Paneelzaag

Chriske

Nieuw lid
7 feb 2016
6
0
Hoi,

Ben het bui om van de doe-het-zelf zaak of brico terug te komen en dan tot de vaststelling te komen dat er alweer een halve of zelfs een hele millimeter te groot of te klein gezaagd werd. Leuk is anders. Dus zelf een paneelzaag maken is de oplossing. Wat ook handig is dat je niet afhankelijk meer bent van sluitingsuren van doe-het-zelf zaken.
Ik heb niet de ambitie om een zware professionele paneelzaag te bouwen maar wel eentje te construeren die eerst en vooral veilig is en maar ook nauwkeurig zaagt.
Het idee is om een constructie te bouwen bestaande uit dikke aluminium buizen (50mm wanddikte 2mm). Daarop een (wat zwaardere) cirkelzaag te monteren en dat geheel te monteren (scharnierend) onder mijn carport. Bedoeling is wel om de belangrijke en gevoelige onderdelen te kunnen demonteren en in mijn werkplaats droog op te slaan. Uiteraard wordt die zaag zelf snel demonteerbaar gemaakt om niet steeds een tijd te moeten schroeven en knutselen alvorens van start te kunnen gaan met zagen.
Uiteraard moeten al de buizen van die constructie ergens bij elkaar komen met behulp van verbindingsstukken. Ik beschik wel over een rijkelijk gevulde werkplaats om metalen te bewerken maar bedoeling is om die paneelzaag vooral zo licht mogelijk te maken. Ik beschik in mijn werkplaats over een 3D-printer en na wat denk- en tekenwerk was een oplossing snel voorhanden. De blokken die de buizen bij elkaar moeten houden printen met jawel, een 3D printer. Dat die constructie écht zo licht mogelijk moet zijn heeft te maken omdat die panelzaag buiten 'slaapt' maar vooral omdat die scharnierend onder de carport blijft hangen en dus opklapbaar moet zijn zodat die hoog onder die carport zweeft. Als die paneelzaag neerklapt staat ze ongeveer 45° op de begane grond. Ergonomisch niet de beste manier om te zagen maar ik ben toch niet van plan om dagelijks grote hoeveelheden te zagen.
Ben op dit moment bezig die verbindinsblokken te printen en binnenkort begin ik met monteren van het geheel.

Ik post dit even neer, misschien dat iemand anders hier ook wat aan heeft.

Chris
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb je rekening gehouden dat bij eventuele kickback op je circelzaag er grote krachte op je buizen en (plastic) verbinders komt te staan?
Ik zou toch iets anders dan geprinte verbinders maken.
Ik heb bij een vriend wel eens wat geprint met zon ding maar omdat het uit laagjes opgebouwd wordt is het nooit zo sterk als massief materiaal.

Het idee van een opvouwbaar rek waar je de circelzaag op monteerd is een goed uitgangspunt want die wil je niet buiten laten 'slapen'
 

Chriske

Nieuw lid
7 feb 2016
6
0
Heb je rekening gehouden dat bij eventuele kickback op je circelzaag er grote krachte op je buizen en (plastic) verbinders komt te staan?
Ik zou toch iets anders dan geprinte verbinders maken.
Ik heb bij een vriend wel eens wat geprint met zon ding maar omdat het uit laagjes opgebouwd wordt is het nooit zo sterk als massief materiaal.

Het idee van een opvouwbaar rek waar je de circelzaag op monteerd is een goed uitgangspunt want die wil je niet buiten laten 'slapen'

Aan de opbouw van die prints, de layers dus, had ik ook gedacht hoor. Die geprinte blokken zijn welk sterk, maar niet sterk genoeg voor dit soort werk inderdaad. Daarom ben ik bezig die stukken te printen als shell, dus enkel een heel dunne wand(1.5 mm dik) en daarna die onderdelen op te vullen met giethars. Die prints dienen dus enkel als 'container'. Die hars op zich is gigantisch sterk en doorheen al die verbindingsblokken zitten ook nog eens stevig dikke bouten zodat alles bij elkaar blijft hangen in geval van(eventuele) breuk.

Chris
 

Chriske

Nieuw lid
7 feb 2016
6
0
paneelzaag-06.jpg

paneelzaag-07.jpg

Zo gaat het er uitzien. Het donkere hout is het te zagen hout, is (op de tekening) een standaardplaat 1.22x2.44m
 

Chriske

Nieuw lid
7 feb 2016
6
0
Nee hoor, ik kan dat paneel in twee richtingen draaien. Heb maar 1 beperking die ik mezelf moest opleggen. Max hoogte dat ik kan zagen is 2.1 meter.
Op de bovenste tekening zie je een smallere houten plaat(midden), die kan ik hoger of lager zetten en vastklemmen, afhankelijk van de grootte die ik wil gaan zagen. Die plaat loopt trouwens op kogellagers. De zaag zelf trouwens ook, in die groene blokken zitten 6 kogellagers.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Waarom deze ingewikkelde constructie als je met een invalzaag/cirkelzaag hetzelfde kunt bereiken? Waarschijnlijk is een invalzaag zelfs gemakkelijker, want bij jouw constructie moet je de hele plaat exact op de juiste plek schuiven en niet de invalzaag. Bovendien kun je met 2.1M geen hele platen zagen. Een invalzaag en liniaal kan dit wel.
 

Chriske

Nieuw lid
7 feb 2016
6
0
Waarom deze ingewikkelde constructie als je met een invalzaag/cirkelzaag hetzelfde kunt bereiken? Waarschijnlijk is een invalzaag zelfs gemakkelijker, want bij jouw constructie moet je de hele plaat exact op de juiste plek schuiven en niet de invalzaag. Bovendien kun je met 2.1M geen hele platen zagen. Een invalzaag en liniaal kan dit wel.

Misschien zal voor de meeste knutselaars de vermelde technieken niet direct de logische manier van werken zijn, bedoeling is vooral om de ideeën en gebruikte technieken te delen.
Ingewikkeld is het (volgens mij) zeker niet. Het is niks meer dan een paar buizen die verbonden worden met wat koppelstukken die toevallig gemaakt worden door een 3D-printer.
En 'toevallig' lag er in mijn atelier een 1700W cirkelzaag die al een tijdje werkloos was...;-)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Voegt naar mijn idee niet heel veel toe aan een MFT knutselactie, vraag me af hoe stijf dit gaat zijn en hoe maatvast.
Wat nog wel handig is zijn aanslagen incl. rail als je zoekt naar herhaalbaarheid.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zoals je zelf zegt, is de constructie niet zo ingewikkeld. Maar in het gebruik denk ik dat het meer werk is met opzetten dan dat je er "goed spul" mee kan maken. Een simpele liniaal maken voor je cirkelzaag (die je al heb liggen) is sneller/makkelijker in gebruik en is met een uurtje te maken. Mocht je niet op de grond willen werken dan zijn een paar zaagpaarden snel gemaakt.

Maargoed een project volgen is altijd leuk ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.