Wat voor schroeven in een Douglas/Azobé schutting

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik ga binnenkort een schutting zetten, zo'n 18m lang , ongeveer 2m hoog.
Azobé palen (70x70) en Douglas Zweeds rabat (dikte verloopt van 12mm naar 27mm, 180mm hoog). Hopelijk blijft de schutting 25 jaar of langer goed.
Er zijn nog een paar vragen die ik heb.


  1. Welke maat en soort schroeven, bijvoorbeeld verzinkte houtschroeven van 5.0x60 mm? Of is dat niet dik en lang genoeg?
  2. Dat de azobé palen moeten worden voorgeboord snap ik. Deze schroeven hebben freesribben onder de kop, moeten de Douglas rabats dan nog met een verzinkboor worden voorgeboord?
  3. Wat voor materiaal schroeven, verzinkt staal, geelverzonken staal of RVS (is minder taai/sterk toch?)
  4. Per kruisende paal, hoeveel schroeven per rabat, twee of drie?
  5. Bij een schroefdikte van 5mm in azobé, welke diameter kan ik dan het beste voorboren?
  6. Heeft iemand een link naar het type hardhoutboor dat ik hier voor het beste kan gebruiken?

Alvast dank!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
1. 45 mm uitsteek, dus 60 is net goed.
2. Voor buiten geen verzinkt gebruiken. Met coating of RVS. Dynaplus heeft gecoate schroeven voor buiten. Heb ik geen ervaring mee, maar ga ze wel proberen. Als de schroeven geen freesribben hebben verzinken. Je kan boren en verzinken tegelijk. Daar zijn setjes voor.
3. Zie punt 2
4. 2 per deel
5. Altijd de schacht opmeten en die diameter boren.
6. Famag houtboren. http://www.borenshop.com/famag-azobe-boor-lengte-250-mm-tls-spiraal.html
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je kan rvs vlonderschroeven gebruiken.Deze hoef je niet voor te boren. De schroeven zijn zelf voorzien van een boorpunt. Je kan schroeven van 50 mm lang gebruiken. met vastzetten trek je de kop altijd wat in het hout. Als een schroef 20 mm in het azobe zit, trek je die er niet uit zonder de schroef af te breken. Schroeven in een beweging er indraaien. Onderweg stoppen en dan weer starten breekt de schroef, evenals terugdraaien.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
10x10 voor een schutting :confused: da's wel heel dik

Ik heb mijn schuur van 70x70 gebouwd (staat als een huis) met 30mm dikke planken
Daar heb ik 5,0x70 ingebruikt, niet voorgeboord, ook niet verzonken, douglas is relatief zacht, dus de kop verzond zich zelf prima
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het gaat om het oog.
Op een bevelplank van 18 cm is een 7 x 7 een iel ding. Maar dat moet ieder voor zich weten.
Dan het kleurverschil. Azobe wordt wel grijs, maar net weer anders dan dougles. Tenzij alles geschilderd wordt.
Als de paal goed in de menie gezet wordt, heeft hij ook een lange levensduur.
Ik heb zelf al bij 20 jaar gemeniede tuinpalen in de grond en er rot niks.
En azobe komt van ver. Maar das een andere discussie.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Dank!
Da's een boor van 4mm á 5mm, 250mm lang, breekt die niet snel?

...
Ik heb mijn schuur van 70x70 gebouwd (staat als een huis) met 30mm dikke planken
Daar heb ik 5,0x70 in gebruikt, niet voorgeboord, ook niet verzonken, douglas is relatief zacht, dus de kop verzond zich zelf prima
Dus je hebt een schroefdikte van 5,0 zonder voor te boren in Azobé gedraaid? Wat zijn dat voor schroeven?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die link was maar een voorbeeld. Ff googlen en je komt een heel eind. Ik boor azobe voor met gewone famag hardhout boor.

