Haltafeltje met "zwevend" blad

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo allemaal,
Een aantal forumleden heeft mij gevraagd eens een project te posten, daarnaast was Rick (erg?) benieuwd wat er van zijn mooie hout terechtkwam:p.
Bij deze dus...
Of het zo'n mooi feuilleton gaat worden als bij Lars weet ik niet, ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Voor mij wordt zowel het bouwproces als het verslag een leerproces, commentaar/suggesties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Goed, voldoende introductie.
Daar gaat 'ie dan.

In den beginne was er het idee.
Een aantal maanden geleden zag ik op de website van FWW een tafeltje dat mij zeer aansprak. Door een combinatie van verschillende houtsoorten (licht en donker), en ontwerp leek het tafelblad te zweven. Ik besloot hier zelf wat mee te gaan doen.
Zo gezegd, zo gedaan, SketchUp erbij gepakt en wat gaan ontwerpen, met als resultaat:
Haltafel SketchUp.jpg

Ik besloot het tafeltje te gaan maken van een combinatie van Amerikaans noten en essen.
Voor het blad en de laatjes had ik nog een mooie, ruwe plank liggen, de rest besteld bij onze "huisleverancier".

Dit was het makkelijke deel. Mijn Mac en SketchUp zijn geduldig (bijna) alles kan. Nu komt het spannende deel: Gaat het mij in het echt ook lukken?

Stap 1. Alles grof op maat zagen:
IMG_0422.jpg
Hier de complete bouwdoos.

Ik heb geleerd dat je het hout altijd 2 weken moet laten rusten voor je er mee verder gaat, dus mijzelf bedwongen en het geheel 2 weken laten rusten.
Hierna heb ik besloten om eerst de poten te maken:
IMG_0430.jpg
De uitgangssituatie.
IMG_0431.jpgIMG_0432.jpg
Wat zagen en schaven later.

Daarna ben ik mijn hoofd gaan breken hoe ik het beste de poten kan verjongen. Dit nog nooit gedaan, wel verschillende manieren gehoord/gelezen.
Na veel geklooi met vlakbank, lintzaag, freestafel,... was ik bang dat ik mijn prachtige essen balkjes tot brandhout aan het promoveren was.
Toen maar eens gestopt en gaan nadenken.
Waarschijnlijk vind ik opnieuw het wiel uit, maar ineens bedacht ik mij dat de vandiktebank hier toch ideaal voor moest zijn als ik het hout er maar onder de juiste hoek inkreeg. Wat gaan klooien met een paar stukjes multiplex en wat M8 bouten en ziehier het resultaat:
IMG_0435.jpg
En wonder boven wonder, het werkte fantastisch. In no time 4 prachtig verjongde poten rijker:cool:
IMG_0436.jpg

Dit lijkt mij voldoende voor de eerste post.
Hierna verder met het blad...
Wordt vervolgd.

Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Kan iemand mij vertellen hoe die 5 foto's onder mijn post terechtkomen. Dat was niet echt de bedoeling.
En nog belangrijker: Hoe krijg ik ze weg?

Gevonden, en weg zijn ze
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Hans, rustig aan en twee keer nadenken dat je de juiste volgorde neemt, denk aan het paren van het hout anders weet je straks niet meer wat voor en achter is, succes.

Groet pel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ziet er goed uit Hans, rustig aan en twee keer nadenken dat je de juiste volgorde neemt, denk aan het paren van het hout anders weet je straks niet meer wat voor en achter is, succes.

Groet pel.

Hallo Pel,
Basaal advies, maar o zo belangrijk. Ben ik door schade en schande al vaker achtergekomen.
Er schijnt iets te zijn met een ezel en een steen, en toch...
Ga het nu echt beter doen:p

Kan er nog een aan toevoegen:
Markeer goed de afschrijfzijde.
Ik had dit mooie patroon in mijn blad:
IMG_0437.jpg

Door onvoldoende opletten tijdens het herzagen (en dus niet de afschrijfzijde gemarkeerd te hebben) op de lintzaag het hele patroon naar de vaantjes @#$%&*
Ik krijg weer bijna tranen in m'n ogen als ik de foto zie:mad::mad:
Nou ja, uithuilen en maar weer verder met een ander patroon.

Groet,
Hans
 
P

Pel

Guest
Kwam de tip van paren van mij te laat? Lijm het weer tegen elkaar, zie je m.i. niets van.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ik zie dat je bent begonnen met de bouw! De twee lades kwamen me bekend voor:)

Jammer van het blad, de tekening zag er prachtig uit. Iedereen verkloot wel wat:( heb wel eens santos palissander fineer tot verknald met fineren, ook behoorlijk balen... maar ik zie dat de poten er prima uit zijn gekomen. Veel strakker dan dat krijg je het denk ik niet:)
Ik ben benieuwd naar de volgende update
Je hebt overigens wel mooi gereedschap staan (kwijl kwijl;))
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Kwam de tip van paren van mij te laat? Lijm het weer tegen elkaar, zie je m.i. niets van.

