Afkortzaag Metabo KGS 216 fijnstellen

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Ik nam vorig weekend mijn nieuwe afkortzaag in gebruik, een Metabo KGS 216 M (het nieuwe model met laser bovenaan). De zaag ziet er mij robuust en degelijk uit, maar minder enthousiast ben ik over de precisie van de zaagsnede. Voor het maken van een houten frame ging dat nog net, maar voor de klussen die ik plan is hij echt te weinig precies.

Wat loopt niet goed:
- haaksheid zaagsnede is niet perfect (eerder 85 à 87% dan rechte hoek) en ook de zaag zelf lijkt een beetje schuin te zagen.
- laser staat niet perfect centraal gericht en komt ook niet overeen met zaagsnede.

Ik heb al wat staan prutsen, maar bak er niets van als ik dat louter intuïtief moet doen. In de handleiding staat niets vermeld en de leverancier (Amazon.de) stelt me wel vriendelijk voor om het toestel om te ruilen maar dat vind ik ook een gedoe (en ondertussen heb ik geen zaag), zeker als mijn toestel alleen een goede fijnstelling nodig heeft om nadien perfect te functioneren. Er mag natuurlijk niets structureel mee mis zijn, vandaar dat ik deze week mijn zaag perfect wil afstellen en er een aantal tests mee wil doen. Blijft hij er naast zagen, dan gaat hij onherroepelijk terug.

Wie kan me helpen met deze fijnstelling (hoe concreet aanpakken voor 100% haaksheid, laser juist zetten en welke testen doen) of eventueel doorverwijzen naar een tutorial op het www?

Alvast bedankt!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Volgens mij staan metabo afkortzagen niet bekend om hun accuraatheid.
Ik lees het overal.
Als ik jouw was zou ik hem zsm inleveren voor iets beters nu het nog kan.

Belangrijk is altijd om van te voren heel veel revieuws te lezen voor je iets koopt.
Ik ben ook al 2x gewisseld van afkortzaag idee.
Maar heb nog niks gekocht
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Volgens mij staan metabo afkortzagen niet bekend om hun accuraatheid.
Belangrijk is altijd om van te voren heel veel revieuws te lezen voor je iets koopt.

Ik had me net goed voorbereid, deze zaag krijgt algemeen beschouwd toch wel redelijk goede referenties. Ik heb hem nodig voor een eenmalige (althans dat hoop ik) verbouwing en hobbygebruik, kan dus niet investeren in het pro-materiaal en zoek het beste budgetgerief.

Als eenmalige fijnstelling geen hele opgave is, dan kan ik er ook mee leven. Als dit natuurlijk elke drie zaagsnedes opnieuw moet gebeuren dan gaat hij terug naar afzender.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgens mij staan metabo afkortzagen niet bekend om hun accuraatheid.
Ik lees het overal.

Metabo heeft twee model lijnen. De een komt uit China en is wat betreft accuraatheid simpelweg waardeloos, de andere lijn (misschien ook wel uit China, maar dan iig gebouwd met andere specificaties) is een heel stuk beter.

Ik heb ook een KGS 216, een blauwe, redelijk veel zaag (capaciteit) voor relatief weinig geld. Hij vreet zich overal doorheen en heeft ook al heel wat verzaagt, maar zuiver instellen was vanaf dag 1 drama en dat heb ik dan ook maar (na halsstarrig 100x geprobeerd te hebben om het in te stellen) opgegeven. Als ik nu iets zuiver afgezaagd wil hebben teken ik het af en zaag daar langs af. Echter in 99% van de gevallen komt het er niet 100% nauwkeurig op aan en daarvoor voldoet het ding prima.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Freek,
Waar woon je? Als het niet te ver weg is wil ik je wel helpen! Heb al diverse mensen geholpen met het afstellen van een EB 300/301.
Ik denk dat het met jou zaag ook wel moet lukken.

Groeten, Ernie
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Echter in 99% van de gevallen komt het er niet 100% nauwkeurig op aan en daarvoor voldoet het ding prima.
De mijne is ook 'made in China' - stond in het groot op de doos... Als het er niet toe doet om nauwkeurig te zijn kan ik natuurlijk evengoed deze powerplus aanschaffen met groter zaagblad en 5 jaar garantie (ipv 2j bij Metabo).

Toch blijf ik het vreemd vinden, deze Metabo wordt door tientallen gebruikers als een dealbreaker aanzien - heel veel positieve reviews. Ofwel ben ik net iets veeleisender (wat ik betwijfel) ofwel heb ik een maandagochtend-exemplaar.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb de KGS 254 M, maar die zaag perfect recht en haaks, en deze is vrij makkelijk af te stellen, zet er een blad van freud in en dan zaagt die ook splintervrij.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De mijne is ook 'made in China' - stond in het groot op de doos... Als het er niet toe doet om nauwkeurig te zijn kan ik natuurlijk evengoed deze powerplus aanschaffen met groter zaagblad en 5 jaar garantie (ipv 2j bij Metabo).

Toch blijf ik het vreemd vinden, deze Metabo wordt door tientallen gebruikers als een dealbreaker aanzien - heel veel positieve reviews. Ofwel ben ik net iets veeleisender (wat ik betwijfel) ofwel heb ik een maandagochtend-exemplaar.

Misschien is het model wel verbeterd in de tussentijd hoor, ik heb de mijne al 8-9 jaar. Ik weet alleen dat van het model wat ik heb de reviews niet zo heel positief waren wat betreft nauwkeurigheid, dat zag ik alleen pas na aanschaf.
Als de reviews nu positief zijn waarbij ook gesproken wordt over een goede nauwkeurigheid (wel even proberen te achterhalen wat men er dan mee zaagt/ hoe nauwkeurig men wenst te zagen), dan moet je er wellicht toch even mee terug gaan.
 

