Festool OF 1400 of de Blauwe Bosch GMF 1600

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik sta op het punt een middelzware freesmachine te kopen, er zijn nog 2 mogelijke kanshebbers over.
De Festool OF 1400 en de Blauwe Bosch GMF 1600.
Voor het lichtere werk heb ik een Elu, een oudje waar ik aan gehecht ben.
Verder heb ik een Mafell rail, is gelijk aan Bosch.
Gereedschap van beide merken en geen voorkeur.

Ik kan maar geen keus maken, vandaar mijn vraag, welke frees zouden jullie nemen en waarom?

En nog een vraag aan de gene die de Bosch hebben, hoe is de motor rem, en de afzuiging,
Past daar een festool stofzuiger aansluiting op?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
 

serial_zip

Nieuw lid
20 dec 2014
13
0
Heb dezelfde overwegingen gehad. Alhoewel ik heb geen festool. Mijn oude budget frees ging kapot en ik zocht een middelzware oplossing. Ik kwam uit op festool of1400 of Bosch of Triton. Graag wou ik alle kanten op kunnen. Uit de hand werken en onder een tafel. Hierbij is mijn keuze op de Bosch gevallen.
Nette prijs betaalt in Duitsland en precies 30 minuten heerlijk mee gewerkt. Licht werk in nieuw steigerhout.
Krak en start niet meer. Alles prima geregeld verder, netjes opgehaald door Gls door verkoper. Nu wachten op Bosch Duitsland. Ik krijg waarschijnlijk een nieuwe machine opgestuurd.
Waarom niet Bosch NL? Ja die deden heel moeilijk. Ik moest em maar bij de praxis inleveren en dan gingen ze wel kijken wat het zou kosten. Ik dacht het dus even niet, vandaar de Duitse lange route.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Heb dezelfde overwegingen gehad. Alhoewel ik heb geen festool. Mijn oude budget frees ging kapot en ik zocht een middelzware oplossing. Ik kwam uit op festool of1400 of Bosch of Triton. Graag wou ik alle kanten op kunnen. Uit de hand werken en onder een tafel. Hierbij is mijn keuze op de Bosch gevallen.
Nette prijs betaalt in Duitsland en precies 30 minuten heerlijk mee gewerkt. Licht werk in nieuw steigerhout.
Krak en start niet meer. Alles prima geregeld verder, netjes opgehaald door Gls door verkoper. Nu wachten op Bosch Duitsland. Ik krijg waarschijnlijk een nieuwe machine opgestuurd.
Waarom niet Bosch NL? Ja die deden heel moeilijk. Ik moest em maar bij de praxis inleveren en dan gingen ze wel kijken wat het zou kosten. Ik dacht het dus even niet, vandaar de Duitse lange route.
Dat is altijd vervelend als je de nieuwe machine direct weer kwijt bent, dan heb ik toch weer een probleem, aangezien ik hem beroepsmatig gebruik en de freesmachine bij lopende projecten nodig heb.
dat is weer een rede om Festool te kopen aangezien deze dealer om de hoek zit, en indien nodig met een passende oplossing komt, lees leenmachine ter beschikking geeft.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
En nog een vraag aan de gene die de Bosch hebben, hoe is de motor rem, en de afzuiging,
Past daar een festool stofzuiger aansluiting op?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Heeft hier iemand de Bosch en zou mij verder kunnen helpen met antwoord op deze vragen.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Dat is altijd vervelend als je de nieuwe machine direct weer kwijt bent, dan heb ik toch weer een probleem, aangezien ik hem beroepsmatig gebruik en de freesmachine bij lopende projecten nodig heb.
dat is weer een rede om Festool te kopen aangezien deze dealer om de hoek zit, en indien nodig met een passende oplossing komt, lees leenmachine ter beschikking geeft.
Hij heeft het over de Praxis. Ik denk dat het dan gaat om een groene Bosch. Over die GMF men ik verder enkel positieve verhalen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
ik ben in het bezit van een OF1400 het is een fijne machine, maar een pistoolgreep daar ben ik niet zo kapot van.

