Mijn Lintzaag: Elektra Beckum BAS 450 (BAS 500)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De avonturen van mijn lintzaag en ik... :D

Onlangs verkocht ik mijn Inca Euro 260 omdat ik graag een grotere lintzaag wilde hebben (een beetje vooruitlopend op de draaierij die ik wil gaan proberen)
Voor lintzagen met de grootste zaaghoogte en in mijn budget range kwam ik dan meestal terecht bij de Elektra Beckum BAS 450 of de BAS 500.

Vele verhalen gelezen op internet, een paar keer met Tuoh pb's gewisseld en het kwam hier op neer
Een prima machine máár lastig in te stellen omdat je slecht bij de onderste geleiders kan (door de ruimte tussen de geleiders en het blad)
Aangezien ik maar een hobbyist ben met meer tijd dan geld leek met dit een punt waar ik wel mee kan leven

Tuoh keek daar op zijn manier tegen aan omdat die ook op een hele andere manier met hout bezig is dan ik
hier zijn draadje: http://www.woodworking.nl/showthrea...a-beckum-bas-500&p=26934&viewfull=1#post26934

En zo sloot ik dan uiteindelijk een koop, het werd een BAS450 op een paar tientjes na net zo veel koste als het typenummer doet vermoeden :)

Afgelopen weekend heb ik heb opgehaald, pfff wat is dat ding zwaar tov de inca, gisteren pas kans gezien om hem met een maatje binnen te zetten

Natuurlijk moest ik 'm ff proberen, echter was ik moe, dus heb er niet heel veel tijd aan besteed
Het lint dat er bij zit is wat roestig voelt matig scherp aan.
Na even puzzelen hoe het lint er op moest (geleider rail weghalen) kun je er prima bij en zit het lint er zo op)
na een paar stukjes test zagen en het één en ander in stellen liep het zaagblad nog een klein beetje weg, maar zoals gezegd....ik had er weinig tijd aan besteed (geleiders onder het blad heb ik bijv. niet eens naar gekeken)

Onderstaand wat foto's
Ik zal dit verhaal bij blijven werken totdat alles functioneert zoals het hoort

20160208_204706.jpg
De machine die nu bij mij staat incl de geleider op het blad :D

20160208_204750.jpg
30cm zaaghoogte, of ik het ooit nodig ga hebben weet ik niet, maar je kan er maar beter mee verlegen zijn dan om verlegen zitten :p

20160208_204917.jpg
De meeste knoppen zijn nog intakt, helaas niet allemaal

20160208_204940.jpg
Deze bijv. om het lint op spanning te brengen mist (heeft iemand een passende knop liggen of enig idee waar je zoiets nog kan vinden ?)

20160208_204945.jpg
Zo ook deze, om het bovenste wiel te kantelen (heeft iemand een passende knop liggen of enig idee waar je zoiets nog kan vinden ?)

20160208_205001.jpg
Als eerste maar eens alles goed schoonmaken, dat lijkt me geen overbodige luxe

20160208_205028.jpg
Het rubberen seal over de schakelaar is stuk, voor mij niet 123 een probleem maar ik zou het tzt toch willen fixen, zou je alleen dat rubbertje kunnen vervangen om moet er een hele nieuwe unit op ?

20160208_205140.jpg
Het blad meet 55cm diep

20160208_205224.jpg
en 60cm breed

20160208_205425.jpg
Ik had wat foto's op internet gevonden waarbij er een geleider is waarmee je ook onder een hoek kan zagen, maar die was er niet bij
Hmmm zou er met die goudgele rakker iets geknutseld kunnen worden (dan kan koop ik er ooit een goedkopere versie bij voor de lintzaag)

20160208_212202.jpg
De kop lijkt wat speling te hebben op de arm, als ik hem vast pak en er een beetje kracht op zet kan ik hem enkele mm verdraaien, dat wil ik niet dus even kijken hoe die vast gezet kan worden

