Pica tieflochmarker

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik hen en tijdje geleden een Pica 'tieflochmarker' gekocht.

cache_2446488321.jpg

Die dingen (ook van andere merken zoals Lyra) staan de laatste tijd aan iedere toonbank van DHZ of ijzerwarenzaak. Het is best wel handig in vergelijking met een gewoon potlood en behoorlijk zuinig in gebruik van de vulling. Scherpen gaat eenvoudig op de houder.
Het grootste nadeel is dat de vulling erg zacht is waardoor de lijn snel te dik wordt.
Nu is mijn vraag: wie gebruikt dit soort potlood ook en wat zijn de ervaringen. Ook met andere merken, type en kleur van vullingen.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik gebruik ze ook. Dit is overigens niet de tieflochmarker, een tieflochmarker zit in een oranje houder en is een stift.

Persoonlijk zou ik het potlood niet gebruiken voor preciesiewerk ivm de zachte vulling. Zelf gebruik ik voir het echte preciese aftekenwerk een bic cristal fine pen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb eerst de oranje gehad en nu heb ik het groene potlood.
Omdat ik ze alleen maar gebruik voor het aftekenen van gaten op muren is de grote van de punt voor mij niet zo belangrijk.
Als ik een plankje o.i.d. wil ophangen, markeer ik het te boren gat door de stift door het gat in het plankje te drukken.
De stip geeft dan aan waar ik moet boren.

De oranje stift werd snel plat en droogde snel uit.
Maar het potlood werkt altijd. Ik vind het super!

Voor het gewone aftekenen van zaagsnedes heb ik een normaal vulpotlood of een mesje.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Schrijft vlot en op meeste materialen en vooral zonder te krassen. Voor de fijne aanduidingen kan je de bic of conte wegwerp vulpotloden hanteren misschien. Beide merken maken soortgelijk potlood. Blijft redelijk fijn en punten breken vooral niet. Wat je met de hele fijne incra potloden wel eens kan hebben. Maar deze picadry is voor vele situaties meer dan goed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een gewoon vulpotlood van 0,5 mm is het meest geschikt voor dunne lijnen, maar minder geschikt voor in de werkplaats. De punt breekt zo af en het potlood verdrinkt in mijn broekzak. Vandaar dat ik liever een harde vulling zou hebben op de Picadry.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik zo'n ding voor grof werk naar volle tevredenheid. Als je echt precies wil werken zijn ze minder geschikt. Wat je wel kan doen is een schuurplankje maken (stukje triplex met 240 schuurpapier er op geplakt) en daarmee de punt scherp houden. Een ouderwets timmermanspotlood of een afschrijfmesje functioneert nog altijd het beste voor fijn werk.

De stift-uitvoering van die Pica is slecht, ik heb er binnen een paar weken twee versleten (een gekregen als vervanging voor de eerste), ze drogen heel snel uit en nieuwe vullingen zijn erg slecht verkrijgbaar. En duur.

Voordeel vind ik wel dat je verschillende vullingen kan krijgen voor diverse toepassingen, ook op steen en metaal kan je dan goed aftekenen.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.