2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hallo mede-woodworkers,

nu gaat het toch eindelijk gebeuren, tijd om de garage aan te pakken.
Mijn vrouw en ik wonen nu een jaar in ons eerst gekochte huis.
En na de normale dingen in huis te hebben gedaan (laminaat, behangen, inrichten) hebben we eerst de tuin aangepakt.
Deze was in zo'n staat van verval dat we dat op het moment het beste vonden.

De tuin heeft veel te lang geduurd door een aantal factoren.
Tegel kwaliteit was daarvan de grootste. Deze waren van zo'n slechte kwaliteit dat ernaar kijken al gevaarlijk was.
Onze stratenmaker heeft er dan ook de grootste moeite mee gehad om het spul te leggen.
Met als gevolg dat we het tegelwerk dus ook binnen afzienbare tijd weer gaan veranderen.
Goedkoop is vaak duurkoop zeggen ze dan, dat lesje hebben wij dus hard moeten leren.

Maar goed, na de tegels konden we eindelijk beginnen met de schutting en tuinhuis.
Dit is allemaal met eigen ontwerp gemaakt door mijn pa en mij.
En ik moet zeggen, ik ben er best een beetje trots op.
Zeker omdat ik zoveel heb kunnen leren van mijn pa.
Hij is van huis uit electricien, maar hij klust al zolang dat ik op deze aarde loop.
Dus zijn ervaring komt goed van pas en zoals gezegt, ik leer er veel van.

Nu de tuin klaar is, nou ja mijn gedeelte dan. De plantjes mag mijn vrouw zich mee bemoeien ;)
Is het eindelijk tijd voor de werkplek.

Omdat een grote schuur achter het huis van 5x6 niet echt de bedoeling was volgens vrouwlief, is de keuze op de garage gevallen.
Hier kan ik al mijn toekomstige projecten bewerkstellen. Of dit nou hout gerelateerd is of pc's bouwen, wat ik ook nog steeds met groot plezier doe.

Ik heb aardig wat tips meegenomen van het topic van Toxiq. En daar zullen jullie dus misschien wel wat van terugzien.
De grootste dingen die moeten gebeuren aan de garage zijn de deur en jawel........ asbest.
Het is gelukkig plaat asbest en is veilig zelf te doen, mits we natuurlijk wat voorzorgsmaatregelen nemen.
(De juiste ademapparatuur ligt al klaar ;) )
Bij ons in Noord-Holland heb je GP Groot (afvalverwerking) en daar kan je zakken halen waar je een aanhanger mee vult.
Enige wat wij dus hoeven te doen is demonteren (asbest zit met bouten en ringen vast in over-sized gaten), het in de aanhanger te schuiven
en aan de bovenkant dichtknopen. Strikkie eromheen en klaar, zogezegt.

De tweede is de kantel (robot) deur.
Hier heb ik en ben ik nog steeds druk over aan het nadenken.
Ik heb een offerte liggen van een timmerfabriek voor 2 openslaande deuren, kozijn, inmeten, montage en al het hang en sluitwerk.
Hier zit wel een aardig prijskaarte aan van €2200 , maar dat is dus wel 100% compleet en helemaal van hardhout.
Er werd op het topic van Toxiq geopperd dat ik het ook zelf kan doen als ik er de juiste middelen voor koop.
Dit is natuurlijk een goed punt, want die spullen kan je daarna weer inzetten voor andere leuke projecten.
Maar een snelle berekening van wat ik nodig acht voor het maken van die deuren kom ik ook op zo'n bedrag uit.
Waarschijnlijk hoger. En dan moet het materiaal er nog bij.
Als ik wel voor de offerte ga, dan is dat een bak geld. Maar je ben wel gelijk helemaal klaar.
En ik heb zo'n vermoeden dat hun toch wel iets knapper werk afleveren met hun profi gereedschap.
De spullen die ik nog wil hebben voor toekomstige projecten spaar ik dan wel bij elkaar.
What to do, what to do......

Voor nu, eerst maar eens de garage opruimen en volgende week het asbest saneren.
Vandaaruit gaan we de volgende stap plannen.

Hieronder de foto's bij het verhaaltje en ik hoop dat jullie dit een leuk topic gaan vinden.
Nu eerst te bed, morgen weer een middagdienst. Oja, ik werk ploegendienst bij Tata, dus verwacht niet elke dag een update ;)

Was gegroet,

Viepert


Tuin zoals hij er nu bijligt



Niet echt veel ruimte met de "werkbank" van de vorige eigenaar.





