Metabo TS 254 tafelzaag Te laag voor Ron Paulk werktafel hoe op te lossen?

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo,

ik vraag jullie advies, misschien hebben jullie een makkelijke oplossing voor het volgende "probleem":

Ik ga binnenkort de Metabo TS 254 tafelzaag aanschaffen en heb al een Ron Paulk werktafel gemaakt (ben daar erg tevredenen over)
[h=2][/h]nu is de werkhoogte van de metabo is 85 cm. De werktafel heeft een hoogte van 89 cm.

Mijn plan is de tafel iets lager te laten als ik aan het zagen ben.

ik heb wel een paar ideetjes maar het moet vooral simpel en niet te zwaar of volumineus zijn.
de stabiliteit van de zaagtafel mag er niet onder lijden.

de werktafel verlagen is geen optie omdat ik lang ben en níét te laag wil werken!
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zaagtafel op geremde wieltjes zetten? Kan je die na gebruik ook wat makkelijker aan de kant zetten.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
bierviltjes.jpg


Ja dat begrijp ik. maar die kan je toch ook verhogen op een stevige manier dmv hout/spacer om het tot de juist hoogte te brengen..

Deze manier?

hqdefault.jpg
 
P

Pel

Guest
Menno, het moet m.i. toch zo te maken zijn dat als je de zaag aan de Ron Paulk werktafel vast maakt dat je die 4 cm kunt overbruggen. Hier op het forum is er ergens een draadje die had de zaag ook aan de Ron Paulk werktafel vast gemaakt en weer makkelijk los te maken.

Groet Pel.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Menno, het moet m.i. toch zo te maken zijn dat als je de zaag aan de Ron Paulk werktafel vast maakt dat je die 4 cm kunt overbruggen. Hier op het forum is er ergens een draadje die had de zaag ook aan de Ron Paulk werktafel vast gemaakt en weer makkelijk los te maken.

Groet Pel.

https://www.youtube.com/watch?v=8ExSvvXdXNw

Dit is de aflevering van Ron Paulk zelf waar hij zijn zaagtafel aan de tafel ophangt.
 
P

Pel

Guest
Nee wooper, ik heb gezocht maar kan het niet vinden, die jongen / man het twee pijpen aan de work bench gemaakt en schoof de zaag daarover heen, aan de bovenkant gelijk met de werktafel.

Groet Pel.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Nee wooper, ik heb gezocht maar kan het niet vinden, die jongen / man het twee pijpen aan de work bench gemaakt en schoof de zaag daarover heen, aan de bovenkant gelijk met de werktafel.

Groet Pel.

De buizen lijken mij logisch, maar hoe hij de ophanging verder maakt in de het youtube filmpje is gewoon te zien?

EDIT: https://youtu.be/j2-Uch-9PxE

Anders hier eerst even kijken.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Wooper, de man had dit principe gebruikt, maar ik kan het draadje helaas niet meer terug vinden.

Groet Pel.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ik zit met dezelfde vraag, want ik heb zojuist een werkbank voor mezelf gemaakten die is 90 cm hoog omdat dat voor mij prettig werkt. Ik denk er aan om voor de Metabo 254 een onderbouw/kast op wielen te maken waar ik dan de zaag met ingeklapte poten op kan bevestigen (of zonder poten eventueel). Voordeel is dan meteen ook dat ik hem opzij kan rijden als ik de ruimte voor iets anders nodig heb.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Menno, waarom een TS254 als ik vragen mag? Ik heb heel wat vergelijken gezien en zelf wat ervaring met zaagtafels in deze categorie en kan absoluut niet bedenken waarom de TS 254 de beste keuze zou zijn t.o.v. concurrentie.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Bjorn, dat was ik aan het zoeken, kon het niet vinden, en ik wist zeker dat ik dit systeem op het forum gezien had, Bjorn bedankt voor de link. Want ik ben er zo een die dan blijft zoeken, en er bij wijze van spreken niet van slaapt omdat ik het niet kan vinden;)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo allemaal,
wat een leuke reacties!
nu had ik in het begin ook gedacht die pijpen in de tafel te verwerken waar de zaagtafel op kan liggen.

echter, ik gebruik nu ook regelmatig slechts 1 deel van de tafel, 60 x 240.
Dan kan ik de buizen constructie dus niet gebruiken.
Het plateau dat de zaagtafel hoger "op de poten" zet is dan véél flexibeler
inzetbaar!

ik laat al jullie ideeën op me
inwerken en laat hoe weten hoe het uiteindelijk wordt opgelost!
Nogmaals bedankt voor de antwoorden op mijn vraag!

Menno
 
Laatst bewerkt:

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
ik heb de TS254 nu zelf een jaar, ben er niet echt tevreden over.
perfect haaks zagen valt niet mee met deze machine.

ik zou de machine eerst maar eens goed testen voor je er iets aan gaat veranderen,
of er een hele werkbank omheen gaat bouwen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Waar valt dat niet mee om er haaks mee te zagen?
Als je geleider recht en goed vast staat en je blad ook hoe kun je dan scheef zagen?
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
op de schuifgeleider zit veel speling, de gleuf op de tafel zelf is te groot waardoor er altijd speling in zit.

als je de zaaggeleider vastzet wijkt hij 1,5 tot 2 mm al aan de andere kant van de tafel, dit moet ik dus altijd bijtikken, kost altijd veel tijd.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn TS254 wat de haaksheid betreft. De geleider zit perfect vast. En natuurlijk kan het altijd beter (en duurder) qua tafelzaag, maar we hebben niet allemaal het budget (of de plek) voor een Hammer of zo. Voor mij voldoet de Metabo voorlopig in elk geval nog prima.
En je moet wel wat te wensen houden natuurlijk ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.