tweedehands lintzaag kopen, advies gevraagd?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Beste forumleden,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een compactere lintzaag. Maar met een budget van 100 euro kom je eigenlijk nergens. Ik heb in het verleden een goedkoop ding gehad wat niet lekker werkte, gelukkig weer kunnen verkopen zonder verlies maar toch was het wel jammer.

Nu weer een kans voor een compacte lintzaag, merk onbekend wel werkend maar de uit en aan schakelaar hapert. Aan de foto lijkt het te zien dat het om een ouder model gaat zit waarschijnlijk ook geen geleider bij.
Ik schat in dat de zaag werd gebruik voor brandhout ofzo. Prijs is 30 euro... dan verwacht je natuurlijk niks en dat doe ik ook niet maar misschien is er nog iets van te maken?

Ik heb zelf niet zo veel ervaring met lintzagen hebben mensen misschien nog tips? Letten op bijvoorbeeld:
-uitlijning van de wielen
-rubber op de wielen
-wat voor soort geleiding
-recht werkblad
-rare bijgeluiden
-enz...

Wat is nu verder de clou? Ik verwacht een slechte lintzaag maar bij oudere machines kun je er soms best wel wat aan doen. Maar wat zijn nou de dingen waarvoor je weg moet rennen? Een wiel wat slecht of scheef loopt?
Zijn de onderdelen het geld misschien al waard, kun je van de onderdelen zelf misschien iets maken? Er zijn al 100.000 topics over lintzagen maar wil het toch even proberen.
Alle input is van harte welkom!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Met een oude zaag opknappen vallen de prijzen die je voor de onderdelen moet betalen vaak erg tegen en dat loopt dan ook vlug in de papieren.
Buiten veel zoekwerk ben je ook veel aan verzendkosten kwijt, kijk eerst of er veel aan gedaan moet worden en of er veel onderdelen vervangen moeten worden.
Soms kan je dan beter een gereviseerde Inca van een forumlid alhier in Enkhuizen kopen. dan heb je gelijk een goede.
Mvg,:).
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik begrijp het niet goed, je geeft aan dat je vorige aankoop eigenlijk een miskoop was en dat je met je budget van €100 niet heel ver denkt te komen.
Om vervolgens met een oude lintzaag met een vraagprijs van €30 op de proppen te komen.

Volgens mij bijna een garantie voor een nieuwe miskoop.

Dus wellicht beter om even door te sparen en je budget te verhogen?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Helemaal eens met de opmerkingen van Spaander. Onderdelen kunnen soms erg kostbaar zijn.
Onlangs werd ik benaderd door een forumlid dat een Inca gekocht had op een veiling zonder deze eerst gezien te hebben. Prijs € 170.
Er bleek echter nogal wat aan te mankeren. Onderdelen zouden in Zwitserland besteld moeten worden en kwamen al gauw op € 300 uit voor een paar simpele dingen waarvoor geen alternatieven zijn.
Ik weet niet of hij dat gedaan heeft, maar pas op met zgn. koopjes. Goedkoop kan heel erg gauw duurkoop worden, zeker als je er geen kijk op hebt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voelen (zonder het lint om de wielen) of er speling op de wielen zit. Zoiets bleek bij mij dus te spelen: met lint er op leek alles prima te draaien, met het lint er af zat er een centimeter speling op het onderste wiel. Dat bleek een ingelopen as.... - voor de vervanging daarvan heb je dus iemad met een metaaldraaibank nodig en dan is je koope plotseling een bootanker.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Voelen (zonder het lint om de wielen) of er speling op de wielen zit. Zoiets bleek bij mij dus te spelen: met lint er op leek alles prima te draaien, met het lint er af zat er een centimeter speling op het onderste wiel. Dat bleek een ingelopen as.... - voor de vervanging daarvan heb je dus iemad met een metaaldraaibank nodig en dan is je koope plotseling een bootanker.
Ik weet niet hoe dat zit bij een professionele machine maar bij een (hobbymachine) is voor een leek wel moelijker om het niet aangedreven wiel te testen.
Omdat met dat wiel (meestal de bovenste) het afstellen van het lint wordt gedaan moet het kunnen bewegen, maar op de as zelf moet het strak zitten.
Ik hoop dat ik dit allemaal goed heb omschreven als gewone doe-het-zelver, anders graag een correctie van de pro's.
Mvg,:).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Met oude lintzagen, en dan bedoel ik lintzagen die voor 1960 gebouwd zijn, kan je voor weinig vaak nog goede lintzagen kopen. Alles werd in die tijd nog degelijk gemaakt. Als er geen breuken in het gietijzer zitten van omvallen en de wielen zijn recht dan ben je al een heel eind. Dingen als een paar nieuwe lagertjes, nieuw loopvlak op de wielen of een nieuwe schakelaar, reken ik bij onderhoud. Het helpt als je zelf handig bent, of iemand in je kennissenkring hebt die handig is. Ook een zaaggeleiding kost gekocht iets van 50 euro. Met wat huisvlijt maak je ze voor een paar euro. Als je op deze manier voor een honderdje of twee een goedwerkende, degelijke zaagmachine verwerft, waar je de rest van je leven mee vooruit kan, doe je het volgens mij goed.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb nog een Scheppach staan en eventueel weg wil doen. Met diverse geledingen.
Helaas geen zagen erbij, die moet je dan bij Tuffsaws bestellen. Net iets boven je budget, als je interesse hebt moet je maar een pb sturen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Bedankt voor alle reactie:), ik snap dat het eigenlijk een beetje krom is eerst een goedkope zaag te kopen die niks is en dan nog een goedkopere zaag te kopen en daar wel iets van te verwachten maar ik zat te denken aan het volgende:
Stel dat de zaag een Inca 260 was te koop voor 30 euro. De zaag liep maar er miste was onderdelen voor bijvoorbeeld de geleiding. Reparatie kosten 75 euro. Dan heb je misschien wel een prima lintzaag voor dat bedrag. Aan de andere kant wat O Peatey zegt kan ook gebeuren, dat een paar onderdelen al 300 euro kosten... Dan heeft het natuurlijk geen zin. Daarom vroeg ik me af wat ook dure dingen zijn op eventueel te laten repareren en wanneer is de hoop verloren? Ik dacht voor 30 euro, het ergste wat kan gebeuren is dat je een elektromotor een set wielen een snaar en een bult oud ijzer hebt gekocht...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
....... Ik dacht voor 30 euro, het ergste wat kan gebeuren is dat je een elektromotor een set wielen een snaar en een bult oud ijzer hebt gekocht...

