Hammer C3 31 en/of A3+K3: Ervaringen, welke accessoires?

Johan_G

Nieuw lid
19 jul 2015
10
4
Haarlem
Dag Woodworkers,

Sinds een tijdje werk ik in mijn tot werkplaats omgebouwde garage met veel plezier aan verschillende meubelprojecten voor familie en vrienden. De afgelopen tijd heb ik aardig geïnvesteerd in elektrisch handgereedschap van Festool zoals een bovenfrees, cirkelzaag, schuurmachine en een Domino. Ik ben nu op zoek naar stationaire machines voor zagen, vlakken, vandikte schaven, en frezen.

Onbekantrecht en ruw hout wil ik vlak en haaks kunnen schaven. Plaatmateriaal zoals triplex vind ik prima, maar ik vermijd MDF. Het liefst maak ik gebruik van houtmateriaal zoals robinia, eiken, iroko en Afrikaans padoek. Het doel is het maken van (salon)tafels, kastjes en eventueel stoelen (maar dat laatste heb ik nog niet gedaan).

De afgelopen weken heb ik dit forum afgespeurd naar informatie over stationaire machines. Vele merken en modellen heb ik voorbij zien komen, maar mijn voorkeur gaat momenteel uit naar Hammer (Felder wordt me te gek). Ik begrijp dat velen ook hele aardige resultaten boeken met Robland machines, maar wel problemen ondervinden met de herhaalbaarheid en nauwkeurigheid van de instellingen. Ik realiseer mij dat Hammer bepaald niet aan de onderkant van de markt zit, maar dat daarboven ook nog heel veel te krijgen is. The sky is the limit... ware het niet dat de oppervlakte van mijn garage beperkt is, namelijk ongeveer 15 m2. En in de beperking van de oppervlakte schuilt mijn probleem.

Mijn voorkeur gaat uit naar een separate vlak- en vandiktebank, zoals de Hammer A3 26/31 en daarnaast een aparte zaag- en freesmachine - de Hammer B3 Winner. Maar met de beperkte beschikbaarheid van ruimte in mijn werkplaats is wellicht een combinatiemachine zoals de Hammer C3 31 wellicht ook heel interessant. Ik las dat verschillende leden van dit forum al enkele jaren deze machine gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb mijn best gedaan om zelf op dit forum te zoeken naar bijdragen van forumleden die hun ervaringen delen na het gebruik van hun machines gedurende enkele jaren. Verder zijn de ervaringen van gebruikers met een Hammer A3 of B3 net zo goed welkom zijn, aangezien ik vermoed dat technisch de C3 daarop is gebaseerd. Mocht ik toch waardevolle bijdragen van forumleden over het gebruik van deze machines hebben gemist dan op voorhand excuus daarvoor.

Ik heb enkele concrete vragen:
1. Als je over de wielenset beschikt, hoe bevalt dan de verplaatsbaarheid van de machine?
2. 240 of 400 Volt. Wat zijn voor- en nadelen?
3. Welke accessoires heb je er bij gekocht? En bevallen die goed of gebruik je ze nauwelijks.
4. Anders dan de C3 heeft de B3 een kantelbare freesas. Bevalt die goed?

Tot nu toe heb ik de volgende - uiterst noodzakelijke :D accessoires - geïnventariseerd:
  • zaagbladen voor schulpen, afkorten en plaatmateriaal
  • Frezen-set
  • excenter klem voor montage op de formaattafel
  • extra afkortaanslag
  • ipv standaard aanslag, de Felder Multi (frees) aanslag 240 inclusief multi-instelsysteem
  • Felder aluminium schuurcilinder
  • Aluminium tafelverlenging en tafelverbreding
  • Mech. digitale klokken voor instellen vandikte schaven en zagen/frezen
  • Rij inrichting met hefarm
  • Silent power schaafas met spiraalmessen
  • Kantrechtschoen

Ik zou het ook heel leuk vinden om bij een forumlid langs te komen die beschikt over een van bovengenoemde machines. Ik kan natuurlijk in Barneveld gloednieuwe machines bekijken, maar ik ben vooral benieuwd naar de praktijkervaring van gebruikers. Hopelijk kunnen jullie ervaringen delen zodat ik binnenkort met die kennis naar Barneveld kan rijden.

