Hoe oude nageltjes verwijderen zonder zichtbare schade

BAUM restauratie

Nieuw lid
17 feb 2016
2
0
Vaak moet ik kleine doorgedreven nageltjes verwijderen die pen en gat verbindingen bij elkaar houden in delicate hardhouten meubeltjes. Dit liefst zonder te veel zichtbare schade aan het oppervlak omdat het gaat over zichtbare delen. Heeft iemand tips voor geschikte gereedschappen? De meeste tools leveren een groter gat op rond het nagelkopje. Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
En voorzichtig uitboren, gaat dat niet? Met een boortje van dezelfde diameter als de nageltjes? Voordeel daarvan is dat je geen schade naast de nageltjes hebt in de vorm van 'moeten,' want ieder gereedschap dat je onder de nagelkop brengt veroorzaakt aan weerszijden van de kop permanente indrukkingen in het hout.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Gewoon doordrijven, tot je hem aan de andere kant ziet dan met een tang eruit trekken, en het gaatje dicht maken, met bv. kneedbaaarhout Frencken.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Kunt u geen malletje maken met een boorbus en de nagel dan uitboren. Vergt wat precisie, maar daar bent u restaurateur voor.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het met een bewerkt schroevendraaiertje gedaan. Een klein schroevendraaiertje met een blad van 2.5 tot 3 mm breed voorzag ik aan de tip van een V-groefje. Dat sleep ik er in met de hoek van een handslijpsteen. De tip sleep ik verder messcherp. De tip druk je net onder de kop en met een stukje afvalhout onder de schroevendraaier wip je de kop omhoog. Als je wat voorwaartse kracht uitoefent lukt dat best. Zodra de kop iets boven het hout uitsteekt ga je verder met een klein koevoetje of een klauwhamer. Wel steeds iets onder het gereedschap leggen tegen het beschadigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
tang.jpg

Foto is niet superduidelijk, maar deze heeft heel geniepige bekken. Het steeltje is om over te kantelen zoals een klauwhamer doet, maar goed knijpen en dan gewoon trekken lukt me meestal ook wel.
Er zijn nog wat van dit soort tangen. De ene keer is model a prettiger en een andere keer b.
't is meubelstoffeerders gereedschap, wie het in NL verkoopt weet ik helaas niet.

Uitboren zou ik ook niet aan beginnen, precies zoals Toxiq schrijft, je schiet van de harde spijker af in het zachtere hout.


EDIT: http://www.meubelstoffenvoordeel.nl/Meubelstoffen/Moebelstoffe/Gereedschap/Nietenverwijderaars.html
Is trouwens ook het merk wat ik heb. Goed gereedschap. Die bek moet natuurlijk flink sterk zijn, hard genoeg om in het metaal te kunnen drukken, maar ook weer niet te bros.
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Heb dit probleem momenteel aan de hand met opdek/hoek glaslatten GLD2 (Jongeneel). Het dubbele glas in mijn nieuwe zelfgemaakte voordeur bleek stof te bevatten en moet er uit. Gelukkig nog niet afgekit. Helaas had ik de spijkers iets ingedreveld en dus nauwelijks nog te verwijderen.

Poging 1 was om met een kleine schroevendraaier aan 2 zijde vd spijker ruimte te maken om de spijker er met een radiotang uit te trekken. Wanneer je geluk hebt lukt dat, maar zodra de tang één keer vd spijker schiet pakt hij niet meer.

Poging 2 was de drevel methode. Heb een plakbandje aan de drevel geplakt zodat ik weet hoever ik moet drevelen. Uiteindelijk werkt dit het best en blijven de glaslatten onbeschadigd. De oude spijkers laat ik zitten en ik plaats er nu een glaslatschroef naast (voorboren).

Wel wat plamuur werk nu maar altijd beter dan voor 3 raampjes de glaslatten opnieuw te moeten maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.