Volgend project: een waadnetje voor het vliegvissen

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houtstrips stoombuigen en lamineren:

Photo%2002-02-16%2007%2009%2000-small.jpg


Essen, Amerikaans noten, en bubinga

Photo%2002-02-16%2007%2010%2002-small.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Apparaat? Je bedoelt het netje? Er staan nu twee foto's toch, een van het hele frame, en een detail van de insert. De netzak ga ik nog (zelf) knopen en is dus nog niet af. Of bedoel je het stoomapparaat? Een PVC buis en een behangafstomer. en een buigvorm op een MDF onderplaat.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Henk ik bedoel compleet met net. Is het een soort schepnet misschien? Of vang je er vliegen mee om te vliegvissen?
Ik zou hem ook willen maken voor mijn vliegvissende schoonzoon. Om te vissen vliegt hij namelijk vaak naar Noorwegen, Zweden, Engeland of Schotland.
Zie het plaatje wel als ie klaar is.
vr.gr. Jan Pranger - achterhetnetvisser.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Briljant, kan je er ook vliegen mee vangen? . Jan wij vliegvissers binden de vliegen van veren. Daarmee gaan we de vissen verleiden. Eigenlijk is hett voor een leek ook niet logisch. De meeste vissers vissen met gekochte maden of wormen. Of vangen hun aas.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk ik bedoel compleet met net. Is het een soort schepnet misschien?

Ja, het is een schepnet, om de gevangen vis uit het water te tillen. Het is specifiek (nou ja, min of meer) een net voor het vliegvissen omdat je bij die vorm van vissen meestal met een waadpak in het water (de rivier of beek) staat en dus geen schepnet met lange steel nodig hebt. Daarnaast is vliegvissen een (min of meer) traditionele vorm van vissen, waarbij meer dan bij andere vormen van vissen gebruik gemaakt wordt van 'traditionele' materialen en gereedschappen. Vandaar zo'n uit gelamineerd hout opgebouwd schepnet. Hoewel er ook voldoende ruimte is voor allerlei high-tech materialen en gereedschappen. Maar die maak je dan weer minder makkelijk zelf.

Ik zou hem ook willen maken voor mijn vliegvissende schoonzoon. Om te vissen vliegt hij namelijk vaak naar Noorwegen, Zweden, Engeland of Schotland.
Zie het plaatje wel als ie klaar is.

De netzak moet nog gemaakt - ga ik ook zelf knopen. Maken van zo'n apparaat is geen hogere wiskunde, maar vergt wel wat investering in tijd en toeters en bellen (stoomkist en buigmal).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Briljant, kan je er ook vliegen mee vangen? .

Eh, ja dat kan ook. Ik heb op een van mijn netjes een stukje gaas (standaard opgepropt in een zakje) zitten, dat over het frame gespannen kan worden, waarmee het schepnet een 'vangnet' wordt om instectenlarven en andere beessies die in het water 'zweven' op te vangen - dat werkt vooral in stromend water. Klassiek houden vliegvissers zich namelijk ook bezig met wat de vis (meestal forel) precies eet op een bepaald moment, of iig wat er beschikbaar is. Het komt zelfs voor dat de maaginhoud van een net gevangen (en voor de pot gedode) vis wordt onderzocht...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.