eerbetoon aan houtsoorten

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hier wat foto's van het lopende project. waarschijnlijk is dit voorlopig het laatste grote project voor het draaien. ik zou altijd al eens een porthole-vaas maken a la malcolm tibbits. deze vriendelijk meneer heb ik een mailtje gestuurd met de vraag of ik zijn idee mag gebruiken, leek me wel net zo netjes. "no problem"" was het antwoord.

als 1e een foto van het ontwerp

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
deel 2 : zagen van latten en segmenten. het meerendeel van de vaas bestaat uit canadees esdoorn. hier tussen komt dun kersenfineer. de vaas krijgt 2 "feature"rings met "portholes" , in elk gat komt een verschillend stuk hout als een soort van eerbetoon

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
deel 3 : feature-ring. dit is een redelijk ingewikkeld stukje lijmwerk maar valt zeer goed te doen als je nauwkeurig blijft werken

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hier een foto van het zaaghulpje wat ik hiervoor gebruikt hebt, leek me een enigzins veilige optie. de klem heb ik gekocht bij axminister. dit heet een toggle clamp. dit is voor mij een echte uitkomst.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
nou, dat was het werk voor vandaag. de eerste drie ringen zijn ook al op elkaar gelijmd. eerst een bakje koffie drinken en dan nog 2 ringen erop lijmen. je kan ongelovelijk veel werk verzetten als je een hele dag bezig kan. gelukkig is mijn vrouw zo begripvol :D :D :D

ik hoor graag weer alle op- en aanmerkingen. op deze manier leer ik steeds een beetje bij.

rick
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Interessant om te zien hoe er een gesegmenteerd draaiwerk wordt gemaakt! Ik blijf dit volgen, dit vind ik mooi om te zien.
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
ja ik ben wel degelijk fan Van jou .je bent zo open/positief gemotiveerd tot en met ,sociaal ,intelligent ,kortom vrij geniaal ,dat je geen einstein van je achternaam heet is me nogsteeds verbazend :D Rick mijn complimenten ,vooral toen ik weer eens iets zag vn jou wist ik gelijk dat ik moest kijken,vooral omdat de titel uit mijn mond zou kunnen zijn gekomen ,ben net uit de werkplaats vandaan en zit ook maar aan de koffie ,moet zeggen wat is redwood een raar iets om te draaien,vrij lekker om te draaien hoor daar niet vn ,sowieso gemiddeld valt elke houtsoort wel goed te draaien,zolang je weet hoe scherp je gereedschap moet zijn ,maar waar ik me dus nogal over verbaasde ,de groei ringen die ontstaan zijn in de winter ,,die voel je wel zodanig duidelijk,en door het draaien word die tekening al vrij grappig en chaotisch ,sta er een beetj mee vast in me hoofd,dat het niet zoals de gemiddelde houtsoorten mooi glad word ,maargoed fuck it back to you,

ik vind je gesegmenteerde werk echt geweldig geniaal,en ik vind het iets,dat ik gewoon zou moeten leren .daarom vraag ik bij deze enige uitleg erover,hoe bepaal je bv de aantal graden ..
en maak jij een doorsnede tekening van het boven aanzicht om te bepalen hoeveel stukjes je nodig hebt om rond te worden,of hoeveel kanten hebben die ringen die jij maakt uit die blokjes. ,,nogmaals Geniaal,zou je me ook op de hoogte willen houden over wanneer weer zo een beurs is zoals in drachten waar we elkaar hebben ontmoet. en als ik nou eens wist hoe ik me fotos kon verkleinen zodat ik fotos hier erop kan zetten,ook bijvoorbeeld van het stukje chinees hout wat ik van jou had gekregen,kan je wel ff een link van me hyves geven waar je fotos kan zien vn mijn werk tot nu toe. Fijne week alvast,en goodluck ,


ga met het hout om zoals je met je personen omgaat waar je om geeft.

maargoed dat doe jij sowieso wel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@houten hart
links? nope, ik schrijf met rechts maar met dergelijke tekening gebruik ik soms beide handen. bedankt voor de complimenten. ik ben zeer benieuwd wat je met het stukje chechen gemaakt hebt. stuur anders een PB met de link naar je hyvespagina. ik hoop rond de middag weer verder te kunnen gaan met de productie.
rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
weer even een korte update,als eerste een foto van een deel van de bovenkant van de vaas met een kleine "featurering".

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hier een foto van de voorgedraaide onderkant. in de bodem zit een plaat padoek met spint in de "floatingbase"techniek. dit schijnt een zeer stabiele manier voor een bodemconstructie te zijn.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaap

een floating base is een manier van bodemconstructie. hout heeft de akelig neiging om te gaan werken. in de onderste walnoot ring heb ik een uitsparing gemaakt, hierin ligt redelijk ruim het plaatje padoek. hier bovenop zit weer een bredere esdoorn ring gelijmd, die op zijn manier het padoek op de plek houdt. het padoek is minimaal verlijmd om het alle ruimte te geven om te werken.

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
nou , daar ben ik weer met een update van mijn bouwsel.
als eerste een foto van de bovenkant in de jumbojaws. op deze manier kan ik de bovenkant nog even afwerken.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hier een foto van de laatste lijmfase. de bovenkant staat erop. het stuk tape zit er voor de bescherming van de "portholes". het is van belang dat er geen lijm inkomt

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mmm, ik ben een stukje vergeten te fotograferen. namelijk het maken van de diverse rondjes die in de portholes komen. ik heb op stukjes mdf allemaal verschillende houtsoorten gelijmd. deze allemaal tot de juiste maat gedraaid, toen afgestoken en in de portholes gelijmd.

de vaas is klaar. alles afgewerkt met shellawax, de binnenkant heb ik afgewerkt met lijnolie om het hout te laten ademen.

de vaas heeft een hoogte van een kleine 55 cm en een diameter van 28 cm.

mochten jullie vragen en op/aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.

rick

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Dat is een beste vaas geworden! :roll:
Het resultaat mag er wezen.
Kan je nou eens aangeven hoeveel lengtes hout er in zo'n vaas gaan zitten?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste schrijnwerker
ongeveer 16 meter esdoorn, 2 meter noten en 16 meter kersenfineer. bij het maken van de tekening reken is altijd precies uit hoeveel hout ik nodig heb ik wel maat. zodoende grijp ik nooit mis tijdens de contructie. dit keer heb ik ook de tijd bijgehouden. ongeveer een 30 tot 35 uren zit er al snel in. ik had gelukkig wat vrije tijd, je kan dan een hele dag bezig en dat schiet lekker op. zulke projecten start ik alleen als ik weet dat er genoeg tijd is om het binnen een week af te ronden. ik ziet me nu in te lezen in het maken van kastjes/kistjes

rick
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Daar verkijk je je snel op hoeveel hout je daar voor nodig hebt.
Dat is een mooi streven om het binnen een week af te hebben.
Met je kistjes daar kan je ook genoeg tijd in steken.
Ik ben benieuwd wat je gaat maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.