20160208_212207.jpg
De geleiders, mogen ook wel even goed schoongemaakt worden
20160208_212222.jpg
Dit is dan wel weer fraai, ze hebben er een beschermer overheen gemaakt, dus alles wat boven de benodigde zaaghoogte is, is geen blootgesteld/scherp zaaglint waaraan je jezelf een heleboel 'au' kan doen
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zie op jou foto dat de lagers die hier als zaaglint zijgeleiders dienst doen op de tanden van het zaaglint zitten dat is volgens mij niet goed. (zie de foto bij touh)
Moet je dat niet eerst goed afstellen voordat je gaat zagen?
Mvg,:).
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
450,- euri +/- enkele tientjes vind ik wel een mooie prijs. Heb je volgens mij geluk mee gehad. Ik overweeg dezelfde stappen als jou, omdat ik mijn INCA 260 ook eigenlijk net iets te klein vind. Wel prima machine overigens, maar de zaaghoogte vind ik net iets te beperkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Spaander, je hebt helemaal gelijk, de foto's heb ik echter gemaakt tijdens het opbouwen dus toen had ik nog niet gezaagd
ik heb dat wel bijgesteld of ze nog op de tanden staan weet ik eerlijk gezegd niet, volgens mij niet, heb het gevoelsmatig gedaan (zoals ik dat ook deed met mijn inca) wel ind. een aandachts puntje ;-) ik zal er even naar kijken

Dank je

Of ik er blij van ga worden weet ik nog niet Corné, maar als Tuoh (een meer eisende gebruiker) schrijft dat de machine doet wat hij moet doen dan ga ik er van uit dat het voor mijn gebruik een prima machine is

3D, bedankt voor de link
Een hele lading knoppen.....hmmmm dat weet ik niet hoor
wellicht eens kijken bij Ali, die verzend vaak gratis :)
MAAR, als ik ze vervang, doe ik ze allemaal (als ze niet duur zijn) dan ziet alles er identiek uit
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ali is veel duurder met die knoppen.
Ze hebben wel maar kosten 3 euro p/st.
Hier 21 ct p/st voor de zelfde knop.
Gebruik zelf veel m8 knoppen voor t track rails icm m8 bouten.

Als jij ff een lijstje maakt wat je nodig hebt wil ik wel ff voor je meebestellen.
Moet er toch wat kopen.
Dan stuur ik ze in een envelop naar je toe.
Kost mischien 3 euro.
Pb me maar indien interesse
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ziet er goed uit en goed plan Mazter
enkhuizen is ook niet zo ver, kan altijd nog even langswaaien
Ik ga even bekijken wat ik nodig heb
Tanx
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De nieuwe zaaglinten zijn binnen:


3/4 Supertuff premium, 3/4-tpi vario tooth setting (mooie strakke zaagsnede)
3/4 Supertuff fastcut, tpi-fastcut (om grote blokken te zagen/schulpen)
3/4 Supertuff sabrecut 3tpi (tbv groen hout)
1/4 Supertuff carbon 14tpi (tbv figuren/rondingen zagen)

Straks de Vario tooth maar eens monteren en kijken hoe dat zaagt

@Spaander, het zaaglint was wel meer naar voren gesteld maar de tanden vallen nog net op de grens van de geleiders, nu weet ik niet of ik het blad nog verde naar voren moet stellen OF dat de geleiders naar achteren moeten/kunnen ?

Toevallig iemand hier die een zelfde soort machine heeft/had en daar wat over zeggen kan ?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dit hele topic gemist op de een of andere manier...

