Drogen van grote planken

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Hallo.

Ik kan aan populier komen van 1.2m in dia meter en 3 meter lang deze ligt al bij de zagerij en word gezaagd in stukken van 6-8cm dik.
Is het mogelijk om deze platen te laten drogen en dat ze ook goed blijven dus niet door gescheurd enzo. Ik zou er een paar tafels van willen maken.
 
P

Pel

Guest
Aan de wind laten drogen op latten leggen, de kopse kanten insmeren met een restant verf of lijm, ik zou latten op de kopse kanten slaan om scheurvorming wat tegen te gaan. Leg de onderste plaat hoog genoeg van de grond af i.v.m schimmel vorming, daarom ook regelmatig controleren dat er geen zich geen zwammen en schimmels vormen op het hout.

Groet Pel.
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Al vast bedankt voor je reactie.
Ik dacht misschien is het ook handig als ik me voor stel hier op het forum.
Ik ben zelf een constructie bankwerker (samenstellen en lassen van staal constructies) en op school een aantal jaar geleden heb ik ook hout bewerking gehad. Dat trok me ook erg aan maar toch heb ik voor metaal gekozen. Nu ik een vorigjaar een huis heb gekocht en het helemaal aan het verbouwen ben ben ik gaan kijken na meubels toen is mijn intresse in hout weer naar boven gekomen en heb ik hier op het forum al veel leuke dingen gezien. Ik vind het ook leuker om dingen zelf te maken dan te kopen. Nu wil ik ook voor mijn moeder een tafel en salon tafel gaan maken met een metaal onderstel en al dat een succes is wil ik graag hobby matig verder met meubels maken voor in mijn huis. Mochten er mensen zijn die iets van metaal willen weten of eventueel gemaakt willen hebben kan je altijd bij mij terecht.

En nu de vraag is populier een beetje leuk hout voor een tafel?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom op het forum!

wist je dat er voor het voorstellen een apart forum is, ergens onderaan de lijst op de eerste pagina.... Je loopt nu de kans dat je introductie aan de aandacht ontsnapt.

Fons
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Nou ja, het is nou niet de houtsoort van hé dat is pas prachtig hout, er werden, en worden nog steeds klompen van gemaakt. Touh heeft op het forum enkele dagen geleden beschreven dat er nog al reactiehout voorkomt onder populieren, ik zal eens kijken of ik het draadje kan vinden? Als je toevallig reactiehout hebt gekocht dat trekt alle kanten op behalve de goede, maar het kan ook dat het hout goed is dan kun je er een tafel blad van maken maar het hout heeft geen bijzondere tekening.

http://www.woodworking.nl/showthrea...uikbaar-voor-iets/page3&highlight=reactiehout

Populierenhout met olie afgewerkt

1280px-Pappel_Holz.jpg

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.