Pootverbinding tafel

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Dag allemaal,

Ik ben bezig aan een verrolbaar keukentafeltje dat moet dienen als extra aanrecht.
Het zou ongeveer 126x62 cm groot zijn, en 95 cm hoog.

Het werkblad zal uit massieve beuk zijn.

Ik heb eerder in het jaar al een dergelijk tafeltje gemaakt, maar dan een kleinere versie.

Bij de vorige had ik het probleem dat dat nogal gauw waggelde, ookal zijn er 2 schappen voorzien die de stevigheid ten goede zouden moeten komen.

Mijn vraag nu: Wat is stevigste (onzichtbare) verbinding, evt tegen het tafelblad, om het tafeltje niet te laten waggelen?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik zou de poten aan het blad maken doormiddel van een blinde pen en gat verbinding of een open met een wig in het midden groetjes en succes
 
A

Athanor

Guest
"waggelt" de tafel omdat de verbindingen niet stevig zijn of komt het omdat je onbalans hebt met een (te) zwaar bovenblad? Dan zou je aan de onderkant ook een zwaar blad moeten maken.

Fons
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Het is een combinatie van beide denk ik.
Bij de vorige tafel heb ik 4 deuvels per poot gebruikt van elk 8 mm dikte.

Misschien dit keer gaan voor een mortise & tenon? (dat ken ik alleen van filmpjes :) )
Dan is het het hout zelf dat voor de verbinding zorgt, ipv een derde stuk.
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Nog een bijkomend vraagje: Ik merk dat een pen-gat verbinding doorgaans een rechte "lijn" hout is.

Zou een plus-teken-pen niet steviger zijn voor de bevestiging van een tafelpoot, ookal is het iets moeilijker om het gat in het tafelblad te maken?
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
tomasolaerts zei:
Nog een bijkomend vraagje: Ik merk dat een pen-gat verbinding doorgaans een rechte "lijn" hout is.

Zou een plus-teken-pen niet steviger zijn voor de bevestiging van een tafelpoot, ookal is het iets moeilijker om het gat in het tafelblad te maken?

Ik begrijp even niet wat je bedoelt met een plus-teken-pen verbinding en ook de opmerking over een gat in het tafelblad maken? Heb je hier een tekening van?

Voor het maken van een tafel voldoet een pen en gat verbinding normaal prima.
 

A.N

Actieve deelnemer
tomasolaerts zei:
Nog een bijkomend vraagje: Ik merk dat een pen-gat verbinding doorgaans een rechte "lijn" hout is.

Zou een plus-teken-pen niet steviger zijn voor de bevestiging van een tafelpoot, ookal is het iets moeilijker om het gat in het tafelblad te maken?

Heb je het vorige tafeltje ook met een beuken blad gemaakt?
Als ik je goed begrijp heb je de poten met 4 duvels onderaan het blad bevestigd,er zit geen regelwerk (verbindingslat die van poot naar poot loopt) tussen de poten?

De kans is erg groot dat het blad iets gaat werken en een van de tafelpoten mee omhoog trekt waardoor het tafeltje instabiel wordt.
Als je een regelwerk tussen de poten aanbrengt wordt in de eerste plaats de constructie van de tafel goed stabiel en het blad heeft de mogelijkheid om te kunnen werken zonder dat direct de poten mee omhoog gaan.

Het massieve beukenblad moet aan het regelwerk bevestigd worden maar wel zo dat het kan werken.
Dat kan op verschillende manieren,de eenvoudigste is via een tafelbladklem afbeelding klik,vraag 5
Zelf werk ik met een freesrand in het regelwerk en klossen,de meer traditionele manier

Kijk ook eens op het topic waar het gaat om het maken van een salontafel,daar kun je de verschillende verbindingen die nodig zijn tussen regelwerk en poten goed zien.
salontafel
 

tuoh

Oud hout
tomasolaerts zei:
Nog een bijkomend vraagje: Ik merk dat een pen-gat verbinding doorgaans een rechte "lijn" hout is.

Zou een plus-teken-pen niet steviger zijn voor de bevestiging van een tafelpoot, ookal is het iets moeilijker om het gat in het tafelblad te maken?

Een "plus-teken-pen" kan enkel vervaardigd worden uit een homogeen materiaal, dwz. een materiaal zonder houtnerf.
Wanneer toegepast in hout breken de vleugels van je pen zodra er een beetje spanning op komt, verantwoordelijk hiervoor is de korte houtnerf in de vleugels :(

Er is niks nieuws onder de zon, een dergelijke penverbinding kom je soms tegen bij traditionele houtbouw, maar dan heel robuust uitgevoerd, hier is de kans op breuk minder, maar ook niet uit te sluiten.

Mvg,

André
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Het vorige tafelblad was inderdaad ook uit beuk.
De 4 duvels zijn inderdaad niet slecht, maar ik heb het gevoel dat dit de poten niet stevig genoeg op het blad vast maakt.
Echte verbindingsregels heb ik niet gebruikt, maar ik heb wel in het midden van en onderaan de tafel een schap geplaatst.

Ik verwacht geen werking van het blad, dat heb ik gekocht bij ikea. (ikea verkoopt beuken tafelbladen die je dan zelf kan bewerken voor €60, zie http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/20123670 voor meer informatie)
Ik ga er van uit dat deze bladen al gedroogd, ... zijn

Voor de plus-teken-verbinding, zie bijlage.
Ik dacht hieraan omdat het dan stevigheid biedt bij het willen kantelen van de poot/tafel naar elke richting.

Attached files
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
tomasolaerts zei:
Voor de plus-teken-verbinding, zie bijlage.
Ik dacht hieraan omdat het dan stevigheid biedt bij het willen kantelen van de poot/tafel naar elke richting.

Ah nu snap ik wat je bedoelt, als je toch bij Ikea bent, kijk dan eens hoe zij zo'n tafel maken. Waar het ding z'n stevigheid vandaan haalt. Waarschijnlijk gebruiken ze wel lijsten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.