Glazen plaat om te vlakken, goed(koop) idee?

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Ik heb momenteel weer even een terugval in mijn gereedschapsverslaving en ik heb zojuist weer 2 prachtige Stanley schaven in de handen gekregen. Om precies te zijn een nummer 5c en een 60 1/2. Die 5c is een Bailey Made in England dus een oudje. Hij komt vermoedelijk uit de jaren 30/40 maar hij zou ook uit 18zoveel kunnen komen, maar dat lijkt mij wel een beetje stug. De 60 1/2 is een nieuwe en die heb ik als bedankje gekregen van een zeer goede vriend van me. Nou is een gegeven paard in de bek kijken een beetje een no go, maar zoals iedereen weet moeten nieuwe Stanley's nog even wat bijgewerkt worden. Dus ik heb een middagje werk in het vooruitzicht.
De zool van de 5c is goed genoeg, maar ik wil hem perfect. De 60 1/2 is waarschijnlijk verre van en die wil ik dus ook perfect hebben. Ik heb van een aantal manier gehoord en gelezen. De beste is volgens mij een granieten vlakplaat, maar een glazen plaat zou ook goed zijn.

Mijn vraag is als volgt: Ik kan me momenteel geen granieten vlakplaat veroorloven en ik heb niemand in de buurt bij wie ik er een kan lenen. Ik moet dus een andere oplossing gaan zoeken. Wat denken jullie van een glazen plaat van floatglass, met een dikte van 15 of 19 millimeter om mijn schaven te vlakken en natuurlijk nog een hele hoop andere te gekke dingen mee te doen?

Ik heb natuurlijk wel het een en ander gevonden op internet, maar echt niet genoeg.. Niemand beschrijft welke dikte je eventueel nodig hebt, wat de toleranties zijn, wat je wel of niet moet doen, wat voor soort glas je moet hebben... Echt jongens.. Internet is een (*****)!!!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Over de vraag van je glas kan ik geen antwoord geven.
Wat ik je wel kan zeggen is dat ik vroeger bij een natuursteenhandel in de afvalbak een stukje graniet tegenkwam en voor ik dacht 10 gulden mocht meenemen.
Wellicht misschien de moeite waard om 'ns te kijken.
Bij het zagen van keukenbladen gaat het wel 'ns mis en misschien hebben ze een stukje liggen wat je voor niets of heel weinig kan meenemen?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
met gehard glas is een dikte van 10 mm sterk zat
voor de goedkoop zoeken naar een oud salontafeltje of in leisteen een gebroken blad van een biljard
graniet heb ik nog wel een paar stukken voor je liggen
 
P

Pel

Guest
Paul Sellers, die Engelsman die gebruikt gewoon glasplaten met watervast schuurpapier, op you tube staan er filmpjes van op.

groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
10-12mm is al meer dan dik genoeg. De zool van een schaaf hoeft trouwens echt niet 100% vlak te zijn. Temperatuurwisselingen en de kracht die je erop uitoefent tijdens het gebruik zullen de zool sowieso wat vervormen.
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Oké ik ben ff op marktplaats gaan neuzen naar graniet, gewoon tegels, dorpels, keukenbladen etc. Nou heb je voor een tientje al een stuk wat lang en dik genoeg is, maar is dat dan ook vlak (genoeg) in verhouding tot een vlakplaat? Het hoeft allemaal niet compleet het goedkoopste van het goedkoopste, maar ik zou hem wel graag lekker lang willen hebben. Ik ben namelijk van plan om een serie op te zetten met wat gitaarbouw gereedschap, dus ja..
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
  • Advertentie m1006528974 op marktplaats een gratis biljart met leisteen
  • zijn over het algemeen zeer vlak
  • nog een m985582941
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een glasplaat kan 10mm is zat en hoeft niet gehard te zijn maar je zou ook een natuurstenen tegel (voor buiten) bij de praxis of gamma kunnen halen.
Zijn niet duur en maat is 60 bij 60 cm bovenzijde is gezoet onderzijde gekalibreerd. Ik meen dat ze iets van €16, per tegel kosten.
Heb ik ook gedaan heb de tegel wel in vieren geflext met een diamandschijf.
Gebruik deze vlakplaten in de meubelmakerij maar ook tijdens de cursussen die ik geef.

Hier een fotootje van een glasplaat die ik gebruik. Heb voor de liefhebbers er nog wel een paar liggen gratis op te halen maat 40cm bij 80cm en 1cm dik met geslepen facet kant
IMG_3982.jpg

Hardsteen vlakplaten gemaakt van een natuurstenen buitentegel 60cm bij 60cm
IMG_3983.jpg

groetnis,

Roeland
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Interesant Roeland!
Heb je nog een specifieke steen gekozen of word het gekocht als natuursteen? Want ik nijg er nu naar om morgen even langs de doe-het-zelf zaak te gaan!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@mastiv,

Nee geen specifieke gewoon de 60 bij 60 hardsteen ongeveer 2 cm dik natuursteen dus je moet wel de gezoete nemen. Zijn de laatste jaren erg populair in de tuin en worden dus veel en redelijk betaalbaar aangeboden bij oa Praxis en Gamma komen denk ik ergens uit Turkije weg.
Volgens mij zijn ze ook wel in de maat 30 bij 30 te krijgen.
Toen ik ze kocht heb ik een liniaal uit een schap gepakt en de tegel op vlakheid gecontroleerd ik heb er een stuk of drie bekeken en waren alle drie vlak (genoeg) om als vlakplaat te gebruiken.


groetnis, Roeland
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik gebruik zo'n "marmerplaat" van de kookwinkel die voor het temperen van chocolade en het kneden van deeg wordt gebruikt. Geloof dat ie ongeveer een tientje kost. Vlak genoeg.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik zo'n "marmerplaat" van de kookwinkel die voor het temperen van chocolade en het kneden van deeg wordt gebruikt. Geloof dat ie ongeveer een tientje kost. Vlak genoeg.

Da's niet duur. Hou er wel rekening mee dat marmer (als het dat inderdaad is) een erg zacht materiaal is. Kijk maar eens op een standaard Mohs-schaal. Marmer is calciumcarbonaat (daarom lost het ook op in zuur), hetzelfde materiaal als kalk (alleen wat sterker vanwege een andere kristalstructuur). Ik zou het iig niet gebruiken als ondergrond voor het slijpen met carborumdumkorrels...
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Nope, het is ook niet altijd perfect vlak (neem een referentie mee :)), en ik gebruik het eigenlijk alleen als ondergrond voor schuurpapier. Ik schreef "marmerplaat" tussen aanhalingstekens omdat ik niet zeker ben of het überhaupt marmer is, zo wordt het in ieder geval verkocht.
 
Laatst bewerkt:

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik heb een glas plaatje liggen van een oude scanner. Sterk en vlak genoeg!
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Ik heb een paar jaar geldeden ook een aantal schaven gevlakt. Dat heb ik op zon lange smalle badkamertegel van Mosa gedaan van keramisch materiaal(10 bij 60 cm geloof ik), die had ik nog ergens liggen. Ik had eens gehoord dat die erg vlak zijn. Ik heb deze tegels ook een tijdje gebruikt om op schuurpapier te slijpen en te wetten. Dat beviel mij prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.