Wat is nodig?

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Beste mensen,

Ik ben van plan meubels te gaan maken als hobby. Ben ik hier aan het goede adres zou ik zo zeggen. Echter, als ik lees in boeken en hier op het forum zie ik dat je allerlei machines nodig hebt om ook maar iets te kunnen. Zaagtafels, freesmachines, vlakbanken, etc. Hier heb ik echter weinig zin in (ook huiverig voor, ben niet zo van de snel draaiende, scherpe, krachtige dingen). Ik wil graag lekker bezig met hout en met de handen er iets moois van maken. Beitels, schaven, dat soort werk. Het hoeft niet snel, het is hobby. Wat heb ik dan nodig om fatsoenlijk aan de slag te kunnen. Ik wil simpel beginnen.

Te denken valt aan platen met een halfhoutsverbinding.
Pen en gat verbindingen.
Houten latten glad en recht krijgen.
etc.

Projecten die op de lijst staan zijn:

tafel
tv-meubel
opbergmeubel

bij voorbaat dank voor de hulp,

René
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
tjah alles kan vroeger waren er geen machines maar wel kasten, beiteltje en een zaag kom je best ver hoor. succes. :D
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Behalve het nodige gereedschap, zul je ook veel geduld moeten hebben om de vaardigeheden die nodig zijn bij het handmatig houtbewerken onder te knie te krijgen.

Een plank handmatig zuiver vlak en vandikte schaven is iets wat nog maar weinig mensen beheersen, maar is wel belangrijk voor een strak eindresultaat. Of je moet van de meer rustieke uitstraling zijn.
Je zal het slijpen van beitels onder de knie moeten krijgen, perfect een afgetekende lijn moeten volgen met de zaag, recht leren beitelen, etc. Eer dat je dit goed onder de knie hebt zijn we wel even verder.
Het lijkt allemaal redelijk eenvoudig als je de vakmensen bezig ziet, maar vergis je niet, deze mensen hebben vaak jaren en jaren ervaring.

Dan het gereedschap, voor puur handwerk van ruwe planken tot eindproduct is nogal wat gereedschap nodig. Denk maar aan de verschillende schaven om de ruwe planken te bewerken en voor de afwerking(denk aan profielschaven). Verschillende zagen voor het schulpen en afkorten.
Diverse beitels, goed meet en aftekengereedschap.
En dan za lik vast wel iets belangrijk vergeten zijn.

Maar laat je niet snel ontmoedigen, er zijn meerdere neandertaler (zoals ze in de USA genoemd worden) zoek maar eens op Roy Underhill of Tom Figden.

Succes
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Zoveel stelt het ook allemaal niet voor.
Ben zelf of was interieurbouwer.
Moest stoppen om gezondheid redenen.

Het belangrijkste wat je nodig hebt naar mijn mening.
een stiftpotlood (hervulbare potlood met o,5 mm stiften)

rolmaat en/of duimstok
handzaag (stanley heeft een goede zaag waarmee hout, afgeplakt hout(HPL) en kunstof mee kan zagen)
Winkelhaak (controleren op haaksheid)
zwaaihaak
schroevendraaiers ( 6 stuks setje van stanley of zo,3 kruis en 3 platte)
set boren
bitjes met bithouder,
verzinkboor (boor om koppen van de schroef te verzinken)
teflon hamer(rubber kan ook maar dan krijg je zwarte strepen)

De rest is afhankelijk als je met echt hout gaat werken
dan krijg je een

schaaf
speedboren
beitels (6 of 8, 12 en 16 mm)
houten hamer

Voor extra luxe
decouperzaag
cirkelzaag
afkortzaag

en ga zo maar door,
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hey René,

Aan de andere kant van de oceaan heb je Tom Fidgen een professionele meubelmaker die enkel handgereedschap gebruikt .

