Grote boomstamplaat vlakken zonder vlak/vandiktebank

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Ik weet dat de term 'vlakken' met de bovenfrees al vaker genoemd is op het forum maar ik kwam voornamelijk vlakken van schijfjes tegen.

Hierbij 2 fotos's, het blad is 260 cm lang en de breedte is aardig in te schatten als je het potlood bekijkt ;-)

Indien je het principe goed uitvoer is geen blad te groot of te lang. Wel ga je elke mm terug vinden aangezien dit aan het begin 0.5 mm verschil kan zijn en aan het eind een 8-10 mm.


vlakken 1.jpgvlakken 2.jpg

mvg wilco
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Prachtig zelf van die foefjes verzinnen . Je hebt wel eer van je werk zo
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hoe heb je ervoor gezorgd dat de balken evenwijdig met het blad lopen?
En hoe zitten ze vast?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nice! Dat trucje heb ik ook wel eens gebruikt maar dan voor kopshout (stamschijf).
Wat voor freesbit gebruik je?

@3d mazter: Je kunt een waterpas gebruiken om de geleiders parallel te krijgen en er is ook een trucje met 2 diagonale draadjes spannen. Als het geheel in één vlak ligt raken de diagonalen elkaar exact, wanneer het een 'wokkel' is dan liggen de diagonaaldraden uit elkaar en kun je het bijstellen.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
@peterl; Als je uit gaat van de basis van een cnc frees,.. je gaat naar links en rechts en voor naar achter vanuit 1 basis dus een x en y as. heel simpel eigenlijk

@3dmazter; je kan dit met een waterpas doen, draadjes is ook mogelijk, maar ik probeer vaak een externe hoogte te pakken, bijv van een vlakke vloer of een metaal onderstel/schraag. Dan haal je daar de maat vandaan die je voor het bovenblad gebruikt, en hierna omdraaien en hoogte nemen van de gevlakte kant. zo neem je minuscule foutjes wel over maar deze zijn verwaarloosbaar.

@ hans; Ik gebruik een freesbit van amana uit amerika. Daar is dit een stuk beter ontwikkeld met grote koppen, breede schachten en wel lengte van de schacht om ver genoeg naar beneden te gaan.
Ik moet wel eerlijk zijn dat ze niet goedkoop zijn en je zit met invoerrechten ed. Het is wel een monster bit, vooral met starten aangezien het een best gewicht is ( 45 mm doorsnede) dus je moet wel weten wat je aan het doen ben ;-)

http://www.amanatool.com/products/r...aight-plunge-1-3-4-dia-x-1-1-4-x-1-2-inc.html
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goed bedacht Wilco.
Je bent ff bezig maar wel oké als je een groot blad in een geheel wilt doen want je zegt dan wel als je geen vlak van dikte bank maar dit soort groottes kan je alleen in een fabrieksmatige omgeving laten vlakken.
Ook een mogelijkheid in deze opstelling is het doen met een bandschuurmachine denk ik, in een soort op diepte verstelbaar raam mits er niet teveel vanaf moet of geen bovenfrees hebt.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

leuk om te zien, en een mooi blad! Iets van 90 cm breed of zo?

Ik ben ook van plan een opstelling met een dergelijk proncipe te maken.
De breedste vandiktebank is volgens mij 630mm, groter heb ik nog nooit gezien. En dat zijn ook al heel kostbare (en grote, zware) machines.

Het enige alternatief is volgens mij een bedrijf met een CNC-frees het te laten doen, maar dat is dus hetzelfde principe als dit.
Ieder alternatief op basis van schuren lijkt me niks zodra een blad meer dan een fractie rond staat.

Ik zit al een beetje te zoeken af en toe naar een geschikte bovenfrees.
Heb jij nog suggesties wat wel en geen aanraders zijn?

Ik zat eigenlijk ook al een beetje te filosoferen naar een manier om het te automatiseren op een goedkope manier, want het lijkt me wel een erg eentonig werk als je het regelmatig zou willen doen.

groeten Bo
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi bo, blad is gemiddeld 85 cm breed. Er zijn wel verschillende vandikte banken van die breedte alleen vaak geen vlak banken dus het neemt geen 'platte' vorm aan. Verder kan je met de breedband schuurmachines gaan werken maar deze gaan al gauw naar de 10-15 duizend euro voor een gebruikte en krijgt een niet recht blad ook niet recht.

Als je een frees zoek zou ik ik direct de triton aanraden met 2400 watt, omgerekend 3,26 pk. Heeft een 1'' spantang en 12mm spantang meegeleverd, kost heel weinig voor zo een monster en garantie is super via toolstation.nl !

de 1'' raadt ik aan omdat de amerikaanse frezen met grof formaat vaak deze schacht hebben.