Johan
 
Laatst bewerkt:

Springer

Nieuw lid
2 aug 2012
3
0
Hallo Johan,

Ik heb een C3 31 en gebruik hem in een kleine garage.
Je bent van harte uitgenodigd om te komen kijken.
Ik woon in Zeewolde.
Stuur maar een PB indien je interesse hebt.

Groeten Hans
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Ik heb een K3 winner en een A3 31 in gebruik. Alles is verplaatsbaar. De zaagmachine verplaats ik nooit. Te log en groot. De schaafmachine staat strak tegen de muur en wanneer ik die wil gebruiken verplaats ik hem. Dit gaat snel en eenvoudig.
Uiteraard mag je langs komen, Apeldoorn.
 

Johan_G

Nieuw lid
19 jul 2015
10
4
Haarlem
Dag Hans,

Hartstikke leuk. Ik woon in Amsterdam en dus Zeewolde is lekker dichtbij. Ik stuur je een PB om af te spreken.

Johan
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Johan,
Ook ik ben hobbyist en doe ongeveer hetzelfde als jij.
Ik heb een K3 Basic in ook een vrij kleine werkplaats (+/-20m2) met daarnaast nog een N3800 lintzaag.
Deze 2 verplaats ik met de rij-inrichting van Hammer (en ik moet dit vaak doen omdat ik niet de ruimte heb om ze vrij op te stellen). Het ziet er vrij primitief uit, maar werkt (verassend) goed.
Ik ben uitermate tevreden over beide machines, meer heb ik niet nodig.
Als je verder gaat (zwaardere variant) is krachtstroom een must.
Als ik De K3 laat draaien en een stofzuiger en grote afzuigen aangesloten heb zit ik aan de limiet. Nog iets erbij en de stoppen slaan eruit.

Waarom opteer je voor een Winner variant?
Heb je die extra opties echt nodig (werk je bijvoorbeeld met groot plaatmateriaal?). Houd er rekening mee dat die machine fors groter is dan de Basic.
Volgens mij ook alleen verkrijgbaar in 400V. Ik vraag mij af of jij de ruimte ervoor hebt.

Als je het budget ervoor hebt zou ik (gezien jouw ruimte) voor een combinatie machine kiezen. Hammer/Felder heeft daar een heel goede naam in.

Je bent natuurlijk welkom om bij mij te komen kijken hoe het geheel werkt in een kleine ruimte, maar dan moet je wel naar Limburg komen...

Succes met je keuze,
Groet,
Hans
 

Johan_G

Nieuw lid
19 jul 2015
10
4
Haarlem
Dag Hans,
Heeft de K3 Winner dan ook al die grote arm voor het ondersteunen van groot plaatmateriaal? Als ik de Hammer website goed begrijp zie ik die arm pas bij de Winner Comfort versie verschijnen. Nee, daar heb ik inderdaad geen ruimte voor. Mocht ik willen...

Volgens mij biedt de Winner wel een wat grotere zaagbreedte dan de Basic variant. Maar precies dat soort dingen wil ik nu ook uitzoeken. Bedankt voor je aanbod om naar Limburg te komen. Ik houd het in mijn achterhoofd. Iets meer in de buurt heb ik al iemand met een C3 31 bij wie ik mag langskomen. Ik ben evengoed ook reuze benieuwd naar een losse B3 of K3.

Johan
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dag Hans,
Heeft de K3 Winner dan ook al die grote arm voor het ondersteunen van groot plaatmateriaal? Als ik de Hammer website goed begrijp zie ik die arm pas bij de Winner Comfort versie verschijnen. Nee, daar heb ik inderdaad geen ruimte voor. Mocht ik willen...

Volgens mij biedt de Winner wel een wat grotere zaagbreedte dan de Basic variant. Maar precies dat soort dingen wil ik nu ook uitzoeken. Bedankt voor je aanbod om naar Limburg te komen. Ik houd het in mijn achterhoofd. Iets meer in de buurt heb ik al iemand met een C3 31 bij wie ik mag langskomen. Ik ben evengoed ook reuze benieuwd naar een losse B3 of K3.

