En nog een watergerelateerd project

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het solozitje van mijn kano, met rietmatzitting, was toe aan reparatie - het riet was uitgedroogd en vergaan, en de laatste paar keren was ik er langzamerhand doorheen gezakt. Afgelopen week nieuw (kunststof - ik hoop dat dat langer meegaat) stoelenriet gehaald, en aan de slag.

Photo%2005-02-16%2014%2054%2044-small.jpg


De oude zitting was als mat gemonteerd in een gefreesde gleuf, met een pitriet 'afdichting' - commerciele zitjes worden vrijwel nooit meer 'in-situ' gevlochten - te veel werk en dus te kostbaar. Ik wilde het nieuwe zitje echter wel zelf vlechten, dus oude mat er uit gesneden, pitriet en rietresten verwijderd, gleuf geschoond en opgevuld met strips essenhout, en vervolgens gaten geboord... Die gaten net naast de hoekpunten zitten zo ver uit de lijn omdat de gleuf daar rond liep (terwijl je vlecht in een echte rechthoek) en ik op die plekken de boor niet recht op de lijn kon houden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk om te doen he? Ik wordt er altijd erg rustig van. Af en toe mat ik een stoeltje op deze manier maar het is eigenlijk te duur, gaat te veel tijd in zitten.

Zie ik trouwens goed dat jij het droog doet? Ik heb geleerd dat het pitriet 24 uur geweekt moet worden voor je gaat matten, het is dan veel soepeler en barst minder snel op de knikpunten.

Groets, Rob.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Tjonge, van alle markten thuis.
Ik vind het prachtig!
Gaat u nou ook een kreeftenmandje vlechten? Of eet u de vis niet die u vangt?
Is het alleen maar sport?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@Heckemann

Het is toch kunststof?

GOed gezien / gelezen. Het is plestik stoelenriet en hoeft dus niet geweekt te worden. Echt rustig wordt ik er overigens niet van... helemaal niet als een doorhaal keer op keer gekinkt blijkt... En ja, ik begrijp nu waarom je geen kano's vindt met gevlochten zitjes, alleen maar met zitjes waar een rietmat in 'geperst' is - het geheel heeft me alles bij elkaar twee volle dagen gekost. Dat zouden onbetaalbare zitjes worden.

Overigens - kreeftenmandjes vlechten hoef ik niet, ik heb nog een aantal fuikjes - met ontheffing - liggen ihkv het exotische kreeftenonderzoek van een paar jaar geleden... Maar gevangen vis, afhankelijk van de soort en locatie, wordt welzeker ook geconsumeerd - vooral tijdens vakanties in Noorwegen overigens.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Erg netjes!
Denk dat ik mijn canadees ook zo ga uitvoeren, heb alleen 3 zitjes... 3 x 2 dagen = wel heel lang...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De mijne heeft ook 3 zitjes - de twee oorspronkelijke tandemzitjes, en het solo/middenzitje dat ik er later in heb gezet. Maar alleen het solozitje (dat ik nu dus opnieuw gemat heb) wordt nog regelmatig gebruikt. Overigens hebben de beide oorspronkelijke zitjes, doordat die meer in de punten zitten en dus sowieso een stuk korter/smaller zijn, een veel kleiner matoppervlak. Het hermatten daarvan zou dus ongeveer eens zo snel moeten kunnen gaan.

Toen ik de eerste rij dwarse strips had aangebracht was ik bang dat het geheel schots en scheef, en met sterk wisselende spanning uit zou komen, maar met dat je er meer 'ply's' inweeft trekt het weefsel zichzelf strak en in model...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kunststof... Overheen gelezen :eek:

Echt pitriet laat zich ongeweekt slecht verwerken, waar je het buigt krijg je snel barstjes wat de stevigheid niet ten goede komt. Verder moet je het af en toe wat vochtig maken om te voorkomen dat het te droog wordt, droge matting gaat snel stuk. Je kan wel minder strak werken omdat het zich na droging strak trekt. Volgende keer ga ik ook eens kunststof proberen, ben benieuwd. Het zou langer goed moeten blijven.

Groets, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgende keer ga ik ook eens kunststof proberen, ben benieuwd. Het zou langer goed moeten blijven.

Daar hoop ik idd op - die kano ligt toch continu buiten, ook al is het onder een overkapping. Ik vind echt riet er wel fraaier uitzien, maar door je zitje heen zakken is toch niet heel fijn. Het zitje is nu af; ik zal een dezer dagen nog een foto posten als ie weer in de boot zit - moet het frame nog weerom in de olie zetten.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Mooi werk! Waar bestel je dat kunstof pitriet? En is dat dan gewoon 1 lange lengte? Het enige platte pitriet dat ik kan vinden is het echte pitriet. 19,95 voor 125 gram. Zou in theorie zo'n 90 meter moeten zijn maar aangezien dat meerdere lengtes zijn en je niet wilt gaan knopen midden in de zitting lijkt dat mij niet genoeg voor een stoelzitting van ruim 30x30. Ik kan dat kunstof pitriet alleen nergens vinden?

Als ik dit zo zie motiveert dit mij alleen maar. En al helemaal omdat ze hier thuis zeggen dat dat onmogelijk is, haha.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het PCC (plastic chair cane) komt bij Rodeka in Dronten vandaan. Die doen voornamelijk natuurlijk cane (meestal pitriet) maar hebben dus ook dit. Het komt in bundels van 500 gram (ik betaalde 15 Euro ex BTW voor 1 bundel ('hank') - en daar kan ik zo te zien nog wel zeker 5 van deze zitjes mee doen; met wat ik over heb) en bestaat net als gewoon stoelenriet uit losse strengen van een meter of 4 (zo even op de gok uit het hoofd - ik heb ze niet gemeten). Ik denk niet dat je met 1 streng van 90 meter zou gaan willen zitten vlechten ;)

Knopen moet je toch altijd bij een zitting, dat doe je door het laatste eindje met een pen in een gat vast te zetten en in een volgend gat een nieuw stuk riet ook weer met een pen vast te zetten. Na het vlechten (meestal als je het nieuwe stuk een aantal toeren hebt gevlochten) zet je de eindjes die aan de onderkant uitsteken vast op een of meer 'lussen' aan de onderkant (daar waar het riet van het ene gat naar het andere gaat - er twee maal onderdoor halen en dan met een halve steek afhechten).
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Super! Bedankt voor de info!
500 grams bundel kwam volgensmij gemiddeld neer op 375 meter dus dat zou zeker weten genoeg zijn. Ik zal eens bij ze gaan informeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.