Hij is zijn site momenteel aan het vernieuwen maar hij heeft ook een blog, daarnaast heeft hij ook een boek geschreven: Made by hand

Enkele links:

http://tomfidgen.blogspot.com/
http://www.amazon.com/Made-Hand-Furnitu ... 1558708952

Ik ben er toevallig op beland dus weet niet wat het boek waard is. Denk dat veel ook op z'n blog ,website te vinden is.

Verder heb je zeker deze :

http://www.amazon.com/David-Charleswort ... _pr_sims_t

Hij heeft verschillende boeken geschreven en is aan te bevelen.

Een goed boek over handgereedschap kan je op termijn zeker wel wat geld besparen door geen onnodige uitgaven te doen, maar het bespaart je vooral soms veel gesukkel.

Voor zover ik weet bestaat er geen bijbel voor houtbewerking dus door er een paar verschillende te lezen kom je al een eind.



Succes
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zou als ik jou was hout bij een winkel kopen die dat ook goed opmaat kunnen zagen voor je, of e.v.t. het laten schaven en op dikte maken.
Bij de meeste bouwmarkten kunnen ze vaak niet goed op maat zagen voor meubelwerk.
Dus ga een kijken of je een goede houthandel bij jou in de buurt kunt vinden die dit voor je kan doen, uiteraard is het normaal dat ze daar wat extra voor vragen.

Met een simpele en goedkope deuvelmal kun je mooie houtverbindingen maken.
Zoals deze hier onder, vaak kun je die beneden de 10,- euro aanschaffen.
http://www.toolstation.nl/images/librar ... /22284.jpg
Doormiddel van een accu/boormachine kun je dan eenvoudig deuvel gaten boren om verbindingen te maken.
Deuvels kun je in zakjes kopen, probeer echter wel beuken deuvels te krijgen en geen goedkope vuren.
Denk erom dat als je in hout boort je houtspiraalbooren gebruikt en geen staalboren.
Een deuvelgat boor je ongeveer 3mm dieper dan de deuvel lang is, doe je dit niet dan heb je kans ook mede door de lijm dat je hout scheurt of splijt bij de deuvel.

Als je nog nooit pen en gat verbindingen hebt gemaakt, eindigt dit vaak met een scheluw resultaat.

Je kunt vaak met weinig machines mooie dingen maken.
 

renes

Actieve deelnemer
28 jul 2010
29
0
Dank jullie wel voor de respons. Ik ben nu een aardig eind heen met een simpele werktafel maken. Bankschroef e.d. zitten erop en hij is mooi stevig. Ben nu ruimte (kastruimte e.d.) aan het maken voor het opbergen van het gereedschap. Kan ik mooi oefenen met verbindingen en zo. Het hoeft immers niet heel netjes in de werkschuur wat betreft meubilair.

Ik heb verder nog een vraag: ik heb een oude Nooitgedacht schaaf No 4. Die ik aan het opknappen ben. Vlakken, beitels wetten, noem maar op. Echter, wanneer ik de schaaf recht zet met het handeltje achter aan de schaaf dan beweegt de schaaf niet alleen in het horizontale vlak maar gaat hij ook naar boven. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe kan dit en hoe kan ik dit verhelpen?

Groet, René
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Drie mogelijkheden:

1) wat je ziet is goed. Je draait de beitel, waardoor een kant omhoog gaat en de ander omlaag. Als de beitel niet helemaal haaks geslepen is kan het daardoor lijken alsof hij alleen omhoog en omlaag gaat omdat je hem nooit zover gedraaid krijgt dat de andere kant onder de zool uit komt;
2) je hebt de beitel niet goed vlak op de kikker (de metalen helling) liggen. Er zit een uitsteeksel op het hendeltje, dat moet in de gleuf in de beitel vallen. Als de beitel op dat uitsteekseltje rust is het niet goed;
3) je hebt de kikker te ver naar achteren staat, waardoor de vouw van de beitel op de binnenkant van de mondopening rust. Daardoor gaat de beitel ook vreemd bewegen;

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.