Pallet hout

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Hallo allemaal,

ik ben vrij nieuw in houtbewerken en ik heb een vraag.

ik kan aan veel pallets komen maar die planken moet ik bewerken door te schaven en dergelijke. Is een vlak vandiktebank er goed voor en kan ik dan de latten gebruiken? Of wordt er zoveel van afgehaald dat ze te dun worden om er iets mee te kunnen maken.

ik denk momenteel aan vogelhuisjes, planten bakken, en misschien een bankje.

gr marc
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Dat kan prima. Heb ooit 20 pallets zo gedaan. Let wel op dat je alle nagels en spijkers eruit haalt. Ik heb toen een klein magneetje aan een touwtje gehangen en ben over elke plank heengegaan voordat hij de schaaf in ging. Dan merk je of er nagels net onder het oppervlak zitten. Succes ermee. Groet
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Idd dat as ik van plan om de spijkers er uit te halen, maar de extra tip met magneet had ik niet aangedacht.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een magneet werkt prima zolang het geen rvs is en in pallets zal je dat waarschijnlijk ook niet tegenkomen.
Als je nou in de toekomst wilt voorkomen dat je gereedschap risico loopt en dat ook rvs gescand wordt kan je beter een metaalscanner kopen.
Ik heb dat gekocht omdat ik wel met oud hout werk.
Voor iets minder dan 4 tientjes heb je zoiets, dan scan je ook rvs, koper, messing enz.
Deze kocht ik; https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-detectieapparaat-814691.html
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik werk geregeld met pallethout en het gaat best wel goed. Spijkers is en blijft voor mij een probleem. Hoe goed ik ook kijkt, toch zie ik er nog wel eens een over het hoofd. Bij de aanschaf van mijn schaafmachine heb ik daarom gekozen voor een schaafas met spiraalmessen (http://tema.felder-gruppe.at/be-nl/video/silent-power®-schaafas-met-spiraalmessen.html).