PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeken van een lijst lijmen

ImNaiki
29-01-16, 23:28
Geen idee of deze al gedeeld is, maar ik vind het een super manier om een hoek voor een lijst te lijmen.

https://www.youtube.com/watch?v=J6TtBG_Knto

:)

Lars.
30-01-16, 00:00
Geen idee of deze al gedeeld is, maar ik vind het een super manier om een hoek voor een lijst te lijmen.

https://www.youtube.com/watch?v=J6TtBG_Knto

:)

Bedankt voor de post! Lijkt mij een goedkope en handige manier:) die ga ik onthouden

WR1944
30-01-16, 01:08
Dit is een simpele en vrij algemeen bekende manier van doen. Waar wel op gelet moet worden is dat je de strippen dusdanig langs de buitenkant van het frame plaatst dat blokjes ongeveer in het midden van de naad uitkomen. Op die manier verdeel je de krachten gelijkelijk over de naad en voorkom je het enigszins openen van de lijmnaad. Helemaal verkeerd gaat het als de blokjes bij bijvoorbeeld een dun latje te ver van de hoek komen. Dan krijg je een soort van tangbeweging.

Woruta
30-01-16, 07:52
42326
42327
42328

42329

Mogelijkheden zat! Heeft iemand ervaring met die bovenste set van Veritias?

3dmazter
30-01-16, 09:33
De onderste klemmen niet die houden het materiaal alleen in de 90° positie.

ImNaiki
30-01-16, 09:57
Die tweede foto heeft hetzelfde principe zover ik kan zien. Uiteraard mogelijkheden zat maar als je die mogelijkheden niet zo gauw heb dan is het een mooie alernatief :)

avos
30-01-16, 12:30
Mogelijkheden zat! Heeft iemand ervaring met die bovenste set van Veritias?

Ja, ik heb die set. Werkt prima. Gebruik het niet heel vaak, maar de keren dat ik het gebruikte mooie oplossing. Mede ook omdat je op iedere hoek druk kan zetten, dus wat makkelijker haaks te maken dan een spanband of iets dergelijks.

Nerflander
30-01-16, 12:34
Persoonlijk vind ik de truc met het tape (https://www.youtube.com/watch?v=MWAnLaHw09g)nog 'superder'.
Niet alleen toepasbaar op kistjes en doosjes, maar ook op lijsten.

Willems Ontwerp
30-01-16, 12:40
Nog zo'n simpel te maken klemblok

42330

tuoh
30-01-16, 19:56
Er zijn nu al heel wat methodes de revue gepasseerd hier, maar de makkelijkste oplossing waarbij je zelfs geen lijmklemmen nodig hebt heb ik nog niet gezien.
Het is een oplossing die iedereen thuis op een uurtje in elkaar flanst en waar je foutloos honderden kaders mee kan lijmen, gaande van postkaart model tot levensgroot.
De totale kostprijs van de hulpjes ligt rond de 0,50€ denk ik:p

damien
30-01-16, 20:10
Er is keuze zat, met wiggen
42379

Van Ulmia
42380

Clam Clamp
42381

willem1958
31-01-16, 01:33
Persoonlijk vind ik de truc met het tape (https://www.youtube.com/watch?v=MWAnLaHw09g)nog 'superder'.
Niet alleen toepasbaar op kistjes en doosjes, maar ook op lijsten.

Ik kon de truc met tape van Izzy nog niet.
Vraag me wel af of je stevig genoeg verlijmt want je geeft maar heel weinig druk zo op een hoek in verstek?

Woldenga
31-01-16, 01:37
Spanband kan ook. Even hulpstukje maken van hout voor de hoeken en voila

willem1958
31-01-16, 01:42
Sommige oplossingen die hier getoond worden die je met stukjes hout in elkaar knutselt zijn lekker goedkoop en kunnen prima werken.
Ook 4 hoekjes van hout of kunsstof samen met een spanbandje van een paar euro kan goed werken en is niet duur.
Ik heb zelf de spanband van Bessey, werkt ook goed maar kost ook wat meer.

Gobert
31-01-16, 08:29
De tapetruc werkt maar matig. Vooral bij expanderende lijmsoorten moet je echt naar een andere oplossing.
Wil trouwens wel eens een keer onder zijn werkbank kijken.....

Willems Ontwerp
31-01-16, 08:43
Er zijn nu al heel wat methodes de revue gepasseerd hier, maar de makkelijkste oplossing waarbij je zelfs geen lijmklemmen nodig hebt heb ik nog niet gezien.
Het is een oplossing die iedereen thuis op een uurtje in elkaar flanst en waar je foutloos honderden kaders mee kan lijmen, gaande van postkaart model tot levensgroot.
De totale kostprijs van de hulpjes ligt rond de 0,50€ denk ik:p

Vertel, vertel, verteeeeeell ;)

tuoh
31-01-16, 10:16
Zal volgende week eens een modelletje maken:p

Spaander
31-01-16, 10:22
Volgende week is toch wel morgen hé?;)
Mvg,:).

marcomatt
31-01-16, 11:02

Maak even een sketchup modelletje anders :-)
ben nu namelijk wel heel nieuwschierig geworden

tuoh
01-02-16, 15:41
Om te vermijden dat de zenuwen te strak komen te staan hier de beloofde foto's van de "tool" Het is een techniek "zo oud als de straat" maar die doet het nog altijd foutloos:p
Er worden vier stukjes plaat gezaagd, ongeveer 100 x 100mm, daarop komen de hoeken. Als plaatje liefst een stukje melamine of Hpl, uitgeperste lijm hecht hier nauwelijks op, de kaders lossen zo na het drogen makkelijk.
De dikte van de hoeklatten, minimaal 2/3 van de kaderdikte, maar liefst even dik, of wat dikker.
De werking spreekt voor zich denk ik, zo een aangedraaid touw geeft een hoge spankracht, daar sta je van te kijken de eerste maal.

Die vier hoeken maken is hooguit een uurtje werk maar dan ben je gesteld voor jaren. Bij veel gebruikte typen lijmden we in de binnenhoeken ook een paar stukjes Hpl, dat kwam de duurzaamheid sterk ten goede omdat het verwijderen van uitgeharde lijm veel makkelijker verliep.

Het complete "systeem"
42550

Een detail.
42551

Opgespannen!
42552

Detail buitenhoek
42553

Detail binnenhoek
42555

Aan de achterzijde bekeken.
42554

de Kastanjeboom
01-02-16, 16:30
Bedankt voor de tip. Ziet er prima uit. Zetten we bovenaan de to do lijst!