Waarschuwing

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Ik heb een eiken tafel afgewerkt met waterbeits van CLOU.
De kleur moet zijn licht eiken.
Ik heb een klein proefstukje gemaakt en daar was ik wel tevreden over.
En dit is het resultaat,als je de hele tafel hebt gedaan , het is net of er sahara zand op is gewaaid.
Dit zie je pas als hij helemaal droog is.
Dat word veel schuurwerk ,om dat weer te herstellen.

  • :mad:
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Net boven het tekstvak waarin je je reactie typt staan symbolen. Het derde symbooltje van rechts is wat je moet hebben om een foto te plaatsen. Als je wilt controleren hoe en waar je foto geplaatst is, klik je op 'geavanceerd' rechtsonder het tekstvak. Hierin krijg je een preview te zien van je bericht.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Als je waterbeits gebruikt moet je er altijd rekening mee houden dat de nerf van het hout opzwelt en je dan altijd weer lichtjes moet naschuren. Ik zou dat eerst eens doen en dan kijken wat het resultaat is.....

Fons
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Ik heb al vaker gewerkt met waterbeits,maar dit is van het merk clou, het resultaat is heel anders als met andere merken waterbeits .
De kleur is heel onnatuurlijk, ik vind hem erg lelijk.
Nog een foto ,en ik hoop dat je het hier beter op kunt zien.P2130162.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat herken ik wel. Als je voor de beitslaag eerst je hout vochtig maakt en dan na drogen weer goed schuurt en dat nog eens herhaald, waardoor de vezels echt kortgeschuurd zijn krijg je een veel beter resultaat. Je zal echter altijd kort na moeten schuren. Overigens is dat niet echt een Clou-probleem, alle waterbeitsen hebben dat probleem om de doodeenvoudige reden dat natte vezels overeind komen.

Je kan ook eens proberen om ipv water alcohol te gebruiken (geen spiritus!) waardoor de vezels minder overeind komen, alcohol verdampt veel sneller dan water. Je moet dan wel NOG sneller werken dan met beits aangemaakt met water omdat je anders heel snel je overgangen ziet.

Succes!!

Groets, Rob.

PS: de kleur kan je pas beoordelen als je helemaal afgewerkt bent. Waarmee ga je de tafel verder afwerken? Hou er rekening mee dat als dat een product op waterbasis is, je kleur weer veranderd omdat je kleurbeits dan weer (deels) oplost door het water in je afwerkproduct. Ik gebruik ook wel Osmo of iets dergelijks als afwerklaag, en ook dan zie je dat de beits anders kleurt. Altijd proefstukken maken inclusief de afwerklagen, anders zie je nooit echt wat de kleur wordt.
 
Laatst bewerkt:

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Ik ga een eiken plank in de zelfde waterbeits zetten,ga deze afschuren, en ga dan een stuk in de skylt lak zetten, en in een andere matte lak van hasco (terpetinebasis), en ik schuur nog een stuk plank wat langer ,en doe daar een waterbeits van een ander merk over heen.
En dan kijk ik wel wat het mooiste word.
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
--Beste Heckermann,Heb jij zelf de waterbeits van clou (kleur licht eiken al eens gebruik
icon5.png
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Eigenlijk moet je waterbeits niet afwerken met een watergedragen lak zoals skylt. De waterbeits vermengt zich weer met de lak en dat kan lelijke vegen/strepen/aanzetten geven, zeker bij grote oppervlakken. Op je proefstuk zal dit wel meevallen, maar bij een grote tafel... De werkwijze met clou is wel te vinden ook op internet: werkstuk bevochtigen zodat vezels omhoog komen, schuren, clou opbrengen, 24 uur drogen, evt licht schuren, afwerken met olie of lak die niet op waterbasis is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb heel wat keren met Clou waterbeits gewerkt en het is prima spul mits je het voorschuren op de juiste manier doet.
Als je voorschuurt dan gebruik je bij de laatste ronde waterproof schuurpapier en schuur je nat zodat de vezels opkomen en worden geschuurd.
Je kan ook eerst licht bevochtigen met een spons en dan schuren.
Dan kleuren met beits met doek of spons en dan reageren de vezels een stuk minder.
Als het iets te donker van kleur is kan je daarna met een hele fijne korrel (bijv 600) nog even licht naschuren zodat het iets lichter wordt.
Ik schuur altijd even na heel lichtjes met weinig druk met een hele fijne korrel of heel licht met heel fijn staalwol, dan gaan ook de laatste vezeltjes die overeind staan eraf en voelt je werkstuk lekker glad.
Dit staat helaas niet op de verpakking vermeldt.
En daarna olie of was, tenminste dat is hoe ik het doe en je krijgt een heel mooi resultaat.
Wat je nu kan doen is het ruwe eraf schuren en kijken hoe de kleur uitvalt en eventueel volgens de methode die hier staat nog een keertje doen.
Nog beter; doe even een proefstukje van het hout wat je gebruikt voor je je werkstuk doet, dat doe ik ook.
Ik gebruik soms ook wel licht en midddel door elkaar en maak zelf een mix tot de kleur die ik wil.
Soms een kwart theelepel erbij of minder, ik lijk dan een beetje op een apotheker, net zolang de kleur goed is (op het hout en niet in de mix!)
Ik heb soms wel 6 of 7 verschillende kleuren op een proefhoutje die ik even laat drogen voor ik kan zien of het de kleur is die ik wil.
Rechtstreeks uit een pakje is soms te donker of te licht, het is net als met limonade; je maakt het zelf op smaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.