Een nieuw project

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Vorig jaar besloten dat ik een nieuwe kast wou in de werkplaats om spullen beter te kunnen opruimen en dat dingen ook een vaste plek gaan krijgen. Door dat idee moest er veel worden veranderd en had ik ook de mogelijkheid om een perslucht leiding aan te leggen.

De startdatum zou de 1e zaterdag van januari worden. Maar op 7 januari kwam er een telefoontje wat ons leven op zijn kop zette (waar wij ook heel blij mee waren) en daardoor werd de startdatum ineens 2 weken later. Op 23 januari ben ik gestart met de perslucht leiding en die week het ook afgerond.

IMG_3042.JPG
Dit is het 1e gedeelte van de leiding.

87ST1RL.jpg

De kat wou ook nog een controle uitvoeren of alle maten klopte. hij vluchtte net de auto uit toen ik een foto wou maken.

nfoEeMH.jpg

Al het materiaal op werktafel.

mR2Fhj6.jpg

Al het materiaal gesorteerd en met de juiste stickers met een code. De zaag optimalisatie programma begon bij elke plaat met A dus had diverse stukken A met andere maten.

sq7yHeW.jpg

Was nog 1 la bodem vergeten te zagen op het werk. Gelukkig had in nog wat thuis liggen.

CcqGG03.jpg

Dit komt onder andere in de kast. Doordat ik de ruimte waar hij zou komen moest leeg maken en dingen verplaatsen moest de plank leeg waar dat allemaal opstond. En dan heb je ineens iets nodig uit die stapel en dat ligt altijd achter in en onderop.

1sEnK12.jpg

De andere werkbank staat dan natuurlijk ook gelijk vol.

UGzwvsg.jpg

Met behulp van de mal. gaten geboord voor de verbinders.

YsvSDji.jpg

het eind resultaat na het boren.

Al8UEFw.jpg

Voor de lades gebruik ik pocketholes.

Zal kijken of ik morgen avond nog wat meer foto's hebt.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Dat opruimen komt vanzelf als alles af is. Wacht nu op de ladegeleiders en dan kan ik de gaten gaan bepalen voor de rijdboring.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Dat jij in de rommel niet verongelukt, ongelofelijk dat je er nog wat kunt maken? Nou ja ieder zijn werkplaats zal ik maar zeggen.

Groet Pel.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey jefmen
Goed bezig
Je bent niet de enige waarbij het een rommel is in de werkplaats
Ik kom bijna de schuur niet meer in .
Ik ga binnenkort ook eens beginnen aan een kast waar alles in kan .
Iedereen kent het probleem denkt ik wel dat er steeds meer gereedschap bij komt maar geen fatsoenlijke plek
Succes met je project
Mvg Leroy
 
P

Pel

Guest
± 25 jaar geleden had ik ook zo'n hekel aan opruimen, liet s'avonds alles vallen en s'morgens vond ik het wel weer. Maar op een bepaald moment dan kom je in je hok, want dat is het dan, niet meer dan een hok, en heb je totaal geen zin meer om nog wat te doen. Dus je draait je om en gaat de krant lezen, eigenlijk ben je maar wat een rommelen. Ik dacht dit kan zo niet verder, heb de hele werkplaats opgeruimd, wat ik niet meer gebruikte weg ermee, want een mens bewaard wat, ik had zoveel rommel dat ik niet meer wist wat ik allemaal had. Alles met een aanhangwagen naar de stort gebracht, en ik had weer ruimte, een gereedschap kast gemaakt met een achterwant van 18 mm dik waar ik alles aan vast kon maken. sindsdien veeg ik iedere avond de werkplaats met de bezem schoon en het gereedschap wat ik gebruikt heb gaat terug op de daarvoor bestemde plaats in de kast. Dan kom je s'morgens een heel andere werkplaats binnen, als dat je in een werkplaats komt of dat er een bom is ontploft.

Het voordeel dat je de werkplaats opruimt is, dat direct ziet of je gereedschap mist, je ziet gelijk welke beitels bot zijn en geslepen moeten worden. Je kunt alles direct vinden alles heeft een vaste plek, en niet onbelangrijk je gaat weer met goede zin de werkplaats in, in plaats van naar een hok.

Groet Pel
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Zonder voldoende opslag middelen is opruimen haast niet te doen.
Als je iets in je handen hebt waar geen vaste plek voor is, dan zet je het al snel op de werkbank.
Dan gebeurt het dat je gereedschap en voorraad sneller groeit dan je kast ruimte.
Ik heb daar ook erg veel last van.

