messenstelset

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Wie heeft er ervaring met een messenstelset van HBM,om de beitels van de schaafmachine te stellen?
Of met een ander set ,gaat dat veel vlugger?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik heb dezelfde set, weliswaar niet bij hbm gekocht. Mijn bijtelas was iets te klein, dus ik moest iets van het plastik wegslijpen. Daarna eenmaal afstellen en messenstellen is zo klaar. Je zet er een links en een rechts, je hangt je mes eraan en draait de klemboutjes aan. Ik gebruik een machinewaterpas om te controleren of de tafels parallel staan aan de beitelas.
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
Een andere oplossing is om een glasplaatje te nemen waar je een aantal Neodinium magneetjes op plakt , bv 3 aan de vaste tafel zijde en 2 in lijn boven de beitel as. Plaats de glas plaat op de vaste tafel met een vel papier tussen tafel en magneten (ofset) , hang de beitel onder de 2 anderen en klem de beitel vast.
Beitels komen zo evenwijdig met de tafel in de as te zitten.

suc6
Marc
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je een combi vlak en vandiktebank hebt in het betere hobbysegment, dan is de vandiktetafel vaak moeilijk te stellen. Die stel je parallel aan de beitelas en dan blijf je er het liefst vanaf. Dit houd dan ook in dat je de messen parallel moet stellen aan je beitelas, anders heb je een dikteverschil links rechts. Bij de meeste combimachines die ik ken, moet je een of beide tafels afnemen of opklappen om het vandiktedeel van de machine te kunnen gebruiken. Ik gebruik de tafels ook nog als handvat om de machine te verrijden. De vergrendeling en afstelling van de schaaftafels is vaak erg simpel tot ronduit knullig. Het is daarom dat ik gekozen heb om met een stelsetje de messen parallel aan de beitelas te stellen, om daarna met een machinewaterpas de tafels eerst parallel aan de beitelas te stellen en daarna te kijken of ze in de lengte parallel liggen. Als je een dure machine hebt kan je de manier om vanaf een tafel te stellen denk wel gebruiken, Ook als je alleen een vandiktebank hebt is stellen met deze stelblokjes eenvoudig.
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Dank je wel Marc, dat is een mooie oplossing.
Vandaag nog een paar magneetjes bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.