Hoeken van een lijst lijmen

WR1944

Oud hout
Dit is een simpele en vrij algemeen bekende manier van doen. Waar wel op gelet moet worden is dat je de strippen dusdanig langs de buitenkant van het frame plaatst dat blokjes ongeveer in het midden van de naad uitkomen. Op die manier verdeel je de krachten gelijkelijk over de naad en voorkom je het enigszins openen van de lijmnaad. Helemaal verkeerd gaat het als de blokjes bij bijvoorbeeld een dun latje te ver van de hoek komen. Dan krijg je een soort van tangbeweging.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Die tweede foto heeft hetzelfde principe zover ik kan zien. Uiteraard mogelijkheden zat maar als je die mogelijkheden niet zo gauw heb dan is het een mooie alernatief :)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Mogelijkheden zat! Heeft iemand ervaring met die bovenste set van Veritias?

Ja, ik heb die set. Werkt prima. Gebruik het niet heel vaak, maar de keren dat ik het gebruikte mooie oplossing. Mede ook omdat je op iedere hoek druk kan zetten, dus wat makkelijker haaks te maken dan een spanband of iets dergelijks.
 

tuoh

Oud hout
Er zijn nu al heel wat methodes de revue gepasseerd hier, maar de makkelijkste oplossing waarbij je zelfs geen lijmklemmen nodig hebt heb ik nog niet gezien.
Het is een oplossing die iedereen thuis op een uurtje in elkaar flanst en waar je foutloos honderden kaders mee kan lijmen, gaande van postkaart model tot levensgroot.
De totale kostprijs van de hulpjes ligt rond de 0,50€ denk ik:p
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sommige oplossingen die hier getoond worden die je met stukjes hout in elkaar knutselt zijn lekker goedkoop en kunnen prima werken.
Ook 4 hoekjes van hout of kunsstof samen met een spanbandje van een paar euro kan goed werken en is niet duur.
Ik heb zelf de spanband van Bessey, werkt ook goed maar kost ook wat meer.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
De tapetruc werkt maar matig. Vooral bij expanderende lijmsoorten moet je echt naar een andere oplossing.
Wil trouwens wel eens een keer onder zijn werkbank kijken.....
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Er zijn nu al heel wat methodes de revue gepasseerd hier, maar de makkelijkste oplossing waarbij je zelfs geen lijmklemmen nodig hebt heb ik nog niet gezien.
Het is een oplossing die iedereen thuis op een uurtje in elkaar flanst en waar je foutloos honderden kaders mee kan lijmen, gaande van postkaart model tot levensgroot.
De totale kostprijs van de hulpjes ligt rond de 0,50€ denk ik:p

Vertel, vertel, verteeeeeell ;)
 

tuoh

Oud hout
Om te vermijden dat de zenuwen te strak komen te staan hier de beloofde foto's van de "tool" Het is een techniek "zo oud als de straat" maar die doet het nog altijd foutloos:p
Er worden vier stukjes plaat gezaagd, ongeveer 100 x 100mm, daarop komen de hoeken. Als plaatje liefst een stukje melamine of Hpl, uitgeperste lijm hecht hier nauwelijks op, de kaders lossen zo na het drogen makkelijk.
De dikte van de hoeklatten, minimaal 2/3 van de kaderdikte, maar liefst even dik, of wat dikker.
De werking spreekt voor zich denk ik, zo een aangedraaid touw geeft een hoge spankracht, daar sta je van te kijken de eerste maal.

Die vier hoeken maken is hooguit een uurtje werk maar dan ben je gesteld voor jaren. Bij veel gebruikte typen lijmden we in de binnenhoeken ook een paar stukjes Hpl, dat kwam de duurzaamheid sterk ten goede omdat het verwijderen van uitgeharde lijm veel makkelijker verliep.

Het complete "systeem"
CIMG5637.jpg

Een detail.
CIMG5639.jpg

Opgespannen!
CIMG5632.jpg

Detail buitenhoek
CIMG5634.jpg

Detail binnenhoek
CIMG5635.jpg

Aan de achterzijde bekeken.
CIMG5636.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.