneden. Wanneer de wind onder het doek pakt wordt enkel de muurbevestiging belast.

Heeft er iemand ervaring met gelijkaardige constructies en/of hier tips of kritiek over? Het alternatief met palen staat nog steeds open, maar dit leek me een leuke optie.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met opwaartse windbelasting moet je zeker rekening houden, opspannen naar boven en onder kan een mogelijke oplossing zijn. Hoek van de spandraad en de horizontaal minimaal 30 graden. Vergis je niet in de krachten die kunnen ontstaat, een zonnescherm kan je uit voorzorg dicht doen bij harde wind, het doek losmaken doe je iets minder vlug.
Het doek wel op afschot leggen om het regenwater kwijt te raken.

Succes
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
vergis je niet in de windbelasting: bij grote zonneschermen zit meestal een automaat geschakeld op wind en zon om ervoor te zorgen dat het spul snel weer opgerold kan worden. 6 x 3 = 18 m2 daar kom je met een zeilbootje aardig mee vooruit...
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Dit is onmogelijk met staalkabels, zoals aangegeven heb je last van de windbelasting. In de berekeningen wordt windbelasting gezien als statische belasting, de gehanteerde normen zijn tegenwoordig de Eurocodes. De winddruk in Nederland kan oplopen tot 2kN/m2, ofwel 200kg/m2.

Je kan deze kwestie wel voorleggen aan een constructiebureau, zij kunnen dan een berekening maken of het eventueel mogelijk is met trek- en drukstangen vanaf de gevel.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Waarom dan niet gewoon een knikarm zonnescherm? Gaat bijna horizontaal naar buiten en heeft een wind beveiliging ingebouwd en kun je eventueel electrisch bediend ook met windautomaat voorzien zodat hij vanzelf omhoog gaat als er teveel wind is.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
fantic: omdat me dat minstens €3.600 kost... (Harol BX270), en we dat niet echt mooi vinden. Maar waarschijnlijk inderdaad de meest praktische oplossing. Ik heb er al een stopcontact voor voorzien (rechtboven schuifraam). Ik dacht nu 'even' iets in mekaar te klussen voor een paar 100 euro.

ferdy: Aan drukstangen heb ik ook gedacht, maar dan wordt het me teveel gedoe. Je kan ook kabels naar beneden spannen, maar dan kan je al even goed palen zetten.

Ronald, Eug3ne: Bedankt. Die wind blijkt inderdaad de bepalende factor. Dat afschot voor het doek neem ik mee.

Lontemanos: Bedankt! Een systeem met een katrol had ik niet meteen voor ogen, zo'n opgeklapt gevaarte van 18m2 is ook geen zicht. Wanneer we dan niet thuis zijn (=opgeklapt) kan de zon dan ook gewoon binnenschijnen (=opwarming).
 
Laatst bewerkt:

gids66

Actieve deelnemer
Ik was vorige week bij een klant die allerhande beslag produceert voor schuifdeuren en dergelijke.
Zij hebben ook beslag voor schuivende luiken.
Naamloos-1_0.jpg

Vond ik wel een knap idee voor een modern gebouw.
http://www.rob.be/nl/deurbeslag/product/77-beslag-voor-rechtschuivende-enkele-luiken
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Heb je gedacht aan een harmonicadoek? Als het doek ingevouwen is heb je een strak frame met alleen wat palen en liggers.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Gids: Dat ziet er mooi uit. Voor de huidige nieuwbouwwoningen denk ik dat dit meer en meer van bij de ontwerpfase gaat moeten geimplementeerd worden. Wij hebben redelijk veel kenissen met een nieuwbouwwoning, en bij allen overhit de woning in de zomer. (Wanneer het 's nachts niet afkoelt, en je dus niet kan verfrissen met het ventilatiesysteem).
Zo'n vaste (verschuifbare) lamellenstroken zie ik bij ons nu niet echt als optie, dat impliceerd dat je altijd een beperking van je zicht hebt. Terwijl wij in de winter en tussenseizoenen net graag zoveel mogelijk zicht en zon binnen hebben.
Hun vouwluiken lijken me dan ook nog wel iets: http://www.rob.be/nl/deurbeslag/catalogus/beslag-voor-vouwluiken
Al zal dit ook wel alweer niet de goedkoopste oplossing zijn (maar je krijgt er dan ook wel wat voor).

