elektrische/pneumatische kitspuit

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het is niet helemaal hout gerelateerd.
Ik overweeg om een andere kitspuit te kopen. Omdat ik die toch wel heel regelmatig gebruik.
Met mijn huidige kitspuit krijg ik last van mijn handen als ik een zware/stugge kit/lijm spuit. En het stoort me dat je de hendel moet loslaten om de veer opnieuw te spannen dat zie je terug in je kitwerk, je krijgt toch weer een aanzetten.
Ik zat te denken aan een pneumatische kitspuit maar ik heb een compressor van niks en ik vraag me af hoe fijn deze in te stellen zijn. Dus wellicht is een elektrische een beter keuze. Ik heb een makita schroefboormachine dus wellicht de Makita DCG140Z.

Maar er zijn hier vast mensen die er een mening overhebben.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Aanzetten zijn normaal.
Het gaat om het geheel.
Kitten, sprayen en afstrijken. Superstrak.
Ik werk met Den Braven kitten. Heeft een compleet systeem.

Ik heb ook een olie kitspuit voor dat beetje kitten per jaar.
Mensen die de hele dag kitten werken met worsten op lucht of accu.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik denk.
"Hoog plastic gehalte"

Handgreep is van plastic dus kans dat je die stukknijpt op een verstopte bus of afbreekt als ie perongeluk valt.
 

Nick van laer

Nieuw lid
19 feb 2016
4
0
Heb zelf de makita.
Ben er super tevreden van, zou er direct terug een kopen.
Werkt smooth. In te stellen zo traag of snel je maar kan.
Heb zelf zware verlijmingen (niet hout, maar alu / polyester ,..) en zelfs die zware kit duwt hij.
Ze zeggen dat de Panasonic kitspuiten nog beter zijn.
Nooit zal ik nog een tube met de hand knijpen..
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Stugge kit soorten kun je ook even opwarmen.
Bij ons op het werk liggen de kit 'worsten' in een kleine oven op 30/35 graden.
Deze zijn prima te verwerken met de hand, voor de snelheid en gemak gebruiken we de grote pneumatische kitspuiten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Als je al een compressor hebt, kan je bij elke automaterialenzaak, of op het internet, zo'n rode pneumatische kitspuit kopen. Deze hebben een grove schroefdraad, zodat het deksel niet gauw vastloopt. Ik heb zo'n ding al jaren en ik heb er nooit wat mee gehad. Je hebt maar een klein compressortje nodig. Als je de trekker indrukt zet je luchtdruk op de zuiger van de kitpatroon, dus je verliest weinig lucht. Stugge kitten, zoals ruitenkit voor auto's moet je even voorverwarmen, dan is het veel mooier te kitten. Je koopt er al een voor 15 euro. Omdat de kitpatroon helemaal opgesloten zit heb je ook geen probleem met aansluiten van metalen kitpatronen. Die willen nog wel eens ingedeukt raken en dan zijn ze niet goed te bevestigen op een kitpistool dat alleen op de achterkant van de patroon afsluit.
 

kittop

Nieuw lid
26 jul 2021
3
4
Huizen
De fijnste handkitspuiten zijn de H40 spuiten, deze worden in de wandelgangen wel eens "oliedruk" genoemd, maar deze spuit heeft niets met olie te maken behalve als deze te zwaar gaan vooral als je met azijnzure siliconen gewerkt hebt. Behandel deze met een paar druppeltjes Kroon naaimachineolie en poets de stang met een doek schoon. Druppeltje naaimachine olie aan de onderzijde en bovenzijde van de stang en de H40 is weer gevechtsklaar.

Voor het Siliconen ramwerk is de M12 Milwaukee PCG/310 voor kokers een (prijstechnisch en ergonomisch) toppertje. De spuit is voldoende snel en met een 4/6 ampere accu is de machine zeer neutraal in de hand en kan je beladen rechtop neer zetten.
Deze accu gaat ca 2 dagen in het siliconenwerk mee en spuit er makkelijk 40 kokers mee leeg.
De machine is variotour en heeft daarbij ook een separate snelheidsknop achterop.
De M12 Milwaukee heeft een paar nadelen, en dat is dat ze niet helemaal stabiel in hun software zijn, en na twee jaar rammen zijn ze echt op. Als ze software problemen krijgen stuur ik ze niet meer op en gaan ze gelijk Klein Electrische Apparatenbak in van de afvalverwerker, want Milwaukee zit te vaak nog in de ontkenningsfase en kost me te veel ergernis.

Voor zwaarder materialen zoals koude polymeren of polyurethanen in 600ml worsten is de Bosch GCG 18V-600 mij heel positief overgekomen. Voor het 300ml kokerwerk is deze machine te traag en niet goed in balans, maar voor de 600ml worsten is dit een mooie fijne en degelijk machine, ook omdat je dan met twee handen de machine bediend. Doordat worsten een 1/3 meer doorvoer heeft dan kokers levert dit voldoende productie op bij 400 en 600ml worsten.
De smalle behuizing is vooral fijn bij lastige hoeken en smalle ruimtes. Dit hebben helaas de latere Milwaukee e.a. machines niet meer, waarbij de Hilti machines de kroon spant met hun veel te dure vliegdekschepen.

Eigenlijk wacht ik op een prototype van een blauwe kompakte 12volt Bosch brushless voor kokers.

Pneumatiek gebruik ik niet meer. De kleine compressor gebruik ik alleen nog maar voor het leegblazen van voegen als de stofzuiger het vuil niet pakt.
Eer dat je stroom en lucht hebt, is het werk al gereed. Daarbij liggen de kabels en slangen in de weg of in de kit.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@kittop

welkom als nieuw lid op dit forum
fijn dat je dit draadje na 5 jaar rust aanvult

ik ben een totale beginneling in kitten
heb het amper een paar keer geprobeerd, en dan steeds met een plakband om af te strijken
nu ben ik aan glas en ramen toe

jaren geleden had mijn ramenman een kleine compressor met een pistool daar op
volgens hem was het met een gewone spuit klooien
en klooien heb ik gedaan, vooral omdat de kit met een handpistool onregelmatig uit de kop kwam

in navolging van mijn ramenman heb ik een rodcraft rc8000 gekocht
is dit een verstandige aankoop ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Als handkitspuit heb ik een kroger h45. Dat is voor handkitwerk wel mijn favoriet.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
209
85
Rijswijk
ik heb zowel een goedkope normale kitspuit (Action ofzo) als een accu spuit (12V makita).

De accuspuit gaat voor mijn kitvaardigheden toch nog vaak te snel. Resultaat is dat ik de badkamer helemaal 'manueel' gekit heb.
Bij het zetten van Wediplaten heb ik wel veel gemak gehad van de accuspuit. maar dan verbruik je ook zo een tube of 5 a 6 in een paar uur.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb een 18V makita kitspuit. Heerlijk apparaat. Toerental is regelbaar. Een heel stuk duurder dan een pneumatisch exemplaar, maar mijn compressor is in theorie draagbaar, maar daar is alles wel mee gezegd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.