vierklauw

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
draaimakkers,

Alweer een hele tijd geleden heb ik (naast de houtdraaibank) ook een metaaldraaibankje gekocht om hier ook eens wat mee te experimenteren en om mee te nemen als ik ergens anders hout wil draaien, er zat echter een onafhankelijke 4-klauw op zoals gebruikelijk bij een metaaldraaibank maar ik wil graag een onafhankelijke klauw.
Op het internet kan ik alleen niets vinden wat bruikbaar is voor mij, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
het betreft een Craftsman lathe model 109.20630 ( behoorlijk antiek ), er zit geen draad in/aan de as maar een plaat waarop de klauw bevestigt moet worden, de afstand onderling hoh is 45 mm.

alvast bedankt voor jullie reacties
LeendertIMG_1362.JPGIMG_1360.JPGIMG_1359.JPGIMG_1363.JPGIMG_1361.JPG
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
stomstomstom

In het bericht staat dat ik een onafhankelijke klauwplaat wil maar dat moet natuurlijk zijn : een zelfcentrerende klauwplaat
Leendert
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.245
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit plaat moet er ook af, en de bedoeling is dan dat je met je metaaldraaibank zelf zo'n plaat maakt voor een nieuwe vierklauw - alleen door die plaat op de draaibank zelf te maken bereik je de allerbeste nauwkeurigheid - wat bij metaaldraaibanken wel belangrijk is.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
Klassieke fout, je hebt de vierklauw van de adapterplaat los gehaald.
Deze adapterplaat zit bij deze draaibank vrijwel zeker op een schroefdraad.

De meest uitgebreide informatiesite voor draaibanken is www.lathes.co.uk

Hier staat jouw machine:
http://www.lathes.co.uk/craftsman/page5.html

Volgens de beschrijving een 1/2"x24TPI Headstock, een schroefdraad dus.

Als je de adapterplaat zelf draait, kun je er elke drieklauw met boutbevestiging op zetten.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Verkeerde Chuck voor hout te draaien, die klauwen zijn niet geschikt om hout vast te zetten/houden, en dat heb Ik zelf ondervonden al heel wat jaren geleden, koop een houtdraaibank chuck en houd jou dure 4 klauw voor metaal draaien.

Een Oneway Talon chuck kan je verkrijgen met de juiste draad, als ze die maat van jouw draaibank niet in-stock hebben maken ze er een voor je.

Ze hebben 1/2” X 20TPI in stock maar 1/2” X 24TPI zullen ze moeten maken.

file://localhost/Users/leovdl/Desktop/oneway.ca:.webloc
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Ik weet wel dat bij mijn metaaldraaibank de ' adaptorplaat '' moet blijven zitten en d.m.v. die 4 bouten wissel je de zelfcentrerende 3 klauw met de onafhankelijke 4 klauwplaat.
Alleen als je de lagers zou moeten vervangen zou die adaptorplaat los moeten.

Je kan hier wel hout mee draaien maar je krijgt wel behoorlijke afdrukken in het hout.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
allemaal,

ik heb al diverse keren geprobeerd om de plaat los te krijgen , tot op heden zonder resultaat zodat ik eigenlijk dacht dat ie niet los kon, nog maar weer eens proberen dan.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag

Leendert
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Ik snoep eigenlijk een beetje van beide kanten hout/metaal en krijg wel de indruk dat de systemen verschillen.
Begrijp niet wat je bedoeld met dat je die plaat niet los kan krijgen, hij is toch los op de foto?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
De vierklauw is los van de achterplaat, maar dat is zo niet de bedoeling.

Die achterplaat zit op de hoofdspil geschroefd, en deze neem je los als je een andere klauwplaat wil monteren. De vierklauw blijft permanent op de achterplaat zitten.
Een hoofdspil is gehard en geslepen, en daar monteer je de hulpstukken en spanmiddelen op, niet op een zachtstalen tussenplaat.

Die plaat kan overigens goed vastzitten, dus spil goed blokkeren en met kunststof hamer een klap geven.
Ga in geen geval warmstoken, dan kun je de draaibank direct bij het oud vuil zetten.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het is juist zoals William zegt, als je die klauwplaten enkele keren van elkaar hebt geschroefd, zul je geen centrerende klauwplaat meer hebben, moeilijk genoeg om die centrerend te maken om mee te beginnen, en je zult dan nog meer afwijkingen krijgen met het er aan en af te schroeven.