Johan

Hallo Johan,
Sorry je hebt gelijk ik was even in de war:eek:.
Maar hij is wel duidelijk groter en zwaarder dan de Basic.
Vergelijk goed de opties of je er de meerwaarde van inziet en vergelijk ook het formaat.
Ik heb ook zitten twijfelen, maar uiteindelijk voor de Basic gekozen omdat ik de extra's niet echt nodig had en ook omdat ze vanuit Barneveld vrijwel geen korting wilden geven op de Winner, maar wel op de Basic (met een vage verklaring dat er op de Basic fabriekskorting zit en dat ze dat niet op de Winner kunnen geven). Dat scheelde aardig wat €€. Daarnaast speelde voor mij ook het formaat een rol.
Ik heb wel als optie de grote roltafel genomen (1250mm geloof ik), 800mm is in mijn ogen echt veel te weinig.
Verder heb je qua opties eigenlijk niets nodig in mijn ogen, behalve dan goede zaagbladen. Ik heb er 3 van Felder gekocht, werken perfect.
Een voorritser vond ik veel te duur en ik zaag zo weinig mogelijk plaatmateriaal.
Een dado-set (ben de Nederlandse term even kwijt)vond ik absurd duur. Dan zaag ik wel een paar extra 3mm snedes, ik heb geen haast.

Groet,
Hans
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik werk ook met een Hammer C3 31 comfort zoals je waarschijnlijk in sommige topics wel zult hebben gelezen. Dat is de machine met de langere roltafel die vaak in de aanbiedingen van Felder verschijnt. Is mogelijk wel een kwestie van timing wanneer die voordelig wordt aangeboden. Ik weet niet wat de lengte van je werkplaats is, maar het totale bereik van de roltafel is groot. De oplegtafel die er aan te koppelen is maakt de machine ook fors breder. Meestal heb ik de oplegtafel aan de wand hangen, in een minuut kan ik deze aankoppelen. Dat zijn dan al een paar zaken om te overwegen, maar er is natuurlijk ook een uitvoering met een korte roltafel!

De assescoires die je opsomt zijn grotendeels ook degene die ik binnen enkele maanden na de aankoop heb nabesteld. Wat de schuurrol betreft zijn er wel handige losse machines te koop voor dezelfde prijs. Wat je op de combimachine volgens mij echt nodig bent is de kleinere zaaggeleider i.p.v. de geleider van de vlakbank. Die maakt het werken op de cirkelzaag stukken gemakkelijker. De schuinstelling van de freesas is voor veel gevallen ook gemakkelijk op te vangen met een in graden verstelbare freeskop.

Je kunt natuurlijk altijd bij mij in Leeuwarden komen kijken, maar ik begrijp dat je ook goed in de buurt van Amsterdam terecht kunt.

Veel succes met de keuze!

Fons
 
Laatst bewerkt:

Johan_G

Nieuw lid
19 jul 2015
10
4
Haarlem
@Hans: een groefzaag of frees lijkt mij ook erg duur. Ik kom dan een heel eind met mijn gewone bovenfrees.

@Fons: Aha, een in graden te verstellen freeskop. Die kende ik nog niet. Eerlijk gezegd heb ik nog geen behoefte gehad aan een in een hoek verstelbare frees, maar ik zag dat het wordt genoemd als onderdeel van de B3 cirkelzaag/freesmachine. En inderdaad heb ik mijn accessoires keuze vooral gebaseerd op jouw eerdere forumberichten. Ben wel benieuwd hoe ze je bevallen. Ik ben zeker niet te beroerd om naar Leeuwarden te rijden. Het is immers een forse investering en ter voorbereiding daarop andere woodworkers bezoeken vind ik dan ook geen enkel probleem. Dus ja graag.

Johan
 

Springer

Nieuw lid
2 aug 2012
3
0
Dag Hans,

Hartstikke leuk. Ik woon in Amsterdam en dus Zeewolde is lekker dichtbij. Ik stuur je een PB om af te spreken.