Marco: Zo noemt dat dus! Dat hadden we wel al eens ergens gezien, en was eigenlijk ons eerste gedacht. Een snelle zoektocht levert bijvoorbeeld http://youtu.be/FKsEYlfybzw op. Ik ga het verder onderzoeken, bedankt.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Allereerst kan je in beide vakken van je constructie één van de diagonalen weglaten. Dat zorgt alweer voor een lichtere constructie én je kan ze in feite vervangen door staalkabel. Verder zou je volgens mij zeker drukstangen moeten voorzien ipv simpele kabel. Kwestie dat het eerste briesje het geheel niet naar boven blaast.

Verder kun je het simpele doek vervangen door een vouwdak zodat je het snel kunt verwijderen bij regen of wind maar dat het even snel open is bij mooi weer.

Mocht je alsnog voor palen gaan, dan lijkt het mij zeker een optie om de palen niet op de hoeken te zetten. Zo komt een gedeeltje van de overkapping in uitkraging. Dit gaat zeker en vast ten voordele van een lichter ogende constructie.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Dat beide diagonalen niet nodig zijn gaf ik al aan, maar het leek me handiger om een vlakke doek te ondersteunen.

Als we verder kijken naar die Harmonicadoeken, zie ik dat die zelfs geen diagonalen in het horizontale vlak kunnen hebben. Je stijfheid moet dus komen van de schoren aan de palen.

Deze website biedt volledige kits aan: http://gardenonline.nl/schaduwdoek/harmonicadoeken/

2x harmonicadoek 300x290cm: €558
1x set verbindingsstukken: €225

En dan moet je je hout nog voorzien. Dat is allemaal toch wel prijzig.

Die Nesling verbindingstukken zien er wel mooi uit, maar duur!
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
eh, dit is toch een nieuwbouwwoning?

Beetje zonde om daar van die balkschoenen tegen de gevel te gaan schroeven...

Bijtel: 2j geleden was dit een'nieuw'bouwwoning ja :) Al onze andere ramen (Z-W gericht) hebben screens aan de buitenkant. Voor het schuifraam werd geopteerd dit niet te doen, aangezien je hier toch nog makkelijk binnen/buiten moet kunnen. Daar leent een ander type zonnewering zich dan weer beter.
Wat ik eigenlijk bedoelde: In België moeten de woningen jaar na jaar aan strengere (isolatie en hernieuwbare energie) eisen voldoen, tegen 2020 is elke nieuwe woning een passiefwoning, dacht ik. Weet niet hoe het er in Nederland aan toe gaat. Maar die oververhitting wordt dus elk jaar een belangrijker probleem.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Al gedacht aan een driehoekig of vierkant schaduwdoek zonder frame? In de gevel kan je een paar oogbouten bevestigen (chemisch anker), en daar met touw een schaduwdoek aan bevestigen. Aan de tuinkant kan dit evt dmv een paal in de grond. Dit doek bestaat ook in een winddoorlatende versie. Kijk hiervoor eens op http://nesling.nl/

Ander alternatief is een moderne structuur in zwart gelakte IPE staalprofielen (inclusief verticale staanders), waartussen je een doek kan bevestigen. Dit gaat misschien ook iets beter passen bij de stijl van het huis.

maar ja, dat is natuurlijk niet in hout :)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ter info, dit is het uiteindelijk geworden:
20160622_194742.jpg
20160622_195023.jpg
20160622_194831.jpg
20160622_194848.jpg
20160622_194910.jpg

Geen houten constructie dus, maar een elektrische zonnewering (Harol BX270).

Afwegingen om hiertoe te komen:
- een houten constructie (met nesling componenten) kost ook geld (+€1.000)
- een houten constructie staat 'altijd' in het zicht, ook wanneer niet nodig
- de harmonicadoeken die we gezien hebben (nesling) lijken 'slordig', zowel in- als uitgerold
- deze zonnewering is ook waterdicht (+4h)
- deze zonnewering is geautomatiseerd, accelerometer stuurt scherm dicht bij harde wind
- deze oplossing is uiteraard wel wat duurder: €3.800 ongeveer
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
mooi, dan kun je nu de tijd gebruiken om het plastic speelgoed in de tuin te vervangen door houten speelmeubilair! :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.