Mortise pal klone

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag ben ik begonnen met het maken van een nieuwe jig gebaseerd op een Amerikaanse jig ( mortising pal ).
Het is een soort klem met een verschuifbaar template waarmee je door middel van een bovenfrees met copieerring gleuven kunt frezen voor pen-gat verbindingen.
Omdat het apparaat niet meer te koop is in de vs, moest ik zelf maar weer aan het knutselen.
Zijn er toevallig ook mensen op dit forum die een soortgelijke jig gebruiken?


image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Ik heb het ontwerp iets aangepast, en groter gemaakt om wat meer mogelijkheden te creëren
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Dat is ook 1 van de dingen waar ik hem voor wilde gebruiken, zijn er zaken waar je tegenaan bent gelopen met die mal en waar ik rekening mee zou kunnen houden?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een dergelijke mal nooit gebruikt. Ik maakte meestal mallen van dun MDF, al naar behoefte. Maar als ik er een zou maken zou ik de plaat met de gleuf losneembaar of demontabel maken om meerdere breedtes aan te kunnen. De lengte is geen probleem. Met wat verschuiven maak je elke lengte.
Als project ziet het er leuk uit. Ik zie het graag dat de metaalwereld overloopt in de houtwereld.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dit is mijn mortise pal.

IMG_1337.JPG
 
P

Pel

Guest
@Seek, die klem die daar gebruikt zijn die handig?ik zie ze op Engelse en Amerikaanse You Tube filmpjes wel ooit in gebruik.

Groet Pel.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Een losse plaat zit bij mij idd ook in het ontwerp, ik wil er ook een plaat in kunnen zetten om deurcharnieren te frezen.

Haha das een hèle mooi:p ik vind het zelf ook wel leuk om af en toe een verbinding te maken met een beitel.
in het kistje 2 project heb ik dat ook wel gedaan.
Ik maak het tooltje omdat ik eigenlijk een houtbewerkers van het luie soort ben :cool: en ik vind het ook leuk om een dergelijke tool te maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
@Seek, die klem die daar gebruikt zijn die handig?ik zie ze op Engelse en Amerikaanse You Tube filmpjes wel ooit in gebruik.

Groet Pel.

Eigenlijk vind ik deze klemmen maar een getob. Het werkt wel maar het kost meer tijd dan een simpele F-klem. Ze zijn wel lekker goedkoop en je kan ze heel mooi parallel krijgen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hi John. Het was ook een vriendelijke herinnering dat dit het hoekje voor handgereedschap is op het forum. Jouw mooie constructie hoort meer bij electrisch gereedschap thuis.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hey JOHN,

Hoe gaat het met het maken van je Jig?
Wil het een beetje lukken?

Mvg,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.