Gereedschap nodig voor tafelblad en traptreden

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Hey,

Ik heb mij nog niet voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, maar dat komt nog wel.
Ik ben recent begonnen aan de verfraaiing van mijn woning (na 5 jaar renoveren) en ben dus ook begonnen aan een cursus houtbewerking. Ik heb dus verschillende machines die ik kan gebruiken in de werkplaats van de avondschool, maar ik mis nog enkele dingen.

Zo zou ik graag goed materiaal aankopen om mijn eiken traptreden en tafelblad verder af te werken. Dit is allemaal in Franse eik, geschaafd en gelijmd. De traptreden zullen volgende week gezaagd worden met de paneelzaag, maar voor de bocht in onze trap heb ik een cirkelzaag met geleider nodig. Ook een bovenfrees voor de uitsparingen in de traptreden (treden komen op metalen wangen) en een schuurmachine voor het fijnschuren van de treden en het tafelblad zal nodig zijn. Alles wordt met vernis behandeld, tafelblad nog niet zeker van.

Vooral de zaagmachine moet dan van goede kwaliteit zijn denk ik. Hierbij dacht ik aan de festool REBQ55 met geleider, maar de andere machines, daar twijfel ik aan.
Ik ga zeker nog verschillende dingen maken (poort, kast, valluik, wand...) in verschillende materialen zoals MDF, eik, walnoten. Welke 3 machines kunnen jullie mij aanraden om mee te starten en goed werk af te leveren.

Ik wil dus geen 4 verschillende schuurmachines, ik wil er eentje voor fijn af te werken, aangezien het allemaal geschaafd is. Ik dacht daarbij aan een excentrische, maar rotex of ets is toch echt al wel serieus duur. Zou ik mij tevreden kunnen stellen met een hitachi exemplaar? Of als je toch festool aanraadt, zeg dan meteen welk model. Ik denk dat ik voor dit werk eerder een 150/3 ETS nodig heb dan een rotex.
Bovenfrees zou dan eentje moeten zijn die ook met de geleider van de cirkelzaag kan werken.

Ik kom altijd op festool uit, maar om zomaar in mijn eerste jaar houtbewerking een aankoop van +1000 euro te doen, dat gaat mijn wederhelft nooit toestaan.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Mijn advies, vraag aan je wederhelft welke werkzaamheden gebeuren moeten. Vraag voor deze werkzaamheden een offerte aan bij verschillende bedrijven.

Vervolgens kun je vrijelijk kiezen voor goed gereedschap en kies dan voor Mafell MT55 (zaag) en Mafell UVA 115E. De rest van je leven zul je hiervan plezier hebben.

Groeten Willem
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat Willem zegt is een goed idee, alleen de schuurmachine zou ik niet kiezen. Ik zou voor een roterende ex-center machine gaan zoals de Festool Rotex waarbij je de roterende functie uit kan zetten. De RO90 is een ideaal machientje voor het kleinere werk, of als je minder haast hebt, ook het grotere werk. Het mooie van de RO90 is dat er een delta schuurpad bij zit waar je ook kozijnwerk en dergelijke mee kan doen. Anders het monster, de RO150. Daarmee trek je een geschilderde trap in no-time kaal. Bij beide kan de roterende functie uit zodat je alleen de excenter overhoud.

Verder is belangrijk wat je verder wat je er verder mee gaat doen en wat je ervan verwacht. Mafell is leuk, maar stervensduur. Ik heb net de MT55cc set eens opgezocht, €1100,- euro. Een vergelijkbare TS55, €625,-. Ik geloof direct dat de Mafell beter is, maar ik betwijfel of hij het prijsverschil waard is. Maar die keuze is aan jou.
Voor de schuurmachine, die moet in essentie schuren. Dat doen ze allemaal. Ik ben fan van Festool en helemaal van de Rotex serie. Maar een Bosch groen schuurt ook. Gebruik je het alleen voor de trap, misschien is dan Bosch groen wat voor jou. Wil je meer doen in de toekomst, kijk dan ook naar andere merken en probeer het eea uit. Neem bijvoorbeeld een paar geschilderde planken mee om op op uit te proberen. Ik heb een Ro150 en een DTS400, bij mij mag je best een keertje schuren (waarschijnlijk heb ik tegen die tijd ook een RO90). Dan kan je ook gelijk een TS55EBQ proberen als je wilt. Misschien zijn er nog meer forumleden met andere merken waar je kan testen.