Nu maakt dat niet uit met onafhankelijke klauwen, omdat je die toch zet naar gelang wat je wilt houden, maar je zult wel speling veroorzaken met het er aan en af nemen van de stukken, mijn zijn erg strak aan elkaar gepast.

Hier is mijn spindel, en van links naar rechts zie je eerst de grote lager plaat, dan de schouder van de as waar alle stukken tegenaan schroeven, dan het dikte vlak waar de achter klauwplaat strak op past, dan een groef om de stukken (Flens, klauwplaat enz) vast te zetten, dan de schroefdraad waar alle stukken opgeschroefd worden.

Er zit een MC5 in op de foto die Ik gedraaid heb met dichte lagers er in en een aansluiting naar mijn vacuüm pomp.

lathe spindle.jpg

Ik weet niet hoe HED er een flens opzet als hij de achterplaat er niet afschroeft ??

NU EEN MANIER OM DE ACHTERPLAAT VAN DE SPINDEL TE SCHROEVEN, EN DID IS AL ENKELE KEREN GEBRUIKT MET SUCCES BY ANDERE HOUTDRAAIERS DIE DINGEN ER TE VAST OP HADDEN ZITTEN.

Je neemt een balkje of zelfs een platte staaf die je aan de achterplaat schroeft, iets van 60 tot 70 centimeter in did geval zou Ik zeggen.

Als te dat stuk er aan geschroefd hebt, en met het lange eind uitstekend, horizontaal of wat omhoog, dat stuk geef je een snelle harde klap, misschien tweemaal, maar dat zou het los moeten maken, te strak om het zo los te krijgen, gebruik dan een impact gun, dat als laatste poging, een impact werkt altijd beter, daarom die SNELLE harde klap 2thumbsup.gif
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Ik haal de 3 korte boutjes m10 los en dan wissel ik de klauwplaten of montageplaat, altijd zo gedaan en weet niet beter.
Maar het zal wel per merk verschillen maar als ik Leendert zijn foto's zie dan lijkt het heel veel op die van mij,
er staan ook films op van Craftsman lathe model 109.20630 misschien dat Leendert daar wat aan heeft
https://youtu.be/K6snQq5s4bI
Bijgevoegde foto is gelijk aan mijn systeem.
.klauwplaat draaibank.jpg
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Trilliwilli, Leo en ook Hed heel erg bedankt , vooral youtube word ik erg blij van

Leendert
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Helaas heren , ondanks dat ik de plaat heel erg heb laten schrikken is hij niet losgekomen en is alleen de borgpen afgebroken.
Overigens moet er toch wel ergens een zelfcentrerende klauwplaat te vinden zijn die hier op past, of niet ?

Leendert
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Vast wel ergens op een webwinkel of verkoopsite de maten zeer nauwkeurig op meten en het liefst dichtbij je woonplaats zodat je het eerst kan passen voordat je hem koopt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Helaas heren , ondanks dat ik de plaat heel erg heb laten schrikken is hij niet losgekomen en is alleen de borgpen afgebroken.
Overigens moet er toch wel ergens een zelfcentrerende klauwplaat te vinden zijn die hier op past, of niet ?

Leendert

Sorry dat je de schijf er niet af hebt kunnen krijgen, ze kunnen erg vast gaan zitten, vooral als ze er lang op hebben gezeten en misschien roest tussen de twee stukken is gekomen :(.

Ik ben nog steeds van oordeel dat het verwijderen van de plaat het beste is, je kan met een impact tool zoals in garages en banden stores gebruikt worden proberen, een stuk zeskant of een grote moer in de klauwplaat klemmen en dan met de impact de chuck er af schroeven, beste wat Ik je kan adviseren :).

De fijne draad aan de spindle zet het ook vaster dan een grovere draad zou doen.

Hier twee foto’s van de bank, zoals je kunt zien het heeft een spindel met draad.

Lathe number.jpg Lathe spindle thread.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.