Pallet hout

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Hallo allemaal,

ik ben vrij nieuw in houtbewerken en ik heb een vraag.

ik kan aan veel pallets komen maar die planken moet ik bewerken door te schaven en dergelijke. Is een vlak vandiktebank er goed voor en kan ik dan de latten gebruiken? Of wordt er zoveel van afgehaald dat ze te dun worden om er iets mee te kunnen maken.

ik denk momenteel aan vogelhuisjes, planten bakken, en misschien een bankje.

gr marc
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Dat kan prima. Heb ooit 20 pallets zo gedaan. Let wel op dat je alle nagels en spijkers eruit haalt. Ik heb toen een klein magneetje aan een touwtje gehangen en ben over elke plank heengegaan voordat hij de schaaf in ging. Dan merk je of er nagels net onder het oppervlak zitten. Succes ermee. Groet
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Idd dat as ik van plan om de spijkers er uit te halen, maar de extra tip met magneet had ik niet aangedacht.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een magneet werkt prima zolang het geen rvs is en in pallets zal je dat waarschijnlijk ook niet tegenkomen.
Als je nou in de toekomst wilt voorkomen dat je gereedschap risico loopt en dat ook rvs gescand wordt kan je beter een metaalscanner kopen.
Ik heb dat gekocht omdat ik wel met oud hout werk.
Voor iets minder dan 4 tientjes heb je zoiets, dan scan je ook rvs, koper, messing enz.
Deze kocht ik; https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-detectieapparaat-814691.html
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik werk geregeld met pallethout en het gaat best wel goed. Spijkers is en blijft voor mij een probleem. Hoe goed ik ook kijkt, toch zie ik er nog wel eens een over het hoofd. Bij de aanschaf van mijn schaafmachine heb ik daarom gekozen voor een schaafas met spiraalmessen (http://tema.felder-gruppe.at/be-nl/video/silent-power®-schaafas-met-spiraalmessen.html).
Mocht ik weer een spijker raken dan hoef ik slechts 2 mesjes een kwartslag te draaien ipv van alle messen te laten slijpen. Achteraf denk ik dat een een metaalscanner toch goedkoper was:)
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
en pas ook op voor steentjes , pallets kunnen vaak geschoven worden terwijl ze in gebruik zijn , en een steentje verdwijnt makkelijk in het hout , en ook daar gaan je messen niet van vooruit ....
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Mcbons, schrijf de handschaaf zeker nog niet af als alternatief. Je moet wel zelf de schaafbeitel leren slijpen, maar dat moet je voor je beitels ook al kunnen en de methode is dezelfde. Als je dan eens per ongeluk een spijker tegenkomt, slijp je je beitel gewoon opnieuw. Veel goedkoper dan je schaafmessen uit je vlakbank te moeten binnendragen in slijperij. Ik ben zelf ook nog niet lang bezig met houtbewerking, en kan echt niet meer zonder mijn Stanley nr4.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Niet alleen spijkers kunnen een probleem zijn, ook pallets waar cement op zit vindt een schaaf niet fijn. Zorgvuldig selecteren van het hout is en blijft het devies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.