Dowelmaker

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoihoi Allemaal,

Binnenkort ga ik voor een stoel lange deuvels maken. (ik denk rond 12mm) Ik heb gezien dat dit op meerdere manieren kan.
Een van deze is zo`n tool als deze:
large_13807256215124.jpg
Heeft iemand ervaring ermee?? Lijkt me een simpele oplossing als het werkt.
Je heb deze in een goepkope versie, duurder versie en hele dure versie bij baptist.
https://www.baptist.nl/zoeken/tenonsnijder/1/138


Ik ben benieuwd wat jullie vinden!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Volgens mij is diegene op het plaatje een tapse pennenmaker.
Hiermee maak je geen lange deuvels Ø12 mm.
Dat doe je met deze deuvelplaten:
large_13838404836757.JPG
large_13740761488063.jpg
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hoi Nico,

ik gebruik zelf een deuvelplaat (zoals die Lie-Nielsen op de foto). Je zegt dat je lange deuvels wilt maken; hoe lang? het is makkelijk om op deze manier korte (tot 10 cm of zo) deuvels te maken, maar echt lange is lastig. De draad van het hout moet dan wel een beetje meewerken. Komen ze ook in het zicht? Met zo'n deuvelplaat worden de deuvels niet superglad: het houdt het midden tussen snijden en stropen.

groeten,
Jan Anton
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik heb ook die van Veritas. Goed spul, en je maakt er inderdaad deuvels tot 1 meter mee, al gaat de deuvel wel een beetje slingeren eens je langer dan 40 à 50 cm draait. Wel hout met rechte draad gebruiken en af en toe even rusten, het mes wordt soms heel warm.
gr,
Danny
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo mathias wandel
Heeft ook een makkelijke methode
Holz tv heeft het gewoon met een freestafelje gemaakt gemaakt staat ergens op de site
Mvg Leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.