kops bubbinga schuren

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
We moeten waarschijnlijk binnenkort een boomstamschijf van bubbinga gaan schuren, echter hebben wat proefstukjes tot nu toe vooral frustratie opgeleverd. Het schuurpapier snijdt praktisch niet door de hardheid van het materiaal.
Heeft iemand suggesties voor anders schuurpapier o.d. om dit proces wat aangenamer te maken?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Is de schijf al vlak?
Anders zou ik toch proberen te frezen via een mal die je om de schijf heen bouwt met een bovenfrees in en geleiding
scheelt al een heleboel schuurwerk.
Zelf ben ik tevreden over briliant 2 schuurpapier van festool voor dit soort werk.
eerst korrel 120 en daarna 240 of 320 om spiegelglad te krijgen.

Groet, Kor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Granat van festool snijdt beter (heeft een wijdere spreiding loopt daardoor minder snel vol)
Zelf heeft Sia mijn voorkeur, langere standtijd
Voorheen waren er 2 kleuren in de roze blauw, de blauw is erg goed voor keiharde materialen maar die word volgens mij niet meer gemaakt
ik heb volgens mij nog wel een doos P40 liggen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
wat voor schuurmachine gebruik je? Ben het met Kor eens dat vlakken beter gaat met de bovenfrees, maar het spul is ook goed te schuren. Heb mijn tafelblad (300 x 93 cm) indertijd met rubin 120 geschuurd, ook de kopse kanten. En het blad met een handschraper grotendeels geschraapt; maar dat is geen kops hout natuurlijk.

jaap
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Vlakken in niet het probleem, dat is dagelijks werk. Nachuren is echter wel lastig. Geen grip op het hout te krijgen met 3 soorten schuurpapier die we normaal meest voor eiken gebruiken.
We schuren met festool ro150's, maar zelfs daarmee zijn ribbeltjes e.d. al bijna niet weg te krijgen.
Zie nu 3 verschillen soorten schuurpapier van festool als tip, welke zou het meest geschikt moeten zijn? Vollopen is niet zozeer het probleem naar mijn idee, eerder algehele scherpte, ons huidige papier snijdt gewoon niet goed.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het beste wat je kan doen is starten met een bandschuurmachine met brede band(>10cm breedte) eerst korrel 40 of 60 daarna korrel 80 en eindigen met korrel 120 En dan pas de rotex er op. Gaat bij mij goed en snel echter heb je wel enige vaardigheid nodig met het hanteren van een bandschuurmachine :) De Rotex heeft gewoon te weinig uitslag in zijn werkstand. Heb op deze manier al aardig wat kops bubinga geschuurd en afgewerkt. Wel goede schuurbanden gebruiken ik heb die van Berner goed en niet al te duur (ze hebben regelmatig acties 5 doosjes halen 4 betalen,10 banden per doos)


groetnis, Roeland
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb alleen een festool bs75 bandschuurder. Ben er geen fan van want die dingen geven nogal veel stof. Handigheidheid zal waarschijnlijk het probleem niet zijn, laatste klus die ik ermee gedaan heb was het boven mijn hoofd vlakschuren van aangeheelde sleutelstukken. Dan klinkt gewoon onder me schuren een stuk simpeler.:p Desnoods zet ik het schuurraam er wel op.
Zeker een poging waard.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
wat voor schuurmachine gebruik je? Ben het met Kor eens dat vlakken beter gaat met de bovenfrees, maar het spul is ook goed te schuren. Heb mijn tafelblad (300 x 93 cm) indertijd met rubin 120 geschuurd, ook de kopse kanten. En het blad met een handschraper grotendeels geschraapt; maar dat is geen kops hout natuurlijk.

jaap

Voor zwaar schuurwerk met mijn Rotex gebruik ik Festool Saphir Ø150.
Verkrijgbaar in korrel P24-36-50, etc.
Heeft een zeer lange standtijd.
zoom_se_ss_496624_z_01b.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb nog even gekeken naar het schuurpapier van Sia, de blauwe is SiaTOP
een zeer agressieve schuurpapier, mijner inziens beter dan welke van festool dan ook
maar hey....smaken verschillen en daar valt niet over te twisten ;-)
 

jel2

Nieuw lid
8 jan 2016
20
2
Kempen
Ik deel de mening van Roeland. Met een roterende schuurder kun je nooit zoveel materiaal wegnemen als met een bandschuurmachine. Je vaststelling dat je veel stof genereert bewijst dat deze machine zeer doeltreffendheid is. Een groter toestel met een breedte van 10 cm is veel zwaarder en geeft nog sneller resultaat maar met je 7.5cm festool zal het ook wel lukken.
Een rotex geeft een fijner resultaat en vereist minder handigheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.