verkopers van zebrano hout

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik ben voor een aantal te maken meubels op zoek naar zebrano hout. Ik weet dat af.nl het verkoopt, maar mogelijk zijn er meer en dichter bij. Welke houthandelaren bieden zebrano aan, zover bij jullie bekend?

Bram
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Bedankt Arthur,

Ik heb even gebeld naar de Amsterdamsche fijnhouthandel en dat was een m3 ongeveer 3000 euro ex btw terwijl het in Arnhem 4140 ex btw is. scheelt toch dik 1000 euro als je er ook nog btw over berekend!

Bram
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Misschien een open deur, maar hou er rekening mee dat de hoeveelheid gebrek in het hout bij beide kan verschillen waardoor je bruto meer of minder ruw hout nodig hebt. Niet dat ik denk dat Amsterdam bruto 1/3 meer extra hout vraagt dan Arnhem, maar het verschil voor dezelfde hoeveelheid netto hout zal vast minder zijn dan €1000/kuub.

Arthur
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
daar had ik nog niet aan gedacht. het is de eerste keer dat ik met hardhout wil gaan werken. is er dan een hoog gebrek bij zebrano? en waar moet ik dan aan denken?

Bram
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Geen idee of zebrano veel gebrek heeft. Maar dingen waar je aan kan denken: wankanten, knoesten, scheuren, afgebroken grote splinters, spint, kramgaten. Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn als je de stukken die je nodig hebt er netjes omheen en tussendoor kan verkrijgen. Bijvoorbeeld een smaller stuk wat je nodig hebt waardoor je een scheur kan vermijden, of een knoest die je precies tussen twee delen in kan laten vallen. Dat vergt een beetje passen en meten om je stukslijst zo efficiënt mogelijk uit een aantal planken te halen.

Ik vond dat de eerste keer ook erg lastig hoor. Het is lekker puzzelen. Maak eerst een gedetailleerde stukslijst met alle (netto) maten en ga daarmee naar de houthandel. En dan wordt het een kwestie van planken bij elkaar zoeken, afstrepen welke stukken je uit welke plank gaat halen. Net zolang totdat je elk stukje ergens op een plank hebt. (en 6 keer hebt gecontroleerd of je inderdaad 5 keer 1400x200x22 hebt...) Of je kan vragen of de houthandel aan de hand van je bestek de planken wil uitzoeken. Dan lijkt het me wel verstandig om ook te vragen of ze willen aangeven hoe ze het bedacht hadden, anders heb je alsnog een leuke puzzelklus voor de boeg :)

Er is trouwens al eerder een topic over geweest: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=700

Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
bram

wat heb je precies nodig? en waarom zebrano? ik heb toegang tot erg veel houtsoorten en woon redelijk in de buurt.
stuur anders maar een berichtje

rick
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
zebrano heb ik gekozen vanwege de houttekening. Ik vind het contrast tussen licht en donker juist zo mooi en aangezien het in mijn slaapkamer komt en die muren wit zijn en het bed antraciet vond ik het er wel bij passen.

maar ik heb voor de toekomst wel interesse tot welke soorten je allemaal toegang hebt.

Bram
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ben blij mijn kennis over fijnhoutleveranciers te hebben uitgebreid, maar na het uitrekenen van het benodigde hout, en dat extreem krap op de planken uitgetekend, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik 5 á 600 euro voor een eerste project met hardhout te prijzig is. Heb daarom besloten om het van amazakoé te maken die stond ook in mn short-list en is financieel een stuk aantrekkelijker.
Tevens is een pittige autorekening ook van invloed om voor dit project geen buitensporige uitgaven te doen.

Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.