Heb je de machine inmiddels een beetje opgeknapt? Heel veel plezier ermee in ieder geval, ziet er top uit!
 

tuoh

Oud hout
De nieuwe zaaglinten zijn binnen:


3/4 Supertuff premium, 3/4-tpi vario tooth setting (mooie strakke zaagsnede)
3/4 Supertuff fastcut, tpi-fastcut (om grote blokken te zagen/schulpen)
3/4 Supertuff sabrecut 3tpi (tbv groen hout)
1/4 Supertuff carbon 14tpi (tbv figuren/rondingen zagen)

Straks de Vario tooth maar eens monteren en kijken hoe dat zaagt

@Spaander, het zaaglint was wel meer naar voren gesteld maar de tanden vallen nog net op de grens van de geleiders, nu weet ik niet of ik het blad nog verde naar voren moet stellen OF dat de geleiders naar achteren moeten/kunnen ?

Toevallig iemand hier die een zelfde soort machine heeft/had en daar wat over zeggen kan ?

Ik dacht dat de hele bovengeleiding in zijn geheel wat voor- of achteruit kon, er zitten onderaan 1 of 2? boutjes die in de alu koker schroeven terwijl in de geleiding de gaten ietwat sleufvormig zijn. Veel verstelmogelijkheid geeft het niet maar toch iets.
Je zal eens moeten zien of mijn herinneringen nog stroken met de realiteit:p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Op zich hoeft er niet veel opgeknapt te worden, beetje schoonmaken enzo
Eerst maar eens zien hoe hij zaagt met de tuffsaw zaaglinten, dan weet ik wat meer
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik volg dit met belangstelling. Heb zelf met vallen en opstaan een Flottjet lintzaagje opgeknapt (wiellagers, geleiding en zo). Ben er nu heel tevreden over maar...... zit meer en meer naar iets groters te kijken (vooral wat grotere wielen dan die 25 cm wielen die ik nu heb).Een tweedehands, bij voorkeur opknapper. Vandaar de belangstelling.

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag heb ik het Vario Tooth blad er omheen gegooid
Ja echt gegooid, nauwelijks aandacht besteed aan het fine-tunen/afstellen van alles

Wiel laten zakken, oude blad (dat scheef zaagde) er af, Tuffsaw er op, wiel omhoog, op spanning brengen
wiel kantelen zodat de tanden van het blad buiten de lagers staken, zijde en achtergeleidelagers op hun plek gezet en zagen maar
Ik heb niets naar de onderste geleiding gekeken, ook niet naar de snelheid waarop de machine is ingesteld maar ik ben blij

Een stuk amerikaans noten vloog er doorheen alsof het boter was, NIET NORMAAL
zelfs schulpen over hoogte van ca 7cm ging belachelijk snel/goed
De zaagsnede was zo goed toen ik een foto wilde maken (jaja...die volgen) ik alles 4x moest omdraaien om te zien hoe het tegen elkaar had gezeten

Ik ben reuze blij met die machine (ondanks de misschien wat lastig in te stellen onder lagers)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Prachtig hè zo'n VariTooth. Had ik ook op mijn Inca destijds.
Zorg wel dat die onderste geleiders ook goed staan. als die te ver naar voren staan en tegen de tanden aan lopen ben je in no-time je zetting kwijt en zaagt hij voor geen meter meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marc libert

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ga ik naar kijken, dank je voor de tip
Die Vario-tooth is echt een beest (wist ik natuurlijk al van de Inca, maar hierop zaagt het nog fijner)
ik ben benieuwd naar de andere zaagbladen
De Sabre tooth ziet er ook indrukwekkend uit en het hele fijne blaadje ziet er ook niet verkeerd uit :)
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Die SabreCut doet het vooral goed in vers nat hout maar in "gewoon"hout is de zaagsnede wel wat ruw en presteert de VariTooth beter.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar heb ik hem ook voor gekocht, van de week een stukkie groen hout proberen :)
ik wil ze allemaal wel proberen, maar eerst de man's cave verder afmaken/opruimen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha.....verraaier
Maar, ben op de goede weg, al een heel stuk verder :)

Met behulp van Woody even het fijnstoffilter tegen het plafond geschroeft, scheelt ook weer een flink stuk ruimte
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.