Johan
Hallo Johan

De C3 31 die ik heb heeft de volgende configuratie:
Formaatzaagtafel 1250 mm met tafelverbreding en 900 mm afkortaanslag;
Silent power schaafas;
Verwisselbare freesas met freeskap met multi instelsysteem;
Afneembare zaagflens om verstelbare sleuffrees (dado)te kunnen gebruiken.

Dit komt denk ik redelijk overeen met jouw wensen.

Ik heb de machine op 6 zwenkwielen met rem (centralebout, 90,- euro ) staan. Die hebben ze er ondergezet bij Felder.
De machine is zeer makkelijk te draaien en verrijden. Als ik bij 2 wielen de rem eropzet staat hij als een huis.

Groeten Hans
 

Johan_G

Nieuw lid
19 jul 2015
10
4
Haarlem
Hoi Hans,

Die 6 zwenkwielen met rem die je noemt, dat is zeker niet de standaard rij inrichting zoals die op de Hammer website wordt genoemd. Ik ben er wel reuze benieuwd naar want ik zal de C3 heel wat door mijn werkplaatsje heen moet rijden om aan de ene kant te kunnen zagen en andere kant te kunnen schaven. Die opties die jij noemt vind ik ook interessant. Maak je ook al gebruik van de sleuffrees? Ik zag op de webshop van Felder dat de bijbehorende zaagbladen schreeuwend duur zijn.

Groet Johan
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb de sleuffrees in gebruik, daarvoor moet je wel de geschikte zaagas tegen meerprijs laten meeleveren. Achteraf zal een kostbare zaak worden. Overigens heb ik indertijd geen Felder sleuffrees gekocht, maar een Stehle set die ik zelf van gaten voor de meenemers heb laten voorzien. Hier een paar filmpjes van het gebruik.

Fons


 

Degger

Nieuw lid
11 mrt 2021
1
0
Noordwijk
Beste Johan,
ik heb precies de set gekocht de B3 winner en de A3/31 me Silent power, en een bandzaag van hammer.
Het moet eerdaags geleverd worden, en ben op zoek naar het soort zaagbladen en freesspil voor 8mm frezen en kom jouw bericht uit 2016 tegen.
Ik ben benieuwd hoe de machines je bevallen en of je nog tips voor mij hebt wat betreft de opties en aanvullingen die je gedaan hebt op de machines.
Heb je de felder zaagbladen en zo ja welke, of gebruik je een ander merk zaagbladen.
Ook erg benieuwd of je de schuur inrichting gebruikt.
Grt Mike
 

Johan_G

Nieuw lid
19 jul 2015
10
4
Haarlem
Beste Mike,

Nadat ik destijds mijn vraag hier op het forum had geplaatst ben ik bij twee forumgenoten op bezoek geweest om hun combinatiemachine te bekijken. Aanvankelijk wilde ik graag twee afzonderlijk machines (een Hammer B3 zaag/frees en een A3 vlak/vandikte), maar ik had toen helaas onvoldoende ruimte in mijn garage van 15 m2 om beide neer te zetten. Ik heb daarom toen gekozen voor een Hammer C3-31 combinatiemachine. Die machine is mij de afgelopen jaren altijd heel goed bevallen, maar eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met machines van andere merken.

Inmiddels ben ik vanuit Amsterdam verhuisd naar Haarlem en heb nu een woning waar we op de begane grond een werkplaats hebben ingericht van ongeveer 60 m2. Ik verkoop daarom mijn combinatiemachine (hij staat op Marktplaats en hier op het forum) en koop daarvoor een Felder KF500 Professional en Hammer A3-41 voor terug. De vlak/vandikte is in feite dezelfde als ik nu al heb, maar alleen de schaafbreedte neemt toe van 31 naar 41 cm. En oorspronkelijk had ik de B3 Perform op het oog, maar ben vanwege het relatief geringe prijsverschil bezweken voor de Felder KF500P. Die Felder lijkt technisch veel op de Hammer B3, maar heeft de X-Roll schuiftafel en die is echt heel tof.