Deze stap van Jefmen is dan ook een goeie! Eentje die ik ook moet gaan doen.

Overigens vind ik de fylosofische stelling: 'een verstandig mens ruimt op, een genie overziet de chaos' ook wel een mooie!!
Maar helaas werkt de praktijk toch anders.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Overigens vind ik de fylosofische stelling: 'een verstandig mens ruimt op, een genie overziet de chaos' ook wel een mooie!!
Maar helaas werkt de praktijk toch anders.

Mijn motto is nog steeds: ''alleen de domme ruimen op, de genieen overzien de chaos...''

Gek genoeg is het bij mij nog wel de waarheid ook, als ik ga opruimen kan ik dingen niet meer vinden!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
De ruimte is opgedeeld in 2 stukken. een van 3 bij 2 meter en 2 bij 2 meter.

In deze ruimte staat nog een schaatsenslijpmachine en een vriezer. Alles wat nu op de schaatsenslijpmachine staat lag eerst op een plank maar die moest wijken voor het fineer wat verplaatst moest worden.

Ik heb zaterdag al een ritje gemaakt naar de stort met materiaal wat weg moest.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Weer is een update na lange tijd.

Afgelopen weken weer wat werk verzet om de kast op zijn plaats te kunnen zetten.

moLCTIH.jpg


De oude wandplanken weg gehaald en alles wat er op lag.

DYIqgVL.jpg


Voordat het blad er opkomt eerst met een rest strook de juiste hoogte bepalen voor de beugel en gelijk kijken of ik mogelijk wat moest afslijpen van de wandrails. Wat bij deze ook het geval was.

0VsWzhF.jpg

Het blad gemonteerd.

pDilI68.jpg

Voor het in elkaar zetten van de lades een handig hulpje gemaakt om de schroeven dicht bij de hand te hebben.

i9OxHWO.jpg

De eerste la half in elkaar.

60mL8d4.jpg

En de eerste die klaar zijn tijdelijke passing in de kast.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi dat je alles opruimt! Bij mij is-was de garage ook zo'n puinhoop. Ben eigenlijk nog steeds bezig met een projectje ("mijn eerste kastenwand in melamine"), maar heb het eventjes stop gezet om eerst de garage in orde te zetten, ik kon op de duur niet meer bewegen met mijn melamineplaten, botste en struikelde overal doorgeen, dus nu kasten aan het maken en rekken om alles op te ruimen. Er is nog voor enkele weekends werk, maar als ik weer verderwerk aan mijn projectje zou 's avonds zelfs de auto weer binnen moeten kunnen en zou alles zijn plaatsje moeten hebben in een rekje of kast.
Het gevoel van wat hier wat hoger beschreven werd ("op een bepaald moment heb je een hok en heb je geen zin meer om aan iets te beginnen") heb ik ook gehad, daarom alles even uitstellen en eerst opruimen nu, het voelt nu al veel beter, ik word er ook rustiger van dat alles opgeruimd geraakt.

Van waar komen je ladegeleiders?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik heb ze in Duitsland besteld. Zal vanavond even de site opzoeken. Voor de prijs die ik op mijn werk moest betalen had ik daar 3 sets.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Een kast is inderdaad niet overbodig 😀 leuk als alles straks is opgeruimd en je lekker kan klussen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik redt het met 1 kast wel. De hoop met spullen lijkt groter dan het in werkelijkheid is. veel gereedschap komt van het bord wat ik nu los op de bank heb liggen omdat ik het nog wel is gebruikt.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Mooi dat je alles opruimt! Bij mij is-was de garage ook zo'n puinhoop. Ben eigenlijk nog steeds bezig met een projectje ("mijn eerste kastenwand in melamine"), maar heb het eventjes stop gezet om eerst de garage in orde te zetten, ik kon op de duur niet meer bewegen met mijn melamineplaten, botste en struikelde overal doorgeen, dus nu kasten aan het maken en rekken om alles op te ruimen.
Herkenbare situatie (zelfs in rekening brengende dat mijn idee van 'puinhoop' een potlood is dat met de opdruk naar achter is opgeborgen op zijn daartoe bestemde plaats, maar ik wijk weer af).

Het probleem is altijd om het 'verkocht' te krijgen aan de wederhelft.

"Maak eens een kast voor de kinderkamer"
- "OK, maar dan moet ik eerst een kast maken voor de werkplaats"
"Jamma, als je een kast voor de werkplaats kan maken, kan je toch evengoed eerst een kast voor de kinderkamer maken?"
- "Ja, maar, dat is anders… en… euhm… ja schat"
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.