Welke afkortzaagmachine?

Nick van laer

Nieuw lid
19 feb 2016
4
0
Beste,

Als carrosseriebouwer zagen wij regelmatig hardhouten planken (cumaru, tali, ... ) en ook aluminium profielen met onze afkortzaag.
We plannen een nieuwe aankoop, maar hadden nu graag een grotere zaag (305?) en een sterkere machine.
Welke machine is hiervoor geschikt?
Ik keek naar de Makita ls1216lb, maar die had maar 1600 watt, is dit voldoende?

Alvast bedankt voor de info!
Mvg, Nick.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Van deze Makita heb ik al slechte verhalen gelezen (geleiders, nauwkeurigheid, ...).
Ikzelf heb een Kapex (zaagblad 260mm) en ben hier zéér tevreden over.
Als je een groot zaagblad wil dan kan je altijd eens kijken naar de Dewalt DWS780.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb na lang zoeken gekozen voor de Bosch gcm 12 jl.
Deze is zeer goed uit de test gekomen van het magazine finewoodworking.
Heeft een uitmuntende stofafzuiging.
Beter als alle andere zagen en gelijk aan de kapex.
Kan 100x100 zagen en 75x200.
Doordat de machine niet kan uitschuiven is hij ook enorm acuraat.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Je mist wel wat zaagbereik doordat de zaag niet kan uitschuiven. De zaagcapaciteit bij 0° is "maar" 200 mm bij de Bosch, terwijl andere zagen met een 305 mm blad (zoals de Dewalt DWS780) tot ongeveer 300 - 310 mm gaan. Ook de Kapex met het kleinere blad gaat tot 305 mm.
 

Nick van laer

Nieuw lid
19 feb 2016
4
0
Heb lang zitten kijken naar de Kapex, de zaag van 260 is ook goed voor onze toepassingen,
Ik moet wel een plank van 40 x 300 kunnen doorzagen.
Maar is deze krachtig genoeg voor hardhout?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Nick,
Zo lang je een goed en scherp zaagblad gebruikt zul je niet snel om vermogen verlegen zitten.
Ik zou deze eigenschap dan ook niet als selectiecriterium gebruiken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je kan ook 'ns denken aan een radiaalzaag, da's echt voor bedrijfsmatige omgevingen.
deWalt en Maggi maken hele goede en dan heb je lengte genoeg.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
We hebben bij ons op het werk altijd Hitachi gehad voor dit soort klussen, Robuust en sterk!
Daar zagen we ook de hardhouten planken die in de diepladers zitten mee(Basralocus)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Lijkt me dat het bij jullie werk niet op de halve graad nauwkeurig moet toch? Dan is een Festool echt overdreven (dat is meer iets voor meubelmakers) en zal elk A-merk zaag voldoen. Als jullie verder altijd op de zelfde plek zagen (de zaag hoeft niet mobiel te zijn), dan zou ik ook een kijken naar een radiaalzaag, dat heeft veel meer capaciteit.
Verder is inderdaad een goed zaagblad minstens zo belangrijk als het vermogen van de zaag.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik heb zelf een makita ls1018 deze zaag kan 90 bij 300mm zagen.
Ook hardhout is geen probleem met het standaard 260mm makita blad.
 

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Ik heb al sinds 2010 een Makita ls 1016 met een zaagblad van 260mm – vermogen van 1510w –maximale zaagbreedte van 310mm bij een zaagdiepte van 91mm. Meer dan voldoende vermogen, ook voor eiken hout met een dikte van 2.5”.

Ben sinds 1980 ook in ’t bezit van een “oudje” Makita LS 1400 met een zaagblad van 355mm. Na 25 jaar leverde Makita er nog onderdelen van. Voor mijn bandschuurder met dezelfde leeftijd kocht ik zelfs na 35 jaar nog onderdelen .

Festool daarentegen garandeert slechts 7 jaar lang onderdelen voor mijn invalzaag, mijn cleantex en mijn decoupeerzaag.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Festool garandeert 7 jaar na laatste productiedatum. De praktijk zal langer zijn.
Makita levert op enig moment ook "zolang de voorraad strekt". Je kunt geluk hebben, maar ook niet.
 
Laatst bewerkt:

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Dit is een terechte kanttekening Gobert. Maar wanneer je houtbewerking als hobby beoefent ben je wel even blij dat je na 35 jaar geen nieuwe bandschuurder moet kopen maar gewoon het defecte onderdeel kunt vervangen. Je kan zeggen dat ik geluk had maar het is me wel tweemaal overkomen met verschillende toestellen van Makita. Ik hoop op dezelfde ervaringen voor mijn festoolspullen.
 

Nick van laer

Nieuw lid
19 feb 2016
4
0
Wel, allen bedankt voor de reacties.
De doorsnee carrosseriebouw vereist inderdaad heen halve milimeterwerk.
Hoewel ik eerst dacht aan een zaagblad van 305, heb de Dewalt machine bekeken, zag er mij eigelijk zeer stevig en stabiel uit.
Maar kon mij ondanks de meerprijs (iets van een € 300 of € 350,-)
Toch niet anders zien kiezen dan de Festool kapex 120.
Neen het hoeft niet echt, maar na de aankoop van mijn invalzaag ts55rebq, is het voor mij duidelijk. Festool is gewoonweg top.
Mijn Elu bovenfrees en dewalt schaafmachine vervang ik kortelings ook door Festool.
Ik werk er zelf mee dus het gaat (bijna) een leven lang mee..

Allen bedankt!
Dat ik nog veel mag bijleren op dit forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.