Begint al aardig op te ruimen.



Die grote witte doos zien we niet meer terug ;)



Na 2 dagen is hij dan toch eindelijk leeg.



En wat doe je dan als je garage voor de 1st keer leeg is sinds een jaar.
Juist, kijken of de auto past :D

 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een offerte liggen van een timmerfabriek voor 2 openslaande deuren, kozijn, inmeten, montage en al het hang en sluitwerk.
Hier zit wel een aardig prijskaarte aan van €2200 , maar dat is dus wel 100% compleet en helemaal van hardhout.
Er werd op het topic van Toxiq geopperd dat ik het ook zelf kan doen als ik er de juiste middelen voor koop.
Dit is natuurlijk een goed punt, want die spullen kan je daarna weer inzetten voor andere leuke projecten.
Maar een snelle berekening van wat ik nodig acht voor het maken van die deuren kom ik ook op zo'n bedrag uit.
Waarschijnlijk hoger. En dan moet het materiaal er nog bij.

Werd ik geroepen ? :D

Nu zal ik misschien wat pro's die er hun geld mee verdienen tegen het zere been schoppen, maar ik geen 2200 jaar dat ik er zo een bedrag voor uit zou geven
ik zie al een stofzuiger, invalzaag heb je ook ? en een frees ?
Wat heb je nog meer nodig dat je denkt ruim 2200 aan gereedschap te moeten kopen voor een paar deuren :confused:
Er zijn mensen die het met een zaag, hamer en beitel kunnen, tuurlijk pro's hebben voor vele duizenden aan gereedschap staan, maar denk jij niet dat het zelfde te kunnen bereiken met gereedschap wat je waarschijnlijk al hebt ?

Voor wat betreft het hout, wees een creatief en kijk eens goed om je heen, hardhout wordt overal aangeboden, zelfs op marktplaats soms voor een prikkie
ikzelf ga de deuren uit douglas maken, dat zou toch zeker wel een jaar of 15 moeten overleven, ik heb het niet berekend maar ik denk dat ik voor nog geen 200 euro klaar ben (incl. isolatie)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ook belangrijk zijn een aantal ander factoren, bij de hout keuze en constructie wijze. Overstek dak ,afwatering, dakgoot, is er een spatgoottje oid. Dan op welke wind richting is het en kan de zon zn werk doen. En misschien erg belangrijk ben je bereid om wat onderhoud te doen, als je elk half jaar het vuil ervan af poetst en misschien er een laagje lijnolie opzet dan gaat het errrug lang mee. dan hoeft hardhout niet eens.
2d je hout goed uitzoeken, en zoiets als een maandje laten acclimatiseren? .
 
Een tip voor het saneren van het asbest.
Spuit de plek waar je de bout zit in de asbest plaat in met zeepsop.
Het asbeststof wat bij het los schroeven los komt blijft dan plakken aan de plaat.
Voor kom je dat er toch asbestvezeltjes in je garage en in de woning blijven.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
@Toxiq:
Opzich heb ik aardig wat gereedschappen, maar de dingen die ik denk wel nodig te hebben is een zaagtafel en van-diktebank. Domino is ook heel handig maar niet strikt noodzakelijk.
Wat betrefd houtkeuze wil ik gewoon klaar zijn voor tientalle jaren.
Het is de bedoeling dat we er zeker nog een jaar of 40 blijven wonen.
Dan wil ik het gewoon goed hebben ipv over 15/20 jaar weer opnieuw te moeten beginnen.
Ook tijdsbestek heeft er iets mee te maken. Ik moet me deur eruit halen als ik bvb de kozijnen ga monteren als ik ze zelf maak. Als de rest nog niet klaar is dan zit ik met een open gat.

Maar zoals gezegt. Ik heb nog even om erover na te denken.

@Jan :
Yep dat waren we ook van plan. De garage is aflopend naar buiten toe, dus de tuinslang gaan we ook gebruiken.
Better save then sorry.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
15 a 20 jaar.....nou het zal mij benieuwen, douglas zou 15 jaar in contact met grondwater mee moeten kunnen
droog opgesteld waarschijnlijk het dubbele of meer ?!
kijk eens om je heen, schuurtjes van geimpregneerd waaibomen hout staan vaak al 15 a 20 jaar (wel de huizen waar ik heb gewoon (almere/lelystad)) dus Douglas moet dat makkelijk overtreffen
enne over 30 jaar, zien we wel weer, wellicht ben ik er niet eens meer