Het kant zijn met azobe palen dat je schutting na een tijdje niet meer mooi in een lijn staat. Het hout werkt nogal.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Hoi hoi het gaat weer over schroeven :D
Voor deze situatie zou ik zelfborende verzinkende rvs schroeven met een verjongde kop van wurth voor gebruiken
Deze hoef je niet voor te boren en kan je ook evt weer uitdraaien
Ik kan morgen wel ff een artikelnummer geven
Eeeeuh ze kosten wel een fortuin
Dan toch maar weer ff een test er op los laten :p
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb zelf al bij 20 jaar gemeniede tuinpalen in de grond en er rot niks.
En azobe komt van ver. Maar das een andere discussie.

Je vergeet even dat het een wereld van verschil maakt op wat voor een grond je zit. Woon je op droge zandgrond dan kan je bijna gewoon vuren palen in de grond drukken, maar woon je op klei met hoge grondwaterstand (zoals wij) dan mag je toch echt wel hardhout gaan gebruiken.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik woon midden in de klei en de grond is nu zeiknat. Er zit wel straatzand om de palen, maar dat is meer voor de stabiliteit.
O ja, dit hier is ook land van maas een waal. Maas Waal kanaal.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
...
Voor deze situatie zou ik zelfborende verzinkende rvs schroeven met een verjongde kop van wurth voor gebruiken
...
Ik kan morgen wel ff een artikelnummer geven
...
Graag, heb je ook een linkje?

1, anders met het krimpen kans op scheuren.
Bekijk bijlage 43573

Dank, interessante opmerking!
Bij welke krimp (of zwellen) gaat de rabat dan scheuren, in de breedte (dus de 18 cm hoogte) van de plank?
Bij werking in de lengte, die volgens mij groter is, wordt de plank toch ook op de palen gefixeerd?

Indien een toepassing van één schroef per oplegpunt, moet deze dan zwaarder worden uitgevoerd? Welke maat?
 
Vrij nieuw op het forum, maar hier hou ik me vaker mee bezig, mooie kans om wat bij te dragen.

Wij nagelen zelfs, met rvs, 2.5 mm x 50 mm geringd. Schroeven gaat ook prima, rvs houd het langer vol, verzinkt is harder waardoor ze sneller knappen vanwege het werken van het hout.
Wij doen meestal wel twee nagels of schroeven per kruisende paal, dat voorkomt het bol of hol worden van de plank m.i., hoewel dat met rabat wel wat mee zal vallen. Het scheuren waar joopvommen het over heeft heb ik nog niet vaak gezien. Wel om denken bij de kopse einden natuurlijk, met schroeven is het dan wel handig voor te boren.

Overigens plaatsen wij enkel hardhout in de grond. De overgang van de grond is het hekele punt, daar is voldoende zuurstof en vocht om snel te rotten. Douglas zou ik dan ook niet constructief in de grond toepassen, hoewel een dikte van 10 cm natuurlijk wel even blijft staan.
Houd met een gesloten schutting ook rekening met de wind... 7x7x300cm is niet onverstandig.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
1. 45 mm uitsteek, dus 60 is net goed.
2. Voor buiten geen verzinkt gebruiken. Met coating of RVS. Dynaplus heeft gecoate schroeven voor buiten. Heb ik geen ervaring mee, maar ga ze wel proberen.

Na vele duizenden Dynaplus gecoate schroeven kan ik dit sterk aanbevelen! Top product, ook om te verwerken. Duurzaamheid is getest beter als RVS of verzinkt. Wel altijd voorboren wat men ook beweerd.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Intussen vorderingen gemaakt met de schutting?

Jazeker!
20160508_202744.jpg
Eerst oude schutting en blokhut gesloopt. Nu staat de nieuwe schutting die tevens dienst gaat doen als achterwand van het nieuwe schuurtje en overkapping.

De azobe palen staan in beton. ik heb ze voorgeboord met een gewoon houtboortje 4mm. In totaal heb ik al 4 boortjes gebroken maar een speciaal azobe boortje kost bijna vier keer zo veel, en was misschien ook gebroken. Ik heb geel gecoate deeldraad schroeven van 5.0 x 60 van PFS gebruikt, daarvan is er niet een gebroken!

20160508_2339222.jpg
Een testje om niet voor te boren maakte de noodzaak van voorboren wel duidelijk. In dit keiharde azobe brak de schroef al na 1,5 cm ...
 

Bijlagen

  • 20160508_233922.jpg
    20160508_233922.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.