Vroeger gewerkt met een ELU ( 30 jaar geleden ) met twee van die oren eraan, dat vind ik persoonlijk fijner werken dan met een pistoolgreep.
 

serial_zip

Nieuw lid
20 dec 2014
13
0
Nou nee, niet de groene. Ik was ook onaangenaam verrast door de totale desinteresse en onvriendelijkheid van Bosch Nederland. Ondertussen de machine vandaag terug gekregen van de verkoper. Zit nu een grote sticker op van Bosch dat hij "uberpruft" is.
Ik werk nog niet met afzuiging dus daar kan ik niks over zeggen. Over de motorrem eigenlijk ook niet. Het is mijn eerste echte freesmachine. Ik heb het aardig lang uitgehouden met een hobbybob ding van de makro.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
vandaag Bosch NL gebeld om te kijken of de GMF 1600 ergens in de buurt van Eindhoven te zien is.
Geen antwoord op gekregen, maar ik wil deze machine toch eerst even vasthouden voordat ik tot de koop overga.
Weet iemand hier misschien een dealer in de buurt die deze frees heeft staan.
of heeft iemand deze machine waar ik mag komen kijken.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
vandaag Bosch NL gebeld om te kijken of de GMF 1600 ergens in de buurt van Eindhoven te zien is.
Geen antwoord op gekregen, maar ik wil deze machine toch eerst even vasthouden voordat ik tot de koop overga.
Weet iemand hier misschien een dealer in de buurt die deze frees heeft staan.
of heeft iemand deze machine waar ik mag komen kijken.

Gereedschapcentrum zit toch in Tilburg. Geen idee of die een showroom hebben?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Misschien een webshop zoeken waar je de machine kan bestellen en kosteloos kan terugsturen binnen zo veel dagen? Kan je hem nieuw bekijken.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik denk dat Noud Wolter gereedschapscentrum in Weert hem wel heeft staan.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dirks Machines (Toolnation) heeft ook een vestiging in Nederweert. Die is eigenlijk voor zakelijke klanten, maar wie weet kun je er langs. Wel even bellen of ze de Bosch hebben.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Dirks Machines (Toolnation) heeft ook een vestiging in Nederweert. Die is eigenlijk voor zakelijke klanten, maar wie weet kun je er langs. Wel even bellen of ze de Bosch hebben.
Ik overweeg om even door te rijden naar Beek, en van te voren aan te geven dat ik beide machines wil zien.
Morgen een afspraak bij de inloopdag van Festool in Veldhoven, daar ga ik de OF 1400 proberen, en ook even kijken naar hun kleine schroefmachine.
Festool heeft zijn marketing en verkoop wel veel beter voor elkaar als Blauwe Bosch.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik overweeg om even door te rijden naar Beek, en van te voren aan te geven dat ik beide machines wil zien.
Morgen een afspraak bij de inloopdag van Festool in Veldhoven, daar ga ik de OF 1400 proberen, en ook even kijken naar hun kleine schroefmachine.
Festool heeft zijn marketing en verkoop wel veel beter voor elkaar als Blauwe Bosch.

Ga je de CXS/TXS bekijken? Dat zijn puike machientjes. Ik heb de voorloper ervan, de 1,5Ah uitvoering en daar kan ik al best een tijd mee schroeven zonder te laden, de 2,6Ah moet nog langer meegaan. En ik blijf het vinden, de Centrotec hulpstukken zijn ideaal. :)

Wat de frezen aangaat, ik denk dat het ook een kwestie gaat worden van voorkeur, wil je een pistoolgreep of een standaard greep. Voor beide is wat te zeggen. Ik zou ook goed kijken naar de hulpstukken die beide merken kunnen gebruiken zoals linialen, klemmen, geleiders etc. etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.