Vraag Kolomboormachine

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Goedenavond allen,

Heb een kolomboormachine gekregen en vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen, het gaat om een Ferm 13 volgens mij.
Een mooie kleine machine, waar ik het eerst prima mee kan doen.

Nu is mijn vraag of er een diepteaanslag op zit, of dat ik de hefboom kan vastzetten op een bepaalde hoogte? Ik kan hem namelijk niet vinden.
Hebben jullie een idee?

Zou me erg helpen

Hierbij wat foto's

a70fe27d99f889959293c6c1531927ed.jpg


870e01c8631cf9357ca4a6b9adcbd777.jpg


d3210765aa204ed2df55ccd2f9c0dd28.jpg


Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Klaas
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Aan de linkerkant hoort de diepte aanslag te zitten: je ziet de schaalverdeling nog op het label zitten. Maar zo te zien is die eraf gehaald.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hoi Leon

Bedankt voor je snelle reactie.

Door de schaalverdeling heb ik inderdaad het vermoeden dat deze functie erop hoort te zitten. Maar hij is er dus waarschijnlijk afgehaald.
Zat hij op de 2 moeren?

Is dit iets dat ik eventueel weer werken kan krijgen / zelf maken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Het simpelst is het om de tafel als diepteaanslag te gebruiken. De slag van de machine is niet zo heel groot, dus je draait de tafel naar beneden tot je de gewenste diepte hebt.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
bij deze kun je aardig zien hoe het zou moeten zitten:
images.jpg 315_3.jpg
er hoort een ring om de bus, waar de kop inzit , te zitten met een lip waar dan een draadeind aan vast zit wat door het oog aan de zijkant van het frame steekt waarop je dan de moer zou moet stellen om je diepte vast te zetten. De 2de foto geeft een nog beter beeld, dit is waarschijnlijk de vernieuwde versie met schermkap.
 
Laatst bewerkt:

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Goedemorgen

@Chevy; bedankt voor de tip.

@Fantic; Duidelijk! Lijkt inderdaad lastig om zelf te maken.

De onderdelen zijn niet te vinden op internet. Denk dat de tip van Leon het makkelijkst werkt om de hoogte van de tafel per keer in stellen.
 
Laatst bewerkt:

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik heb ook zo'n gaar ding thuis staan. Ik doe gewoon een plakkertje om het boortje als ik tot een bepaalde diepte wil boren. Nauwkeurigheid is sowieso een utopie met apparaten uit deze prijsklasse.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Ik zou niks aan het mechanisme van de boor zelf veranderen of toevoegen. Maar gewoon een houten ring vlak boven de boorkop monteren op de kolom.

Veder mechanisch als ik me eigen ferm bekijk. de handvaten zullen aan een as met een tandwiel vastzitten die een tandheugel op de boorkolom aandrijft. Het retourbewegen gaat denk ik met een opgerolde bladveer in een rond huisje aan de linker kant. Daar zou ik zelf vanafblijven ;)
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Duidelijk!

De liniaal van HBM is een goede optie, vind hem aan de dure kant (vanaf 49,99) voor een goedkope machine als de mijne :)
Ga proberen een houten ring vlak boven de boorkop te monteren en vervolgens met een stukje draadeind en een paar moeren proberen alles vast te zetten.
Verdere tips zijn welkom :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Met die houten ring en een stukje draadeind bereik je toch hetzelfde, het gaat je om een eindstop, je meet met stilstaande boor op de bovenkant van het werkstuk op de draadeind hoeveel je erin wilt en stelt daar de moeren op af en klaar, boren maar.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat is wel een gaaf idee! Een houten klem ring moet goed te doen zijn. Weet je hoe het mechanisme in elkaar zit om het vervolgens op en neer kan ?
.

Die ring is heel gemakkelijk zelf in hout te maken. Ik zal even kijken of ik de defecte oorspronkelijke ring nog heb en er een foto van maken zodat je het min of meer precies na kunt maken in hout.
Wordt pas morgen

(die schuifmaat is ook leuk,maar die Ferm is het misschien niet waard :)

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb precies dezelfde Ferm
Hierbij d beloofde foto's van de fix die ik maakte. De foto's spreken voor zich.
Toch twee opmerkingen:
1. Ik maakte het houten klemmetje zwart. Zo valt het minder op dat het een knutsel is.
2. Op de laatste twee foto's de gedemonteerde (halve) klemring. Net als het origineel van Ferm heeft mijn houten klemring aan de binnenkant een recesje zodat het goed aansluit op de Ferm.

mvg
klaas0639

01_Ferm.jpg

03_Ferm.jpg

02_Ferm.jpg
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
@ Beiredelarue, dank voor de tip.
@ Houtenklaas, ik houd aldi/lidl aanbiedingen in de gaten.

@ Klaas0639, dank voor de foto's! Dit is precies waar ik naar op zoek ben. Ik ga proberen om ook een soort gelijke klem te maken. Dit biedt zeker mogelijkheden :D
// offtopic, ik zie dat je al wat langer actief bent op dit forum met 1.035 berichten en daarbij uit de provincie Groningen komt. Kun je toevallig een leuke cursus houtbewerken aanbevelen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Klaas0639 zei:
Jazeker.
In Winsum zit ""De Praktijk""met meubelmakerscursussen. Voor beginners zowel als voor gevorderden. Je hebt er, zeker na de basiscursus, een grote mate van vrijheid. Ik volg er zelf ook al lang cursussen :) .

De Praktijk vind je zoals alles, op www

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.