FreekV

Nieuw lid
12 dec 2013
24
0
Vanavond de testen van http://www.thisiscarpentry.com/2010/...r-saw-tune-up/ eens op mijn Metabo losgelaten.

Het liep al fout bij de eerste test - het zaagplateau is nl. niet perfect plat. Het draaiend plateau ligt minstens één of twee mm hoger dan het plateau op de sokkel links en rechts ervan, dat gaf dadelijk verticale speling als je een balkje van pakweg 60cm lang er op legt. De buitenste dragers (die in en uit schuiven) heb ik vervolgens niet meer getest.

De aanslag had geen speling (de papiertest), maar toch kreeg ik hem na de zaagtest niet mooi haaks op de zaag. Misschien zit er gewoon speling op de zaag zelf. De dubbele zaagtest uit de website is overigens een aanrader, je ziet snel of hij uit de haak zaagt.

Gezien het zaagvlak al niet echt plat was heb ik niet verder moeite gestoken in de testen en evenmin geprobeerd de laser netjes in het midden van de zaagsleuf te krijgen. Hij gaat retour en ik kijk uit naar een promotie of tweedehands Dewalt of Bosch.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hey Freek, als het zangvlak bij mij niet vlak had geweest dan had deze ook per direct retour gegaan, bij mijn zaag is dit allemaal gewoon vlak en recht, de zijdragers gebruik ik nooit.
 

Mendelvang

Nieuw lid
3 sep 2022
3
0
Utrecht
Wow ik dacht al dat ik de enige was
Had juist van collega’s gehoord dat hij prima werkt maar haaks is hij zeker niet
Ik ben dus op zoek naar de mogelijkheid om wat aan de afstelling te doen van de ks 216m
het zaagvlak en de dragers zijn vlak maar als ik het draai plateau op 90° zet is het idd eerder 87 of 93
Is dat nog af te stellen ergens ?
 

Mendelvang

Nieuw lid
3 sep 2022
3
0
Utrecht
Wow ik dacht al dat ik de enige was
Had juist van collega’s gehoord dat hij prima werkt maar haaks is hij zeker niet
Ik ben dus op zoek naar de mogelijkheid om wat aan de afstelling te doen van de ks 216m
het zaagvlak en de dragers zijn vlak maar als ik het draai plateau op 90° zet is het idd eerder 87 of 93
Is dat nog af te stellen ergens ?
Nou heb ik het nog eens nagekeken en het is waarschijnlijk minder dan 3° meer iets van 1°
Toch is dat heel lastig als je iets echt goed haaks wil of als je bijvoorbeeld twee hoeken van 45 tegen elkaar aan wil voor een perfect raamwerk van 90
Ik kan natuurlijk het vertanding systeem aan de onderkant weghalen zodat je elke zaagsnede zelf beter kunt bepalen en niet afhankelijk bent van vooringestelde hoeken maar dat is wel veel werk steeds
Ik denk dat het meer zit in het aanpassen van die kunststof rail met gaatjes
Iemand ervaring?
 

Bijlagen

  • D54FC8A2-76CF-4A52-9C55-50823BDFA8F7.jpeg
    D54FC8A2-76CF-4A52-9C55-50823BDFA8F7.jpeg
    145,2 KB · Weergaven: 27

Mendelvang

Nieuw lid
3 sep 2022
3
0
Utrecht
Nou heb ik het nog eens nagekeken en het is waarschijnlijk minder dan 3° meer iets van 1°
Toch is dat heel lastig als je iets echt goed haaks wil of als je bijvoorbeeld twee hoeken van 45 tegen elkaar aan wil voor een perfect raamwerk van 90
Ik kan natuurlijk het vertanding systeem aan de onderkant weghalen zodat je elke zaagsnede zelf beter kunt bepalen en niet afhankelijk bent van vooringestelde hoeken maar dat is wel veel werk steeds
Ik denk dat het meer zit in het aanpassen van die kunststof rail met gaatjes
Iemand ervaring?
Nou kennelijk moet je soms door een artikel even nadenken en zelf de oplossing vinden
Ik heb eerst een proefstuk hout net zo geprobeerd tot ik tevreden was
De gradenboog heb ik even genegeerd en net iets voorbij het nulpunt gezet toen alles goed vast gezet en op de voorkant een referentie streepje gezet zie foto 1
Vervolgens de twee schroeven onder op de machine losgedraaid waar de vergrendeling van de standaard hoeken in valt. Zie foto 2 en 3Toen de 0° vergrendeling uitgelijnd met het streepje dat ik gezet had en alles weer vast gedraaid
Nu is alles voor een machine als deze perfect
Alleen nog voor het oog de stikker met ° verdeling evt wat verplaatsen maar dat zal voor de hoeken niet uitmaken 73B8F95A-3797-4B5F-B201-329CAC8BB083.jpeg
 

Bijlagen

  • 9A259006-ECE3-4939-8BCD-8EDCF5FED638.jpeg
    9A259006-ECE3-4939-8BCD-8EDCF5FED638.jpeg
    86,8 KB · Weergaven: 26
  • 5338BE01-A25E-48D2-AF4D-C8E364922C23.jpeg
    5338BE01-A25E-48D2-AF4D-C8E364922C23.jpeg
    256,6 KB · Weergaven: 27

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.