Wat je wilt kopen gaat je sowieso een hoop geld kosten. Blauw (als "minste" keus, absoluut goed als je weet wat je koopt) kost het minst, groen veel en rood het meest. (Bosch/Makita, Festool en Mafell). Je hebt ook nog DeWalt, maar die heb ik even uit de vergelijking gelaten. Die past het best bij Bosch en Makita.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ik zal vooral nieuwe meubels maken, en heb dus niet de functie van de rotex nodig om veel te verwijderen in 1 keer, als ik me niet vergis.
Mafell is, zoals Klaas zegt, veel te duur.

Ik heb ook nog 2 andere hobby's, basgitaar spelen en mountainbiken en ook in die werelden heb je fora waar je geen enkel ander advies krijgt dan enkel de topmerken te kopen voor meer plezier en prestatie. Maar ik speel en rijd al zalig lang met merken uit de middenklasse. Ik vermoed dat ik als houtklusser die Mafell echt niet nodig heb en perfect uit de voeten kan met de middenklasse.

Ik ben trouwens al lang fan van Makita (dat noem ik ook middenklasse), boormachientje en slagschroevendraaier, die zijn al super geweest tijdens mijn verbouwing.
Dus alsjeblieft, niet zomaar altijd van die dure merken roepen. Vertel ook even waarom.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Wat denken jullie van deze Makita-combinatie:
Invalcirkelzaag: SP6000J1
Bovenfrees:RP1800FX1J
Schuurmachine:BO5041K
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Prima denk ik, niet te duur ook. Voor een kleine 1000 euro ben je dan klaar. :) Als je tijd hebt, zou ik wel kijken of je ergens de zaken uit kan testen. Mijn ervaring is dat dat goed helpt bij de besluitvorming. Wat voor die 1000,- kan je voor 200 minder ook uit de voeten, maar voor 200 meer wordt het beter blauw of groen.

Je zou ook nog kunnen kijken naar 2e hands, Makita of een ander merk. Je kan het geld namelijk maar een keer uitgeven, helaas.. :)
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Mc Mud, over de Mafell is hier op het Forum al veel geschreven, maar in het kort:

- de Zaag
- zaagt moeiteloos door de maximaal instelbare diepte in hardhout (55mm)
- supergladde zaagsnede behoeft geen nadere afwerking
- stofafzuiging is fenomenaal
-zeer zuivere af- en instelling
- snelle en eenvoudige zaagblad wissel
- met lineaal is het een onverslaanbare machine

-de Schuurmachine
- met abranet schuurvellen snelle en egale afname
- ook hier een perfecte stofafvoer (gekoppelde zak of zuiger)

en inderdaad, mountainbiken doe ik gewoon op de fiets van mijn oma!

Groeten Willem
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Da's natuurlijk een beetje een flauwe vergelijking. Je kan ook prima werken met de Makita's, Bosch Blauws en Dewalts van deze wereld. En de Festools steken daar bovenuit voor een nette meerprijs. Net als dat je niet de allerduurste Cannondale hoeft te hebben om leuk en goed te kunnen mountainbiken, dat kan ook op een Gazelle die minder dan de helft kost. Net als dat je niet 1100 euro voor een MT55 set hoeft te betalen om mooie projecten te kunnen maken, dat kan ook met een Scheppach set van 250,-. Met een Mafell of een Festool gaat het makkelijker, maar dat betekend niet dat je het perse nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld naar wat Matthias Wandel kan doen met weinig middelen.

Dus Mc Mudface, koop naar je wensen en je budget en vorm je eigen oordeel.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Deze verslaat de festool rotex met gemak:https://www.klium.nl/makita-bo6040j-excentrische-vlakschuurmachine-304851

Nooit geen problemen zoals bij de Festool (dure koolborstels vervanging)

Deze Makita heeft een werkstand (grote afname) en een fijn schuurstand gebruik deze machine nu alweer 15 jaar tot volle tevredenheid en als vervanging van mijn toenmalige rotex.

groetnis, Roeland

Er is ondertussen weer een nieuwe Rotex hè. ;) Die heeft nog wel wat handigheidjes extra zoals de beschermkap, maar die is dan ook weer duurder dan deze Makita (waar overigens ook koolborstels in moeten).

Even gechecked, de koolborstels voor de Makita kosten 7,85, voor de Festool RO150E kosten ze 9,12. Wanneer ze niet dagelijks vervangen worden, zou het prijsverschil tussen de twee voor mij niet doorslaggevend zijn. :)
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Natuurlijk, maar ik zie in zijn opsomming een zaag, een schuurmachine en een bovenfrees. De stofzuiger is ook niet gratis, maar wel noodzakelijk om goed en veilig met die apparaten te kunnen werken.