Zaagbladen
Bij de zaag heb ik de voorbereiding groevenfrees en voorritser opgenomen. Ik heb vorig jaar hier in mijn nieuwe huis de keuken zelf gebouwd. Bij het zagen van het gemelamineerde plaatmateriaal heb je echt een voorritser nodig om lelijke zaagsnedes te vermijden. Het voorrits zaagblad is 03.09.08020 verstelbaar voorritsblad, wisseltand Ø 80 mm.
En de groevenfrees die ik gebruik is de Felder 500-03-021 Verstelbare groevenfrees 8,0–15,0 mm & 15,5–19,5 mm. Die frees is helaas erg duur, maar ik gebruik hem wel vaak. Die groevenfrees gebruik ik zowel op de zaag-as als op de frees.

Voor het zagen van gemelamineerd spaanplaat gebruik ik de voorritser en de 03.077.25080 Bekleding zaagblad, vlakke/trapeziumvormige vertanding Ø 250 mm, T 80. Dit zaagblad heeft 80 zaagtanden en daarmee behaal ik de beste zaagresultaten met spaanplaat. Voor ander plaatmateriaal zoals multiplex gebruik in een zaagblad met minder tanden, namelijk 03.06.25048 Bekleding zaagblad, holle-/dakvertanding Ø 250 mm, T 48. Afhankelijk van het gebruiksdoel van het plaatmateriaal gebruik ik daarbij ook de voorritser voor het mooiste resultaat. Bij het zagen van berken of beuken multiplex kun je beter een iets grover zaagblad gebruiken van 48 tanden, want anders verbrand je het plaatmateriaal . Voor populieren mpx maakt dat allemaal iets minder uit want dat is toch heel zacht (en lekker licht). Ik heb nogal wat populieren mpx verzaagd met een fineerlaag van eiken of esdoorn, en dan heb ik ook altijd de voorritser en T80 zaagblad gebruikt.

Voor het schulpen van hout zoals eiken, noten, enz. heb ik 03.02.31528 Universeel schulpzaagblad, wisseltand Ø 315 mm, T 28 en voor het afkorten 03.02.31548 Universeel zaagblad, wisseltand Ø 315 mm, T 48.

Frezen
De frees gebruik ik met zowel de standaard 30 mm as als met "gewone" freesjes. Voor de gewone freesjes heb je de 503-120 stiftfreesspil en een 8 of 12 mm spantang nodig. Vooral als ik grote hoeveelheden materiaal wil afronden met een afrondfrees doe ik dat op de Hammer ipv met een kantenfrees.

Op de 30 mm as gebruik ik ook vaak de 501-04-007 Verlijmfrees, 1 Trapeziumvormige zwaluwstaart. Door het gebruik van de verlijmfrees voorkom je dat tijdens het verlijmen van houtenbalken je hout verschuift. Wanneer ik een kleine hoeveelheid verlijm dan gebruik ik de Festool Domino, maar als ik een flinke hoeveelheid hout verlijm tot panelen dan gebruik altijd de verlijmfrees. Verder heb ik ook een verlijmfrees onder 45 graden, maar eerlijk gezegd is het mij nog niet goed gelukt om die goed ingesteld te krijgen. Daar ga ik me nog eens een weekendje op storten want dat is natuurlijk zonde. Het lukt natuurlijk wel om één zijde te frezen, maar de tegenoverliggende zijde krijg ik nooit goed sluitend want die is dan altijd een paar millimeter verschoven.

En voor het kopiëren gebruik ik 500-04-080 spiraalvoegkop met kopieerringen. Daar ga ik toevallig vanmiddag mee aan de gang.

Schuren
Voor schuren heb ik 09.0.029 Schuurcilinder 60 mm, maar die gebruik ik weinig.

Overige accessoires
Voor het zagen van grote platen maak ik vaak gebruik van de 501-129 Aluminium tafelverlenging met steunpoot. En vaak zet ik het materiaal vast op de schuiftafel met 400-108 Excentrieke werkstukklem. Op de afkortaanslag heb ik een tweede afkortaanslag schoen gekocht want dan kun je vlot twee breedtes zagen.

Ik gebruik tot nu toe uitsluitend zagen en frezen van Felder zelf. Ik weet dat andere forumgenoten ook naar volle tevredenheid van andere merken gebruik maken.

Groet Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.