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij alsvolgt
de kanteldeur steekt een stuk naar binnen (ca 20 a 25 cm) ik kan dus een kozijn maken dat voor de deur staat maar nog niet vast gezet is
op basis daarvan kan ik alles voorbereiden, dan de kantel deur er uit, kozijn op zijn plek en deuren plaatsen...voila

Mocht je niet zó willen werken, kun je natuurlijk ook een kozijn maken en dan van binnen dicht zetten met goedkope platen OF van de buitenzijde met bouwfolie
Een timmerfabriek zal de boel toch ook van te voren maken en dan komen plaatsen
Moet dus prima kunnen

vlak-vandiktebank is zeker prettig !
Een zaagtafel tja....we fraai maar met een invalzaag en liniaal doe je ook wonderen....

Ík zou het wel weten ;-)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Viepert, ik heb een jaar of 15 geleden bij m'n vorige huis de omhoogslaande deur ook vervangen voor een houten deur.
Om net als jij de garage te gaan gebruiken als houtwerkplaats.
Wees blij dat je van je vrouw in de garage kan want je trekt een leiding door en je plaatst een radiator je kan de hele winter doorgaan, da's toch wel lekker.
Wel een flink bedrag, hou die 2200 euro in je zak, je kan heel veel zelf doen.
Je sloopt die deur met metalen geleiding eruit en je plaatst een hardhouten kozijn, goed waterpas, afkitten rondom en je hangt 2 deuren erin.
Aluminium schuine strippen onder en boven als waterkering of alleen boven op je kozijn en onder hardhout.
Ik had 2 deuren, een vaste deur met vergrendeling boven en beneden en een gewone deur die open en dicht ging.
De deuren heb ik toen met een gewone betimmering van watervast multiplex gedaan op een vuren houten frame en een paar keer afgelakt.
Je kan natuurlijk ook hardhouten deuren kopen, die kan je vaak op mp tweedehands kopen, kost niet veel, schuren en lakken en alles is netjes.
Kost je met beslag en hang- en sluitwerk bij elkaar misschien een honderdje of 4 a 5 want het beslag is vaak duurder dan de tweedehandse deuren.
Zo hou je lekker wat geld over voor een mooie machine of iets da's veel leuker.:)
En op het forum kan je terecht met al je vragen, ik zou niet twijfelen in jouw geval.
En je stijgt op het forum meteen weer in onze achting.;):)
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Haha, nou dat is ook weer een pluspunt. Tis wel natuurlijk een reden om mooi gereedschap te halen.
Maarja de vrouw heeft ook een stem. Moeten er maar eens goed over praten. Tis ook een optie om zoals jou, gewoon eerst multiplex te doen en dan hardhout verzamelen 9m over een paar jaar de deuren hardhout te maken. Het kozijn wordt zowiezo hardhout. Of ik het nou zelf doe of bestel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Haha, nou dat is ook weer een pluspunt. Tis wel natuurlijk een reden om mooi gereedschap te halen.
Maarja de vrouw heeft ook een stem. Moeten er maar eens goed over praten. Tis ook een optie om zoals jou, gewoon eerst multiplex te doen en dan hardhout verzamelen 9m over een paar jaar de deuren hardhout te maken. Het kozijn wordt zowiezo hardhout. Of ik het nou zelf doe of bestel.

Ik zag vanmiddag een hardhouten deur als nieuw met beslag voor 45 euro op mp en zo staat er nog meer;
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Of 2 stuks; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Heb je meteen een kant en klare deur, hoef je niets te maken.
Of als je met de maatvoering wat lastig uitkomt zoek je op mp een tweedehands grote hardhouten tafel van 4 cm dik, soms kan je ze gratis of voor bijna niets ophalen en zaag je 'm op maat.
Een offerte van 2200 of zelf doen voor een stuk minder vindt je vrouw misschien ook wel prettig?
En wat je zegt; heb je een reden voor mooi gereedschap want je hebt een klus te doen, dat verkoopt lekker aan je vrouw.:)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kijk eens naar een stel openslaande deuren met kozijn, dus een complete set, denk dat je daar ook aardig mee uit de voeten kan, de ruimte die kozijn smaller is kan je wel opvullen/pas maken
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Denk niet dat er een raam naast komt. Garage staat aan een doorlopende weg. Geen zin in pottenkijkers die al me spullen zien staan. Komen een aantal lichtunits in, dat zal geen probleem zijn.