Als ik heel reëel moet antwoorden; je bent 10 min bezig met met opstellen en 10 min per kant bezig, je bent dan vaak drukker bezig met omdraaien ( in je eentje dan). De tijd gaat hem voornamelijk in de dingen hier om heen zitten zoals zaagsel opruimen, evt schoonwerk afdekken, en je onderarm even laten rusten;-)

mvg wilco

http://www.toolstation.nl/shop/p54513?table=no
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Onder Bottom Cleaning Router Bit kan je zo'n bit van ongeveer 5 cm ook vinden op ebay, en goedkoop genoeg om geen btw te moeten betalen
41-dUPJt1VL._AA160_.jpg
 

Boo

Actieve deelnemer
Hoi

bedankt voor je reactie en de tips! Leuk en leerzaam om je gebruikerservaring te lezen.
Tot nu toe heb ik vooral alleen Amerikaanse topics erover gelezen. (en veel videos bekeken uiteraard)

Welk bedrijf levert zulke brede vandiktebanken? Puur uit interesse.

Die Triton valt me inderdaad reuze mee, ik had hem duurder verwacht. Ik ga er eens heel serieus naar kijken, bedankt!

10 minuten valt wel te overzien, ik had veel langer verwacht.
Het is me al eens eerder verteld dat het sneller gaat als je zou denken, maar dat zal ook wel erg afhangen van de hoeveelheid materiaal die je weg moet frezen, oftewel hoe krom het blad is.
Ik zou eigenlijk een vaste opstelling willen maken met geleiders, dan blijft alleen het positioneren van het blad.

Slijp je je frezen ook zelf? Ik neem aan dat dat wel vrij vaak moet gebeuren.

groeten Bo
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
@ athanor; Ja klopt!
@Damien; thnx, ik heb net even gekeken en dat is qua prijs wel interessant,.. Het is alleen wel zo dat je bij westerse merken vaak een gebruikshandleiding zit met de specifieke toerentallen. Aangezien ik dit bedrijfsmatig doe en al vaker heb gezien dat de tandjes afbreken neem ik het risico maar niet.

@ Bo; Jonsered, zweeds merk wat al een 100 jaar houtbewerking machines produceert heeft machines van rond 1970-1980 die tot 110 cm brede messen hebben ( 2 ). Over je vaste opstelling; Ik heb er vaker aan gedacht maar je moet niet vergeten dat elke maat van bladen anders is en je dus al snel een ruimte van 6 m2 in beslag neemt. Het is dus niet reeel om dat op te stellen voor de max 10 keer per jaar dat je het gebruikt. Kleinigheidje over de Triton; als je hem binnen 30 dagen registreer heb je goede garantie en via toolstation krijg je al snel een nieuwe. Het is wel een machine die het een en ander meemaakt en steeds dat gewicht moet opstarten dus ik zou hiervoor niet snel een zware van festool voor gebruiken.

mvg wilco
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De triton is zeker een aanrader.
Heb de tra001 en de jof001 beide prima,machines.
Vooral die tra001 wat een bak.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Als je zo'n blad krijgt (of zelf verzaagd?), hoeveel verschil er dan minimaal en maximaal in dikte eer je begint te schaven met de frees?
Uit ervaring weet ik dat als ik zelf kleinere stukken met de kettingzaag probeer te zagen, al snel 15 tot 20 millimeter verschil in dikte ontstaat.

Is het dan ook nog mogelijk om het via deze manier vlakt te krijgen of moet je plank/plaat/... in eerste instantie al vlakker dan dit zijn?
Ik ga er van uit dat je met zo'n Alaskan Mill al een vlakkere plank krijgt, die je hiermee nog vlakker krijgt?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Deftone, Als het net verzaagd is, is dit max 1-2 mm. de zaag zaagt op 1 hoogte-diepte. Wanneer het vlakken er bij komt kijken moet het al een eindproduct worden dus vaak een gedroogd blad of in ieder geval onder de 15 %. In die bijv 2 jaar dat het hout droogt gaat bij een dosse gezaagd blad het hart bol staan, kwartiers stukken naast het hart naar beneden en buitenste rand ( spint) juist weer omhoog, meer een letter W zegmaar. Dit is bij een goed gezaagd blad vaak van -1 naar -8 (high-low spot). mvg wilco
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

bedankt voor het advies!

Heftig hoor, 110cm breed schaven. Ik kan er zo gauw niks over vinden maar ik geloof het gelijk.

Wat betreft de ruimte ben ik het met je eens. Het ligt vooral aan je beschikbare ruimte en hoe vaak je het gebruikt.
Ik probeer het gewoon, dan merk ik het vanzelf of het bevalt.

Zaagresultaat met de Mill is inderdaad gewoon vlak als alles goed staat afgesteld.
Dit vlakfrezen zou in mijn geval ook vooral bedoeld zijn voor kromgetrokken, gedroogde bladen.
Maar ook de zaagstrepen eruit schuren duurt al een stuk langer als 10 minuten, dus daar zal het ook al geschikt voor zijn, denk ik.

Slijp je de frezen zelf? Ik neem aan dat dat vrij vaak moet gebeuren voor een goed resultaat.

groeten Bo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.