Guus gaat mobiel.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
IK zal hieronder een paar foto's plaatsen van mijn mobiele "werkplaats". Het beestje weegt (denk ik) zo'n 150 tot 200kg en de ribben zijn aluminium L-profielen met een dikte van 9mm (die ik goedkoop heb kunnen kopen). Ik heb aan de lange zijden een neerklapbare (is dat een goed woord?) frees- en zaagtafel gemonteerd. Bovenop staat verankerd een zaag-, schuur en vandikte bankje, voor het kleine werk. Aan beiden zijden heb ik spatwaterdichte stekkerdozen gemonteerd, waarbij aan 1 zijde de ingebouwde stofzuiger aan gaat wanneer aangesloten electrisch gereedschap wordt gebruikt.
Eveneens heb ik een aan- uit-schakelaar voor de ingebouwde bovenfrees en zaagmachine gemonteerd. Dit alles is nog steeds in ontwikkeling. Het grootste probleem was voor mij de steunen voor beiden neerklapbare bladen van 2 x 18mm dikte. Maar dat houdt zich wonder boven wonder precies zoals ik in gedachte had. Door het totale gewicht heb ik gelukkig geen zij-steunen nodig.
De 2 vaste wielen en 2 zwenkwielen hebben elk een draagkracht van 150kg. "Guusje goes heavy." ;)
Oja, en de lengte is +/- 120cm en de breedte is excusief "geleiders" +/- 70cm. Hoogte blad (uitgeklapt) 87cm.

Zo en dan nu de foto's.
Wanneer iemand leuke of goede ideeën heeft, laat maar horen.
Mobiele werkbank 0.jpgVandiktebankje.jpgMobiele werkbank 3.jpgMobiele werkbank 5.jpgMobiele werkbank 1.jpgMobiele werkbank 2.jpgMobiele werkbank 7.jpgMobiele werkbank 6 .jpgBovenfrees met hoogte instelling 2.jpgBovenfrees hoogte instellling 1.jpg
 

Bijlagen

  • Mobiele werkbank 4.jpg
    Mobiele werkbank 4.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 425

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Willems Ontwerp. Een beveiliging tegen mogelijk kantelen had ik zeker overwogen en getest. Op beide uiteinden van een uitgeklapt werkblad had ik 50kg gezet om te kijken hoe instabiel het geheel zou worden. Alleen wanneer ik met mijn kleine 118kg aan het uiteinde van zo'n blad ga hangen, merk ik pas een mogelijkheid tot kantelen. Dus door het gewicht van het geheel speel ik redelijk safe. Ik wil binnenkort wel de inklapbare werkblad-ondersteuning vervangen voor een nog zwaardere uitvoering. Dat zijn nu 2mm en 3mm profielen.
Wat ik nog wel wil maken is een "spotlight" (a la oude "burolamp") en een "automatisch stroomkabel haspel" om de stroomkabel netjes weg te werken. Als u snapt wat ik bedoel. ;)
Heeft iemand nog een leuk idee of ontwerp voor de "finishing-touch"?
@ Hunto. Ik offer mijn dagrust graag op voor wilde ideeën. :D

Ps: Ik zie nu dat de foto's niet helemaal duidelijk zijn, daar ga ik ook aan werken.
En domino's maken met dit "beestje" is een peuleschilletje.
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Ronald L. Omdat ik bang was dat de massieve latjes zouden kunnen gaan scheuren, heb ik nu de frees gebruikt om met het hout mee te frezen. Ik weet niet hoe je dat heet, maar het resultaat was voor mijn doel gelukt.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Willems ontwerp. Bedankt voor de tip. Helaas is mijn stroomkabel voorzien van 3 x 2 mm2 stroomdraad en een rubberen omhulsel, totale diameter is ongeveer 1 cm. :)
Maar het principe is goed. Ik ga er een dagje over slapen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ziet er goed uit en als je met 100kg aan zo'n blad kan hangen, dan is het wel stevig. :) Je zou eventueel nog een losse klappoot eronder kunnen maken, voor het geval dat je struikelt of je evenwicht verliest en op de rand van het blad beland.

Heb je de profielen eigenlijk allemaal met bouten en/of schroeven aan elkaar bevestigd of heb je ook nog gelast? Ik heb namelijk vol interesse zitten kijken, maar ik kon maar weinig bouten en machineschroeven ontdekken. :)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Automatische stroomkabelhaspel kun je maken door een stofzuiger te slopen.
Waarbij - uiteraard - het vermogen van de overleden stofzuiger groter is dan van de 'sterkste' machine. Met dank aan Europa gaat het nog een opgave worden om dergelijke stofzuiger te vinden.

2000W zal toch zowat het maximum zijn dat je gaat vinden, en dat lijkt me erg weinig, vooral gezien het feit dat er klaarblijkelijk vier aansluitpunten in die mobiele werkbank zitten.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Guus gaat mobiel dacht ik toch meteen aan een geel autootje, maar dit ziet er ook goed uit!
Mooi gemaakt.

Wat betreft dat oprolmechanisme, als je kabel Ø 10mm is dan kom je meer in de richting van een slanghaspel. Maar of je daar makkelijk een sloper van vind is de vraag.
Meestal overleeft de slang het oprolmechanisme.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik ga proberen jullie vragen te beantwoorden.
Als eerste wil ik aangeven dat ik de aluminium-constructie zo gemaakt heb dat alles "rust" op de L-profielen en dat deze bij elkaar gehouden worden door bouten en zelfborgende moeren van 10mm. Door de L-profielen (70x90x9mm) was het makkelijk om een "zelfdragende constructie" te maken. En de boven- en onderkant bestaan elk uit 2 platen van 18mm dik. Die ook met bouten heb bevestigd aan het frame. En zelfs de emcostar zit met bouten aan het frame vast.
Wat betreft de stroom-beperking van de "automatische" stofzuiger, dat lijkt mij geen probleem omdat ik maar met 1 machine tegelijkertijd kan en wil werken. Terwijl ik nu meerdere machines (met stofafzuiging) direct na elkaar kan gebruiken. Daarbij komt dat ik aan de andere korte kant stekkerdozen heb gemaakt die direct aan de stroom hangen, een soort luxe stekkerdoos.
Nu moet ik nog op zoek naar goede sleepcontacten om mijn "haspel" te kunnen maken. Dat moet dan wel met fase, nul en aarde zijn. Of ik koop een kant en klare bij de "el cheapo shop". :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.