Hoe Fijne multiplex figuurzagen zonder splintering?

BAUM restauratie

Nieuw lid
17 feb 2016
2
0
Beste, ik zou een ronde vorm willen zagen in een fijn afgewerkte multiplexplaat 1,8mm dikte. Hoe en met welk gereedschap pak ik dit best aan zonder op de zaagsnede al te veel splintering te krijgen?
Alvast bedankt voor de tips!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.178
352
Etten-Leur
Andere mogelijkheid, onderkant op de snijlijn eerst beplakken met tape en dan de ronde vorm figuurzagen of lintzagen met fijne vertanding.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Hoe groot is die ronding en welk gereedschap heb je tot je beschikking ? Er bestaan zaagblaadjes voor een figuurzaag die aan de onderkant tegenovergestelde vertanding hebben en dus minder splinteren aan beide kanten. 1,8 mm zou ik eerder met een figuurzaag zagen dan met een lntzaag, of anders met hele fijne vertanding. De zaagjes die ik bedoel zijn van pègas en te koop bij Baptist.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De tip van wijk lijkt mij de beste al je echt een mooie cirkel wilt als je tenminste een bovenfrees hebt.
Anders kan je met tape werken en met een hele fijne korrel naschuren en zoals H Katan al zegt, de fijnste vertanding nemen die je kan krijgen.
Wat ook nog kan is eerst de lijn zowel boven als onder tekenen en daarna met een met een afbreekmes/stanleymes boven en onder even de lijn insnijden en precies binnen de rand zagen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.