PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeken zagen aan uiteinde houten plaat



wilbert
03-08-10, 19:38
Beste houtbewerkers,

Ik heb nu zomervakantie en ik vind het altijd leuk om iets te doen te hebben. Vorig jaar heb ik van hout een sterrenkijker gemaakt en dit jaar wil ik graag de zigzagstoel van Rietveld na gaan maken. Ik zit echter met een praktisch probleem en ik zou graag advies van jullie willen. Ik heb hele mooie dingen op dit forum gezien, en ik denk dat jullie mij wel verder kunnen helpen.

Voor de zigzagstoel moet ik de uiteindes van planken in verschillende hoeken zagen, namelijk 67.5, 22.5 en 8 graden. 22.5 en 8 graden lukt heel aardig met een decoupeerzaag die ik onder een hoek zet, maar deze gaat maar tot 45 graden. Hebben jullie misschien een idee hoe ik 67.5 graden netjes kan afzagen?

Alvast bedankt voor de moeite!
Wilbert

mathieu
03-08-10, 21:21
Met de zaag op 22,5° op de kopse kant van de plank. Praktisch gaat dit niet lukken zonder hulpmiddelen. De zaag kan je zo onmogelijk stabiel houden. Dit is op te lossen door de kopse kant te verbreden met een hulpplankje. Of misschien nog beter met een keper of balkje. Dit tegen de plaat klemmen met lijmtangen, en dan heb je een voldoende breed vlak om de machine stabiel te gebruiken. Een andere mogelijkheid zou kunnen met een bovenfrees, maar dan moet je wel een freesje onder de juiste hoek hebben.

wilbert
03-08-10, 21:45
Bedankt Mathieu. De optie van op de kopse kant zagen had ik zelf ook al bedacht, maar ik dacht dat het te ingewikkeld zou zijn. Ik zal het morgen dan toch gaan proberen, of kent iemand anders nog een andere oplossing?

ArtHarg
04-08-10, 07:13
Eentje die er op lijkt: zaag eerst een stuk van de plaat op 22.5° van het vlak, klap dat als een boek open tegen de zijkant van de plaat. Maak op de grens een haakse zaagsnede, die zit dan op 67.5° van de kopse kant. Zie tekeningetje.


Attached files RietveldHoek.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/13638=2974-RietveldHoek.pdf) (202.4 KB)

mathieu
04-08-10, 11:58
Maar zit je dan nog niet met hetzelfde probleem, namelijk dat je vlak te klein is om nauwkeurig met de wipzaag te kunnen werken. Je hebt een behoorlijk vlak nodig om de zaag stabiel te houden

ArtHarg
04-08-10, 12:12
Je kan het trucje een paar keer uithalen: als je 1 zo'n duo'tje gemaakt hebt zaag je haaks op de vlakke kant recht af, daarna weer onder 22.5°. Van het eerder losgezaagde stel doe je er een aan de linkerkant, de ander rechts. Dan heb je al 4x de dikte van je plaat. Ik weet niet hoe dik de platen zijn waar je mee werkt?

Arthur

wilbert
04-08-10, 13:26
Ik werk met beukenhouten platen van 18mm dik. Ik denk dat de door jou gesuggereerde methode dan niet mogelijk is?

ArtHarg
04-08-10, 14:42
Hoezo niet? Met twee zaagsneden (het kan namelijk nog iets efficiënter dan ik beschreef) heb je dan een vlak van bijna 9cm breed waar je je decoupeerzaag op kan zetten.

Arthur



Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/13653=2977-RietveldHoek2.gif (http://woodworking.nl/upload/attachments/13653=2977-RietveldHoek2.gif)

wilbert
04-08-10, 19:35
Hartelijk bedankt Arthur, ik begrijp nu wat je bedoeld. Morgen ga ik het uit proberen. Ik houd jullie op de hoogte!

wilbert
05-08-10, 13:14
Ik ben er vandaag mee aan de slag gegaan en ik kan jullie meedelen dat het allemaal is gelukt. Uiteindelijk heb ik gewoon van de kopse kant 22,5 graad afgezaagd. Een zaagplateautje had ik gecreëerd met behulp van een aantal plakjes die ik met een lijmklem ertegenaan vastgezet had.
Ik heb helaas geen fototoestel, dus ik kan het jullie niet laten zien.

Bedankt voor het meedenken!

ArtHarg
05-08-10, 15:56
Mooi dat het is gelukt!

Arthur

mathieu
08-08-10, 17:23
Het is wel te laat, maar is de frees op bladzijde 34 niet datgene wat je kunt gebruiken om zulk een verbinding te maken

Attached files CmtCatalogus2009NLbovenfrezen.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/13764=3001-CmtCatalogus2009NLbovenfrezen.pdf) (6.5 MB)