Formica??

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Gisteren heb ik wat (25m2), waarvan ik denk formica gekregen en zou daar wat van willen weten.
Als eerst is het een gok dat het formica is.
Het zijn kunsstof vellen van ongeveer 1mm dik en het lijkt op de toplaag van de (bouwmarkt)meubelpanelen alleen dan dus dikker. Een kant is opgeruwt.

Graag zou ik in de toekomst die gebruiken voor de toplaag van een freestafel, zou dit werken denken jullie. Slijt 1mm formica snel?

Gebruik je hier contacflijm of iets dergelijks voor??

En als laatste ik zag dat je dit met een bovenfrees met lager het beste op maat kan maken met je plaat, is hier nog een speciaal freesje voor??
Alvast veel dank:)

Gr
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Formica is een merknaam voor meestal HPL ((= high pressure laminate), dat bestaat uit meerdere lagen papier en ander materiaal, gebonden met hars, onder druk samengeperst, waarbij er eventueel een structuur ingedrukt wordt. Belangrijkste karakteristiek ervan is dat het hard en stijf is. Dus niet slap en zacht. Het is behoorlijk slijtvast, maar kan bij fors gebruik sporen vertonen.

Echte Formica heeft op de achterkant (de bruine kant) een doorgaand herhaald patroon van het logo.

Een goede kwaliteit gladde HPL is zeker geschikt als toplaag van een freestafel. Het wordt verlijmd met contactlijm. Plakken doe je iets oversized en de kanten worden afgewerkt met een kantenfrees, die vaak onder een kleine hoek gezet wordt om de rand stomper af te werken.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Als je een hoekje Formica afbreekt is het erg scherp , het breekt niet recht af maar in laagjes .
Het is keihard en inderdaad donkerbruin aan de achterzijde .
Maak er anders een paar foto`s van , dat is duidelijker.

Groeten Willem
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
De platen zijn 2.30 x 1.30 en omdat er een paar stukjes waren gescheurd, tezien op de foto werd het weg gedaan. Dat vind ik niet erg hoor haha dankjewel voor de reacties
DSC_0211.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.