Een zelf geknutseld houtdraaibankje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het komt af en toe voor dat ik een "" houten rond dingetje"" nodig heb en maak daarvoor dan steeds opnieuw een gelegenheids-opstelling met mijn hand-boormachine als aandrijving.

Dat begon me te vervelen en daarom maakte ik van afvalhout een min of meer permanente opstelling. Het verdient nauwelijks de naam van draaibankje, maar ik ben toch zo vrij mijn knutseltje hier te plaatsen. De foto's spreken voor zich

01_knutseldraaibankje_13feb2016.jpg

02_knutseldraaibankje_13feb2016.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, grotendeels geïnspireerd door een plaatje dat ik ooit eens op (ik geloof) Pinterest zag; vergat ik te melden.
(Ik ga hiermee niet de kant op van het echte houtdraaien hoor :)).


mvg
klaas0639
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb ook wel eens met dit idee lopen spelen, leuk om te zien dat het dus kan. Hoe ga je om het de toeren van de boormachine ? Ik neem aan dat dit niet op volle toeren draait en dat de machine dan ook instelbaar dient te zijn. Wat gebruik je als leunspaan en kun je de slede vast zetten ?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Geniaal! Om af en toe een handvat of zo te draaien lijkt het me heel handig. Hoe heb je die meeneem doorn (of hoe dat ook heet) gemaakt?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Voor de meeneemdoorn nam ik een koppelmoer (zo heet dat geloof ik). Het is een moer die drie keer de normale hoogte heeft.
Daarin sleep ik met een haakse slijper de tanden, die ik daarna met de vijl wat fatsoeneerde. De boormachine heeft een toerenregeling maar dat zal behelpen blijven.
Ik heb het ""draaibankje"" nog niet gebruikt. Voor het vastzetten van het bed ga ik gewoon een lijmklem gebruiken en voor de leunspaan een blok hardhout (voorlopig). Eerst maar eens kijken of het wat is :).

mvg
klaas0639
 

tuoh

Oud hout
Dat is een functioneel iets geworden dat voor klein draaiwerk zeker gaat voldoen. Alleen jammer dat het opstaande stukje Vurenhout van de losse kop uit een stukje dwarshout bestaat, daar zit hoegenaamd geen sterkte in door de korte vezel. Een verticaal lopende houtvezel zou een veel sterker draaibankje opleveren en er zou dan ook geen maatafwijking van het losse center kunnen optreden bij krimp. Het geheel zou op die manier ook uniformer zijn qua sterkte, elke constructie is maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.