Dubbel opendraaiende garagepoort

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Dag Leden,

Mijn eerste project dat ik hier voorstel.
Ik wens graag een dubbel opendraaiende garagepoort te maken voor ons tuinhuis/ werkplaats/ fietsenstalling. Het is een vrijstaande garage, voorlopig niet geïsoleerd. Eik is het mooiste, maar te duur voor deze taak. Tropische houtsoorten idem, alhoewel ik afrormosia echt wel prachtig vind.

Dan kom ik uit bij Lariks. Zou dit, onbehandeld, nog veel zetten?
Beide delen zou ik maken met 3 regels, 2 Z-vormen boveneen en dan 3 ankers om de boel op te hangen.

- Maak ik de stijlen en regel waaraan de poort gaat ophangen (omgekeerde U), even dik als de uiteindelijke poort?
- Is het ok om zelf planken lariks te kopen en er een sponning in te frezen of zou je hier eerder kiezen voor tand en groef (planken gewoon verticaal naast elkaar)? Hoeveel speling voorzien om te laten uitzetten?
- Hoeveel speling moet ik voorzien zodat de poort effectief kan opengaan?
- Ik las ergens dat je lariks moet lijmen wanneer het nog niet lang geschaafd is. Is dat zo? Of heb ik wel wat dagen tijd ertussen?
- Heeft iemand een link naar een fimpje waarop ik kan zien hoe je een slot freest in dit soort poorten?
- Nog algemene tips?

Dit is waar ik naartoe wil:
poort2.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou een houtsoort nemen die weinig werkt.
Lariks lijkt me niet geschikt, tenzij u het niet erg vindt dat de poort na enige tijd niet meer gelijk samenkomt.
Afzelia, Afrormosia, Western red cedar en nog wat soorten.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Je kunt ook aan Accoya of Kebony denken, FSC niet tropische houtsoorten die niet of nauwelijks meer werken en zeer duurzaam zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Deze hou ik even in de gaten, dat is precies wat ik ook wil doen, echter heb ik mijn zinnen gezet op Douglas
Als de deuren na 10 a 15 jaar vervangen moeten worden is me dat prima, maar ik denk dat het wel langer mee gaat
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die douglas deuren kunnen wel langer meegaan afhankelijk van de kwaliteit.
Het is hout wat toch wel kan werken en dan is de vraag of dat erg is. Dat de deuren niet meer mooi sluiten.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Er moet nog wel iemand langskomen om te vertellen of die windverbanden - ja, dat heet zo niet - in je voorbeeldfoto mogelijk fout zijn: ze duwen misschien de verbindingen open.

Aangezien ik evenwel niet weet hoe dat dan wél heet ben ik duidelijk niet de persoon om dat aan te kaarten :).


( BTW, dé McMudface? 't Is alleszins dé Jimbo :) )
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Je kunt ook aan Accoya of Kebony denken, FSC niet tropische houtsoorten die niet of nauwelijks meer werken en zeer duurzaam zijn.

Accoya is de handelsnaam voor hout dat via acetyleren is verduurzaamd.
Evenals Kebony dat is een met een bio-bases vloeistof verduurzaamd naaldhout.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Het is inderdaad dezelfde. Bij ieder nieuwe hobby hoort een nieuw forum, maar wel telkens dezelfde naam.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ondertussen begonnen met de bouw van deze poort. Uit alle zekerheid toch maar voor Franse eik gekozen. Planché is al geschaafd. De rest moet nog beginnen.
Kan iemand een foto posten van het juiste windverband dan? Ik zie toch echt veel poorten en deuren met hetzelfde als op mijn foto. Ik had er ooit eens een topic over gelezen, maar wat was er weer fout?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Die van jou is symmetrisch wat leuk oogt, maar niet het beste. Hier kan je een hoop info lezen. Doen ze de planken aan de binnenkant? Lijkt mij niet echt handig qua inregenen van je verbindingen.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Kent er iemand een goede site om scharnieren en sloten (m.a.w. het beslag) voor garagepoorten te bestellen?
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Waarom zijn de windverbanden zoals ze nu genoemd worden fout? Volgens mij zijn ze niet fout. Het gaat er volgens mij om dat je een driehoek maakt die je af steunt op het scharnier. Met een driehoek zorg je voor vormvastheid. Wellicht dat de bovenste omgedraaid moet worden maar dat weet ik niet zeker, maar als er dan geen middenscharnier wordt toegepast hangt dat verband aan het bovenste scharnier en dat lijkt mij niet meteen de meest ideale oplossing. Maar mijn mening graag voor een beter inzicht en als er iets te leren valt ben ik in. groeten en succes met de klus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.