Groet Pel.
Hallo Pel,
Dat zie je niet op de foto, maar het zijn 2 plankjes van 150mm breed (mijn vvd-bank kan geen 300mm aan). De een dus afgeschreven op de onderzijde en de ander op de bovenzijde.
Ik zag geen mogelijkheid om dat netjes te corrigeren.
Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik zie dat je bent begonnen met de bouw! De twee lades kwamen me bekend voor:)

Jammer van het blad, de tekening zag er prachtig uit. Iedereen verkloot wel wat:( heb wel eens santos palissander fineer tot verknald met fineren, ook behoorlijk balen... maar ik zie dat de poten er prima uit zijn gekomen. Veel strakker dan dat krijg je het denk ik niet:)
Ik ben benieuwd naar de volgende update
Je hebt overigens wel mooi gereedschap staan (kwijl kwijl;))

Ha Lars,
Ik ben begonnen ja, wat moet in Zeeuw in Limburg anders met de carnaval:cool:

Het "ongelukje" met het blad heeft mij wel een hoop keuze stress bespaard. Voor deze tafel wilde ik een heel licht blad om de donkere keys (geen idee wat dat in het Nederlands is) mooi tot hun recht te laten komen. Deze tekening was in de ruwe plank nog niet zichtbaar. Blijft erg verassend materiaal dat hout!
Daarom twijfelde ik of ik een nieuw blad voor dit project zou gaan maken.
Nou, die beslissing heb ik dus onbewust genomen:p

Mijn gereedschap:
Tsja, ik ben in de zeer bevoorrechte positie dat ik het mij kan veroorloven om af en toe iets moois aan te schaffen. Dat werkt erg fijn en maakt het leven soms een stuk makkelijker. Al blijkt dat ook met alleen prachtig materiaal je nog echt geen vakman bent.
Dit maakt mijn respect voor mensen zoals jij en vele anderen op het forum die met zeer beperkte middelen hele mooie dingen maken alleen maar groter.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Een kleine update.
Het tafelblad:
Na de 2 helften door de vandiktebank gehaald te hebben toch nog best een mooi patroon overgehouden. Het kleine donkere stuk stoort mij niet heel erg.
Kan eindelijk het (echte) handwerk beginnen:
IMG_0441.jpg
Met een klopper, 2 beitels en een hoop geduld 2 gaten voor de keys gecreëerd (nogmaals geen idee hoe die in het Nederlands heten).

Met een lintzaag (voor het grove uitzagen), 1 beitel en nog meer geduld:
IMG_0442.jpg

Hierna lijmen en daarna kan het geheel netjes afgewerkt worden.
Tot zover het blad.

Volgende episode:
Het onderstel.

Groet,
Hans
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Zijn de keys puur esthetisch?

Ik heb namelijk het idee dat ze op deze manier mechanisch niets doen (behalve voorkomen dat de bladen in de lengterichting tov elkaar verschuiven).
Als ze het blad bij elkaar moeten houden loopt de nerfrichting zodanig het blad snel zal breken. Dit vereist dus het verlijmen van de twee bladhelften met elkaar.

Groet, Tom
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Jammer Hans, iedereen maakt fouten daar leer je van, maar is helaas iedere keer wel weer zuur, maar Hans een troost met de tijd wordt dat minder, That's live.

groet Pel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Zijn de keys puur esthetisch?

Ik heb namelijk het idee dat ze op deze manier mechanisch niets doen (behalve voorkomen dat de bladen in de lengterichting tov elkaar verschuiven).
Als ze het blad bij elkaar moeten houden loopt de nerfrichting zodanig het blad snel zal breken. Dit vereist dus het verlijmen van de twee bladhelften met elkaar.

Groet, Tom
Hallo Tom,
De keys zijn puur esthetisch bedoeld en een leuk experiment.
Het leek mij een goed idee om het donkere notenhout op die manier in het lichte blad terug te laten komen.
De 2 bladhelften zijn gewoon koud verlijmd. Leek mij voldoende.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Een volgende kleine update (door de weeks niet heel veel tijd).
Begonnen met het onderstel. Allereerst alles geschaafd en op maat gezaagd.
Hierna moesten kwart cirkels uit de bladsteunen gehaald worden.
Ik heb ervoor gekozen om dit met een gatenzaag te doen en de 2 steunen tegen elkaar te leggen zodat ik halve cirkels kon zagen, wat de plaatsing van de boor een stuk makkelijker maakt.
IMG_0443.jpg
Heel veel meer klemmen kon ik niet kwijt:p

Maar ja, helemaal perfect symmetrisch krijg je het op die manier niet. Heeft iemand een beter idee?
IMG_0444.jpg IMG_0445.jpgIMG_0446.jpg
Dus nog maar even de freestafel erbij gepakt, 2 stukken met dubbelzijdig plakband op elkaar en gaan met die banaan.
Hierna in ieder geval symmetrische uitsparingen.

Daarna begonnen met de pen-gat verbindingen, gelukkig heb ik een hele professionele langgatboor:
IMG_0448.jpg
Dat maakt het werk een stuk efficiënter.:)
Met een beetje passen en meten:
IMG_0449.jpg

Tot zover, vrijdag hopelijk weer wat tijd, doel is dan om alle gaten af te werken en hopelijk zelfs al met de pennen te kunnen beginnen.

Groet,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Eindelijk weer een kleine update:
Na het lijmen en schaven van het blad (wat meer dan de bedoeling was, toch iets kromgetrokken tijdens het lijmen) met daarna nog een klein randje frezen:
IMG_0450.jpg

Na het ruw zagen van de pennen met de lintzaag en afwerken met sponningschaaf en beitel:
IMG_0456.jpg
De gaten zijn gedaan met mijn geïmproviseerde langgatboor en steekbeitel

Tot slot het hele onderstel in elkaar gelijmd, toch maar binnen gedaan ivm temperatuur:
IMG_0455.jpg

Volgend onderdeel word de "omkisting" van de laatjes met een box joint (=tandverbinding?)

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.