Dat is inderdaad wel een valide punt. Die moet er eigenlijk wel bij, al is het maar een klein gereedschapszuigertje van Marktplaats. En Starmix hoor ik goede dingen over, die beginnen (wat ik zo net kon vinden iig) bij een €200,-, wat zeker de moeite waard is.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zaag zou ik niet te moelijk over doen. Festool is een goede keus, maar ook met de afgeleide invalzagen van andere merken is prima te werken.
Schuurmachine zou ik voor een ro125 gaan. Lekker breed inzetbaar en echt geen problemen mee, prima voor zo'n beetje iedere schuurklus. We hebben 3 ro150 en een ro90 en die draaien dagelijks zonder problemen. Het nieuwe model van de ro150 is wel prettiger/beter dan het oude model.
Kwa frees ben ik weer wat minder kritisch, makita maakt ook nette machines, alhoewel wij dan toch weer Festool gebruiken. Mafell geen ervaring mee, beetje erg duur.....
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Het is als beginner heel logisch te starten met goedkopere merken. Behalve het prijsverschil doe je dan ook ervaring op, met bv. welke functies belangrijk zijn voor jou. Gaandeweg kan je vanzelf stuk voor stuk gereedschap gaan vervangen door gereedschap dat beter aansluit bij je wensen. Ik ben gewoon begonnen met Ferm, black en decker, enz. En waardeer daardoor nu extra het goede spul :)
Ik kwam toevallig meestal uit bij Mafell, maar ik had geen haast en kon dus rustig wachten op tweedehands, showroommodellen en aanbiedingen. Dan is het goed betaalbaar.

Kijk behalve een invalzaag ook eens naar "normale" handcirkelzagen. De zaagdiepte van 55mm heb je ook zelden nodig. Ik heb gekozen voor een klein, handzaam model die 40mm zaagt, en ook kan invallen. Het lage gewicht vind ik een groot voordeel.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat is inderdaad wel een valide punt. Die moet er eigenlijk wel bij, al is het maar een klein gereedschapszuigertje van Marktplaats. En Starmix hoor ik goede dingen over, die beginnen (wat ik zo net kon vinden iig) bij een €200,-, wat zeker de moeite waard is.

Let wel op dat je voor het gebruik van een schuurmachine met stofzuiger een instelbare zuigkracht nodig hebt. Als je met de volle zuigkracht gaat schuren zuig je de schuurmachine tegen het hout aan. Gevolg is dat je schuurpapier in no time volgelopen/op is. Met minimale zuigkracht gaat je schuurpapier veel langer mee.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Volgens mij is degene die het maakt de doorslaggevende factor, de apparaten vergemakkelijken alleen de weg naar het doel. als je niet overweg kan met een winkelhaak of geen benen heb, heeft het geen zin om te mountainbiken of een dure cube in de garage te hebben of je met houtbewerking bezig te houden.
Persoonlijk heb ik verschillende merken, elke gekocht vanuit budget/ mate van gebruik en gevraagde kwaliteit. Makita, dewalt bosch blauw zijn zeker geen slechte merken en doen hun werk en persoonlijk vind ik ze betaalbaar. mijn zaagtafel is bijv. bosch ( gts 10) invalzaag is van dewalt, gebruik die beperkt, schuurmachines zijn van festool, boormachine/ slagmoer van dewalt etc.
In mijn optiek moet je zeker niet alles van festool of mafell hebben. bedenk gewoon goed hoeveel en wat je er mee wilt en gaat doen en of de apparatuur past bij de werkzaamheden die je uitgaat voeren Lees veel op t forum, kijk youtube recensies :), vraag t eens aan je leraren op de avondschool en belangrijker pak de machine een keer vast en vraag je af of t je ding is/ voldoet aan je eisen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb nog een bouwstofzuiger met niet al te veel zuigkracht, van Ironside.

Wat daarvan het nadeel is, is dat bij de invalzaag en zeker bij de spanenfabriek die frees heet, je dan niet genoeg zuigkracht hebt en de spanen en het zaagsel je om de oren vliegen. Zeker wanneer je in de woonkamer wat moet doen is een goede stofzuiger (hoeft niet duur te zijn, iig geen €800,-) onmisbaar. Zeker als je een wederhelft hebt. Wat houtenklaas bedoeld is, wanneer je er een haalt, zorg dat het toerental regelbaar is zodat je er ook goed mee kan schuren. :)

En ik voeg me bij het punt van Knutselaertje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.