eckhold kraftformer

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Af en toe doen we ook metaal op ons forum. Deze machine kan het metaal rekken en strekken en dan maak je de mooiste vormen. Het kan ook met hamer en een aambeeld of een doorn!

jaap

 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nog nooit gezien, erg indrukwekkend.
Als iemand me zou vertellen dat je zo'n recht dik stalen profiel in een bocht kan maken zonder te verwarmen dan zou ik het niet geloven.
Ik begrijp nog niet goed hoe je dik staal zonder te verwarmen zomaar in een bocht buigt, moeiteloos.
Het bol maken begrijp ik want dat doen ze op een aambeeld ook maar een dik profiel?
Je zou dan denken dat hierdoor het staal verzwakt of kans heeft op kleine scheuren.
 

WR1944

Oud hout
Deze techniek wordt veel in de vliegtuigbouw gebruikt. Tijdens m'n opleiding aan de Anthony Fokkerschool heb ik hier aluminium L- en T-profielen mee gevormd. Dat ging wel met de hand. Je had uiteraard twee types, een strekker en een krimper. Afhankelijk van het materiaal moest het om de zoveel behandelingen ontlaten worden om te voorkomen dat te hard zou worden. Het vereiste wel enige ervaring om op de juiste plaatsen een kromming aan te brengen. Maar als iets net iets teveel gestrekt was ging je naar de buurman om het te krimpen. Het metaal was geduldig.
http://www.eastwood.com/hd-shrinker-stretcher-w-ft-oper-stand.html
In de jaren 60 gebruikten we een iets ouderwetser model met een hendel maar het principe was eender.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Das valsspelen! Heb ik met het handje geleerd, wat een drama was dat! Warm en koud strekken en stuiken op het aambeeld, gebogen velsrandjes maken, holle en bolle delen op het engels wiel rollen, allemaal geleerd en eigenlijk nooit echt gebruikt. De laatste jaren doe ik weer meer met metaal, icm hout en ontdek dat ik metaal toch wel weer erg leuk vind. Het is in ieder geval vergevingsgezinder dan hout, in het ergste geval las je de boel weer aan elkaar ;) Recent een buigmachine aangeschaft en spullen voor warm klinken, zodat ik "industrial look" metalen onderstellen kan maken. Ik zou ook dolgraag een smidsvuurtje willen hebben maar daar kan ik het niet mee verdienen helaas... Mijn klinknagels stook ik nu maar rood met een grote gasbrander op een stoeptegel, gaat ook.

Mooie machines in ieder geval, er zou er een in een hoekje van mijn werkplaats best een plekje mogen krijgen (inclusief een kast met alle accessoires natuurlijk)

Groets, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.