Houten bruggetjes

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sodeju, je zal maar achter het stuur zitten, dan zweet je wel ff peentjes als je zo een vrije val maakt met je truck :)
Overigens is hij wel mooi rechtop geland

Het lijkt er niet op dat er heel veel gewicht op de brug was (een flinke volgeladen trailer oid) foutje in de berekening ?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Zes stuks en de andere vijf ???? Testen met belasting tot het instort ???

Volgens Gudbrandsdølen Dagningen was houten constructie aangebracht in september vorig jaar. Het is één van de in totaal zes houten bruggetjes door gelamineerd hout divisie geleverd aan de nieuwe snelweg. Het is 45 meter lang, 5 meter breed en mag alleen bedoeld dienen als een middel om de toegang tot landbouwgrond en bossen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zit het net even te lezen in de krant van het gebied waar het gebeurd is.
Truck is 6 à 7 meter naar beneden gevallen. Chauffeur ligt in 't ziekenhuis met breuk(en). Tot zover klinkt het niet eng, maar er staat bij dat zijn toestand stabiel is, dat vind ik dan weer verontrustend.

De brug was berekend op 65 ton en de vrachwagen die er over reed was 31 ton. De vrachtwagen was geladen met boomstammetjes.

http://www.gd.no/nyheter/e6/brua-skulle-tale-65-tonn-lastebilen-veide-31-tonn/s/5-18-244416
Hier ook wat foto's van het plaatsen.
Moelven de aannemer die wast in dit artikel vast zijn handen in onschuld, en zegt dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de berekeningen. Dat is verantwoording van Satans Vegvesen, uh Statens Vegvesen. ( het stukje overheid wat de opdrachten geeft )
Rekenfout kan heel goed, want rekenen kan men tegenwoordig niet meer. Het rolt uit de computer en er is geen mens meer die 2 getallen ziet en zegt: "he dat kan niet kloppen" omdat er een factor 10 verschil ergens zit.
Ze gaan onderzoeken wat er mis is. Zal wel een paar jaar duren. Deze brug is een onderdeel van een project met 6 bruggen. De andere bruggen zijn allemaal langer maar niet gevaarlijk.
Ik ga wel op vakantie naar het noorden:rolleyes:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ja dat zijn unieke beelden. Achteraf weten we het allemaal beter. Ik ben zo benieuwd : was er nou niemand met verstand van zaken die zei voor mijn gevoel klopt er iets niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja dat zijn unieke beelden. Achteraf weten we het allemaal beter. Ik ben zo benieuwd : was er nou niemand met verstand van zaken die zei voor mijn gevoel klopt er iets niet.

Nee helaas, dat is al jaren zo, mensen houden hun mond als het hun verantwoording niet is.

Wat betreft deze brug, het blijkt dat het bedrijf dat verantwoordelijk is ook deze brug heeft gebouwd. Althans geprobeerd:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7534785.ece
Dat was beton.

Heb nog geen nieuws verder gelezen over de chauffeur, da's helaas altijd minder belangrijk (= spectaculair) nieuws.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Oh die rommel is wel weg hoor. Een flinke BBQ en het is op z'n noors opgeruimd.


Als je niet per sé in dat gebied wil zijn, is een omweg zo gek niet. DIe hele E6 op dat traject is een sowieso een puinhoop omdat ie vernieuwd wordt. En de E6 is toch al niet de mooiste route. Overigens is de plek waar de boel terecht gekomen is de nieuwe E6 die nog afgebouwd moet worden.


Hier kan je alles vinden over Limtre. Oke op z'n zweeds dan: limträ
http://www.svensktlimtra.se/
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik dacht dat Scandinavië vooral voor kwaliteit ging en Noorwegen is niet echt een arm land, ik had dit niet verwacht van het hoge noorden, je zal er maar net onderdoor rijden, ben je meteen begraven ook.
Nou is gelukkig de chauffeur er redelijk vanaf gekomen, er wordt gesproken van een val van 6 a 7 meter maar als ik de hoogte van die vrachtwagen zie dan lijkt het toch een hoogte van 5 trucks op elkaar, dus een meter of tien.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Chauffeur loopt weer in de rondte. Wat stijf in zijn rug, verder lijkt het mee te vallen.
Hij reed de brug op, en voelde dat er iets niet goed was, maar had nog niet door wat.
Toen brak de brug in het midden en gleed ie dus met een noodgang vooruit, tot ie het deel tegen kwam wat dus weer omhoog liep. Dat was dus een frontale klap!

@Bijtel: weg 51 zal toch wel open zijn? Fagernes ligt daar zelfs langs.

@willem1958. Ja wel een rijk land, op papier. We hebben olie en dat geld zit in een fonds. En norsk produsert, ik loop er liever omheen. Echt waar.
Ik denk dat ze wel goede producten gemaakt hebben, maar ze hebben ergens een slag gemist.

@Henkverhaar. Nou A6 zal het nooit worden hoor. Ze zijn nu hard bezig om de E standaard te halen, maar dat lukt nog niet erg;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Even een update. Wat de chauffeur heeft opgelopen weet ik niet, hij loopt wel weer rond. Op foto's zie ik niets aan hem, maar er wordt wel gesproken van breuken.
Onduidelijk. Wellicht is zijn hart gebroken van het vertrouwen in de wegbouwers.

Over hout:
Het blijkt dat ze een langsliggende balk verlengd hebben omdat die te kort was ( wederom onduidelijk want ik verwacht dan aan beide zijden).
Echter de verbinding is verkeerd berekend. Die was maar 27% (!!!) van de sterkte die het had moeten zijn.
De aannemer krijgt de berekeningen aangeleverd, door een technisch teken-bedrijf. De aannemmer controlleert en stuurt het door naar het 'vegdirektoratet' ( =rijkswaterstaat ? )
Ook die controleren het. Niemand heeft de afwijking gezien.
Lijkt mij toch dat wanneer je zoiets eronder staat te schroeven dat er ook een lichtje moet gaan branden als de afwijking zo groot is.
Maar goed: "alle andere bruggen zijn goed."
Althans drie dagen na die melding zijn er 3 bruggen gesloten voor nader onderzoek.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bizar die afwijking. Dan ga je van een draagkracht van 60 ton naar 16 ton. Blijkbaar is de berekening door 3 bedrijven gezien, maar door geen gecontroleerd. Spijtig.

Wel een goed verhaal voor op verjaardagen! ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.