Ben al ff aan het kijken voor 2de hands spul, staat aardig wat op MP qua deuren en hardhout.
Zal ik het dan toch maar zelf maken ;)
Ga het ff voorleggen straks, eerst de middagdienst ff afmaken.
Nog 1,5uur pfff
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Goed bedoelde adviezen is altijd interessant, maar vaak wel appels en peren vergelijken.
Ik ben meer geïnteresseerd wat de offerte inhoud. Zomaar een bedrag noemen zonder achtergrond is vragen om reactie.
Als het volgens de laatste bouweisen is uitgevoerd is dat thuis niet eens te maken.
Dubbele pen kozijn, met 56mm aluplex (al dan niet geïsoleerd) deuren, rondom profilering met rubberafdichting en misschien kunststof dorpel.
Een goede moderne secionaaldeur dicht heel goed af en is ook geïsoleerd en wellicht wat prijsvriendelijker.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Een raam zou kunnen. Als je een goede blinderings folie hebt dan zie je vrijweinig van buiten maar je hebt wel daglicht.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Houd je er rekening mee dat een wijziging in de voorgevel een leuke vergunning vereist!? En wellicht in de deuren gedeeltelijk glas en dan mat. En dan meteen zo hoog mogelijk in de deur.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Verandering voorgevel garage is vergunningvrij.
Art. 2 lid 7 bijlage Ii bor. In Nederland.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
@bobmartin :

Het is een gerenomeerd bedrijf in onze regio. Ik neem aan dat ze de huidige bouwcodes handhaven.
De offerte betrof inmeten, het maken, installeren, hang en sluitwerk en tochtstrippen etc.
Om gelijk op de vraag van @Wooper in te springen is er geen bouwvergunning nodig.
Het bedrijf vertelde dit en navraag bij de gemeente beaamde dit.
Enige wat ik moest controlleren of het niet tegen de koopvoorwaarde gaat van ons huis.
Als we de deuren bvb pimpelpaars met witte stippen verfen dan kan de gemeente daar in beroep op gaan.
Staat allemaal veel ingewikkelder in het koopcontract van het huis, maar dat is niet mijn taal :rolleyes:

Wat betrefd materiaal voor de deuren heb ik misschien een leuk alternatief gevonden.
Een vriend van mijn chef-vd-wacht is baas van een hout zagerij. Daar kan je boomstam plakken krijgen voor een
redelijk aantrekkelijke prijs. Tenminste, dat zei de beste man. Ik heb hem een mail gestuurd met de maten die ik wilde en daar
gaat hij een slab bij zoeken. Dat zou (in theorie) goedkoper moeten zijn al voorbewerkte platen/balken hardhout.
Dit kan ik dan met de nog aan te kopen machienes zelf verder bewerken.
Afwachten op het mailtje terug.

Wat betrefd de eventuele ramen.
De buitenkant van de garage is "rabat" plaatstaal (weet niet hoe dat heet). Om daar een raam in te maken is meer moeite dan dat het opbrengt denk ik.
Er komen zoals ik het nu zie, 6 lichtbakken in de garage. Dat moet meer dan genoeg zijn voor voldoende licht.

Zoals de planning er tot nu toe uitziet.
- 8mm MDF van de muren verwijderen
- asbest verwijderen
- elektra aanbrengen (inclusief audio kabels)
- muren isoleren en OSB aanbrengen
(op dit punt zou ik mijn keuze voor deuren klaar moeten hebben)
- muren witten
- vloer aanbrengen (en isoleren)
- werkbank maken voor de Kapex/systainers en ander gereedschap

Veel verder dan dit ga ik nog niet kijken en ik zal geheid wat vergeten zijn in het rijtje.
Momenteel ben ik in mijn down-time bezig met tekeningen maken van de werkbank en algehele indeling van de garage.
Dit heb ik tot dusver :



Daar gaan we rustig verder mee.
Ik heb verschillende ideeën van JayBates en de Woodwhisper genomen.
Tenminste dat is wat ik in mijn hoofd heb :D
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Zo leer je elke dag weer wat dat voor een garage het niet altijd vereist is. Succes Viepert met ontwerpen! En gamen (origin/ts)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En weer even beazig geweest met tekenen. Tis toch kl*te weer, dan maar ff achter de flaptop met een filmpie op de achtergrond.
Let niet op de kleuren, dit is alleen om de verschillende componenten uit elkaar te houden.
Middelste plank is waar de Kapex komt met daaronder de MIDI stofzuiger.
Links is het de bedoeling dat daar de systainers komen en recht worden lades voor allerhande spullen.

Morgen verder met de geleidenrail en de kastjes die boven de werkbank komen.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.