Hm, die elektromotor heb je dan niet te duur :D..Maar inderdaad: een lintzaag heb je dan nog niet.
Nee, dit leidt tot niks. Elk kneusje is, als je het niet alles zelf kunt repareren te duur.
Wat Chevy66 hierboven zegt is helemaal waar, maar let op dat hij ook zegt (wat minder direct maar toch duidelijk): "mits je het zelf kunt repareren""

mvg
klaas0639
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Hm, die elektromotor heb je dan niet te duur :D..Maar inderdaad: een lintzaag heb je dan nog niet.
Nee, dit leidt tot niks. Elk kneusje is, als je het niet alles zelf kunt repareren te duur.
Wat Chevy66 hierboven zegt is helemaal waar, maar let op dat hij ook zegt (wat minder direct maar toch duidelijk): "mits je het zelf kunt repareren""

mvg
klaas0639

Ik wil ooit nog een disc sander bouwen dus wie weet kan die elektromotor daar voor dienen... Maarja dat staat dan wel weer een x aantal jaar in de kast te verstoffen en dat is natuurlijk ook niet alles.
Ik weet dat mijn oom wel erg handig is met metaal, hij restaureert oude britse oltimers vanaf de grond aan toe. Dus die kan mij eventueel wel te hulp schieten.
Ik denk er nog even over na:confused:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Er staan regelmatig op marktplaats lintzagen te koop. Vaak ook nog voor redelijke prijzen. Als zo'n zaag van gietijzer is en de maat staat je aan, kan je gewoon gaan kijken. Loopt de zaag,dan weet je dat de motor loopt en dat de schakelaar werkt. Lopen de wielen zonder slingering dan ben je al een heel eind. Zaaggeleidingen kan je gewoon los kopen. Hetzelfde geldt voor de bandjes. Nieuwe v snaar bij de automaterialen. Werkstukgeleiding, stuk hoeklijn, twee sleufgaten maken, twee sterknoppen van de bouwmarkt en een paar tapgaten in de gietijzeren tafel maken. Bij de meeste oudere machines zitten de wielen aan twee kanten van de as gelagerd, wat veel stabieler is. Ook zijn de krachten op de lagers veel kleiner. De verstelmogelijkheden om het zaagblad haaks op de tafel te laten lopen zijn ook wat uitgebreider.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja ik weet het... misschien toch op het aanbod in moeten gaan...


Mischien.... ? I'll rest my case :D komt goed, maar wees wijs, spaar even door en koop wat goeds
niet voor niet dat bepaalde merken/modellen steeds terug komen hier op het forum
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Oke even nagedacht en de grote kans is dat het niks wordt:p in ieder geval bedankt voor de reacties en meedenken, ik kan die dingen goed meenemen voor de volgende keer.

En soms wil je iets te graag en dan heb je geen geduld om te wachten:p maar het is eigenlijk gewoon beter om dat wel te doen!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Klinkt bekend Lars, iedereen wil graag een koopje en dubbeltje op de eerste rij, niets mis mee.

Alleen komen jij en ik onder andere (en ik weet dat Tom ook zo wijzer geworden is) er achter dat met gereedschap het gewoon goed geld kost.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.